printlogo


کد خبر: 167343تاریخ: 1395/8/19 00:00
مواضع دیر هنگام

مرتضی عبادی: آقای دکتر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه متن، حاشیه شبکه سوم سیما درباره برجام و سرنوشت آن نکاتی را به تفصیل بیان کرد که پیش از آن کمتر به این سیاق مطرح کرده بود. چکیده مطالب ایشان اعتراف به این دو واقعیت بود؛ اولاً آمریکا بد‌عهدی کرده است، ثانیاً مذاکره‌کنندگان نتوانستند آنطور که رهبری مسیر را ترسیم کردند، طی طریق کنند.
و حالا در شرایطی که آمریکایی‌ها مدت‌هاست اعتراف دارند حتی پس از برجام نیز به تحریم ایران ادامه داده‌اند و مسؤولان ارشد دولت و حتی خود مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز معترفند دستاوردی کسب نکرده‌اند، دکتر ولایتی نیز از روند اجرای برجام لب به شکوه گشوده است که در این رابطه گفتنی‌هایی هست.
1- تاریخ انقلاب یقیناً حمایت‌ها و هواداری دکتر ولایتی را از مذاکرات و سیر و جهت نامطلوبی که در حال طی شدن بود آن‌هم در اوج انتقاد دلسوزان نظام به روند مذاکرات و هشدارهایی که نسبت به دست‌فرمانی که اتخاذ کرده بودند، فراموش نخواهد کرد و مصاحبه‌هایی که غالباً نیز در بزنگاه‌ها و با عنوان مشاور بین‌الملل رهبری انجام می‌شد و پوششی برای ادامه همان مسیر اشتباه فراهم می‌کرد. (شیوه تیم قبلی مذاکره‌کننده را قبول ندارم/ از مذاکره‌کنندگان خود مطمئنیم 23/2/93؛ مذاکره‌کنندگان ما خلاف چارچوب‌های ترسیمی پیش نرفته‌اند 27/2/93؛ تیم مذاکره‌کننده به 1+5 هیچ امتیازی نداد 4/5/93؛ تاکنون تیم مذاکره‌کننده در چارچوب تعیین شده نظام گام برداشته 21/11/93؛ مذاکره‌کنندگان ایرانی در چارچوب‌های ترسیمی مقام معظم رهبری حرکت کرده‌اند 5/1/94)
2- تاریخ انقلاب یقیناً هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد در شرایطی که رهبر انقلاب درباره برجام دست‌اندرکاران را به رفع نواقص برجام ملزم کردند و در سندی مهم با مشخص کردن 9 شرط و الزام اساسی و تأکید بر ملاحظات ده‌گانه شورایعالی امنیت ملی و مواد نه‌گانه قانون مجلس، بر لزوم رعایت این موارد اصرار می‌کردند، دکتر ولایتی در مصاحبه با رسانه‌ها از پیشرفت مناسب روند اجرای برجام یاد کردند.
3- تاریخ انقلاب یقیناً هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ و پاسداری از حقوق ملت و دستاوردهای جوانان آن در عرصه هسته‌ای و علمی افرادی را به عنوان عضو ناظر بر اجرای برجام معرفی کردند و بنا بود این افراد با تشکیل جلسات بموقع از اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنند و انحراف اجرای برجام از مسیر اصلی را رصد و برای اقدام متقابل نسخه‌نویسی کنند که اتفاقاً یکی از امنای این هیات جناب آقای ولایتی بودند و نکردند آنچه باید می‌کردند.
4- آقای ولایتی به درستی اشاره کرده‌اند که انجام مذاکرات تصمیم نظام بود اما آیا مگر انتقاداتی که امروز به برجام وارد است، مربوط به اصل مذاکرات است؟ چه کسی اصل مذاکرات را زیر سوال برده که آقای ولایتی درصدد توجیه آن است؟ ایراد به اصل مذاکره نیست، بلکه به شیوه و دست‌فرمان مذاکره‌کنندگان است. همان موضوعی که مورد نقد دلسوزان بود و نتایجی که امروز حاصل شده، صدق ادعای آنان را نشان می‌دهد.
5- آقای دکتر ولایتی البته در قامت مشاور بین‌الملل رهبری ادعایی را مطرح می‌کند که نیم‌نگاهی به بیانات و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی نادرست بودن آن را ثابت می‌کند. ایشان می‌گوید: «اگر مذاکره انجام نمی‌شد، گزینه دیگر جنگ بود.» یعنی تکرار همان ادعای باطل مذاکره‌کنندگان. صرفاً جهت اطلاع توجه ایشان را به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار 28 شهریور 95 با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلب می‌کنیم: «گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسؤولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود».
آقای دکتر ولایتی! اتخاذ این مواضع دیرهنگام خساراتی را که متوجه انقلاب اسلامی شده است، جبران نخواهد کرد چرا که بنا بر فرمایش پیامبر اکرم(ص): الْأُمُورُ مَرْهُونَه بِأَوْقَاتِهَا، کارها همه در گرو وقت
خود است.
 


Page Generated in 0/0056 sec