printlogo


کد خبر: 167330تاریخ: 1395/8/19 00:00
چهارگوشه

لغو توافق واگذاری جزایر مصری
دادگاه اداری مصر، علیه اقدام دولت در واگذاری 2 جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان، حکم داد.  این حکم جدید دادگاه اداری مصر در حالی صادر می‌شود که یک دادگاه مصری پیش‌تر اقدام دولت مصر در واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر را غیرقانونی و باطل اعلام کرده و این دو جزیره را مصری دانسته بود. مصر که بشدت دچار مشکلات اقتصادی است و به همین دلیل تحت فشار اقتصادی عربستان قرار دارد، پیش‌تر این دو جزیره را براساس طرح بازترسیم مرزهای مشترک با عربستان، به ریاض واگذار کرد.

نشست سران اخوان با مسؤولان سعودی
منابعی در گروه اخوان‌المسلمین مصر از ملاقات شماری از سران این جمعیت با مسؤولان سعودی در پایتخت قطر خبر دادند. به گفته این منابع، در این ملاقات که هفته گذشته انجام شد، موضوع نزدیک شدن دیدگاه‌ها بین عربستان و اخوان‌المسلمین، در سایه بحران به‌وجود آمده در روابط قاهره و ریاض، بررسی شد. سران اخوان در این دیدار، درباره حمایت از دیدگاه‌ها و مواضع عربستان سعودی درباره مسائل منطقه بویژه سوریه، یمن و لیبی به اتفاق‌نظر رسیدند. مصر اخوان‌المسلمین را یک گروه تروریستی می‌داند.

جنایت جدید داعش در موصل
داعش برای جبران شکست‌هایش در برابر حملات نیروهای عراقی در موصل، به جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان دست می‌زند. رسانه‌های محلی اعلام کردند نیروهای مقاومت عراق بعد از آزادسازی شهر راهبردی حمام العلیل در غرب موصل، یکصد جسد را که توسط داعش سر بریده شده بودند، پیدا کردند. این اجساد بدون سر در ساختمان دانشکده کشاورزی یافت شده و تیم‌های تحقیق و تفحص برای بررسی این مساله به محل حادثه اعزام شده‌اند. شهرک حمام العلیل روز یکشنبه  به طور کامل آزاد شد.

ترکیه: آلمان تروریست‌پرور است
وزیر خارجه ترکیه دولت آلمان را به حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه متهم کرده است. مولود چاوش‌اوغلو، روز سه‌شنبه گفت برلین به جنگجویان پ‌ک‌ک و جبهه حزبی آزادی‌بخش خلق انقلابی ترکیه که هر دو حملاتی مسلحانه در ترکیه انجام می‌دهند، اجازه می‌دهد با مصونیت کامل در خاک آلمان فعالیت کنند. دولت ترکیه حزب کارگران کردستان و حزب انقلابی رهایی‌بخش خلق را به دست داشتن در حملات تروریستی خاک خود متهم می‌کند.


عقب‌ماندگی افکار عمومی اغلب کشورهای عربی
اکثر سعودی‌ها کلینتون را می‌خواهند
یک نظرسنجی که از سوی مرکز عربی پژوهش‌ها و مطالعات سیاسی در واشنگتن از مردم 9 کشور عربی انجام گرفته، نشان می‌دهد که 68 درصد سعودی‌ها هیلاری کلینتون را به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی شامل جوامع آماری 400 نفری از هر یک از  9 کشور عربی الجزایر، مصر، عراق، کویت، مراکش، اردن، فلسطین(کرانه باختری و غزه)، عربستان سعودی و تونس است که در آن بیشترین حمایت از کلینتون در مراکش و تونس و کمترین حمایت از او در فلسطین و عراق است. بیشترین حمایت از ترامپ نیز در عراق و مصر دیده می‌شود. 65 درصد عربستانی‌ها پیروزی کلینتون را دارای آثار مثبت برای منطقه عربی می‌دانند! ضمنا براساس نظرسنجی این موسسه آمریکایی، افکار عمومی عرب‌ها احتمال پیروزی کلینتون را 66 درصد و احتمال پیروزی ترامپ را 11 درصد دانسته است. موضوعی که عقب‌ماندگی افکار عمومی سعودی، مراکشی و تونسی را که خواهان پیروزی کلینتون هستند نشان می‌دهد. این در حالی است که آنها گفته‌اند انتظار دارند رئیس‌جمهور جدید آمریکا، اولویت خود را عدم مداخله در امور کشورهای عربی  جنگ با داعش، حل مناقشه فلسطین- اسرائیل و حل بحران‌های سوریه و یمن قرار دهد، یعنی درست آنچه کارشناسان بین‌المللی از سیاست خارجی هیلاری کلینتون انتظار دارند.
 


Page Generated in 0/0065 sec