printlogo


کد خبر: 167104تاریخ: 1395/8/15 00:00
انفجار دیاربکر 108 کشته و زخمی برجای گذاشت
بازداشت شبانه نمایندگان کرد پارلمان ترکیه

دامنه بازداشت‌ها در جنوب شرق ترکیه طی هفته‌های گذشته به اتهام دست داشتن افراد در فعالیت‌های تروریستی یا حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) افزایش یافته است. نیروهای پلیس ترکیه شامگاه پنجشنبه و سحرگاه جمعه ۱۱ نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها، بزرگ‌ترین نماینده سیاسی کردها،‌ از جمله 2 رهبر این حزب را بازداشت کردند. صلاح‌الدین دمیرتاش در منزلش در دیاربکر در جنوب ترکیه بازداشت شده است و فیگن یوکسک‌داغ، دیگر رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در آنکارا تحت بازجویی قرار دارد. وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است  ۱۱ نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها از جمله 2 رهبر آن بازداشت شده‌اند. در میان بازداشت‌شدگان ادریس بالوکن، رئیس فراکسیون و سیری ثریا اوندر، نماینده شناخته‌شده کرد پارلمان نیز حضور دارند. همزمان با بازداشت نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ترکیه محدود شده است. دستگیری‌ اعضای پارلمان پس از آن صورت گرفته که دولت رجب طیب اردوغان در قالب وضعیت اضطراری پس از کودتا در ترکیه، مصونیت قضایی اعضای پارلمان را لغو کرد. این اقدام که در پارلمان ترکیه نیز تصویب شد با مخالفت‌های بین‌المللی زیادی روبه‌رو شد. این حزب هم‌اکنون ۵۹ کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار دارد. اتهاماتی که علیه رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام شده «تبلیغات تروریستی» و نیز «عضویت در یک سازمان مسلح تروریستی» است. دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را شاخه سیاسی حزب ممنوع پ‌ک‌ک می‌داند ولی این حزب همواره این اتهام را رد کرده است. در حالی بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه انجام شده است که در این کشور قانون «وضعیت اضطراری» برقرار است. این قانون از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ جولای اعلام شد. به دنبال این اقدام نظامی، تنش‌های سیاسی در سطح کشور به میزان کم‌سابقه رسیده و تاکنون نیروهای پلیس هزاران نفر را دستگیر کرده‌ و ده‌ها هزار نفر از کار خود اخراج شده‌اند. روز دوشنبه ۱۳ نفر از اعضای تحریریه روزنامه جمهوریت از جمله سردبیر آن بازداشت شدند.
انفجاری مهیب در دیاربکر
ساعاتی پس از بازداشت شماری از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها، انفجاری مقابل یک پاسگاه پلیس در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه رخ داد. به گفته منابع خبری، در این انفجار، مرکز پلیسی که 11 نماینده این حزب به آنجا منتقل شدند، هدف قرار گرفت. حزب کارگران کردستان ترکیه مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفت. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه از کشته شدن 8 تن و زخمی شدن 100 تن دیگر خبر داد.
خروج ترکیه از بعشیقه
در بحبوحه تشدید تنش میان بغداد و آنکارا بر سر عملیات موصل، نایب رئیس پارلمان و سخنگوی دولت ترکیه گفت مقامات این کشور تصمیم دارند پایگاه نیروهای ترکیه در شهر بعشیقه عراق را به نقطه دیگری در این کشور منتقل کنند. حدود  2 هزار سرباز ترک به بهانه کمک به روند بازپس‌گیری موصل، به آموزش گروه‌های عراقی در بعشیقه عراق مشغولند. این حضور نظامی ترک‌ها با مخالفت شدید مقام‌های سیاسی، نظامی و دینی عراقی همراه شده است. در ادامه همین واکنش‌ها، آیت‌الله محمدتقی المدرسی از مراجع شیعه عراق دیروز در شهر کربلا، حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق را ماجراجویی و دشمنی برخی کشورهای منطقه با عراق دانست. او در سخنانی گفت: ترکیه دانسته یا ندانسته در حال بازی در پازل کشورهایی است که ذات آنها دخالت و سوءاستفاده از شرایط فعلی عراق است.  آیت‌الله المدرسی ادامه داد: کشورهای منطقه که امروز ترکیه را به سمت اشغالگری در عراق کشانده‌اند، پیش از این صدام را برای حمله به ایران تشویق می‌کردند  اما سپس او را تنها گذاشتند تا سقوط کند.
 


Page Generated in 0/0049 sec