printlogo


کد خبر: 167347تاریخ: 1395/8/19 00:00
ابعاد تازه‌ای از فساد صندوق ذخیره فرهنگیان افشا شد
ارائه ۹۰ درصد وام‌ها به شرکت‌های صوری!

گروه اجتماعی: «90 درصد وام‌های کلان بانک سرمایه به افراد خاص به‌صورت صوری بوده است و این افراد حتی شرکت و بنگاه اقتصادی نداشتند و به‌صورت باندی از وام‌های کلان بهره بردند».
به گزارش تسنیم، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان این مطلب افزود: بحث صندوق فرهنگیان یکی از مطالبات جدی حدود یک‌میلیون نفر از فرهنگیان کشور است که در مناطق گوناگون کشور از شهرها و روستاها به آموزش فرزندان این سرزمین مشغولند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تمام اعضای کمیسیون آموزش به تحقیق و تفحص رأی مثبت دادند و در صحن علنی مجلس نیز زمانی که بنده گزارشی را از وضع صندوق ارائه و تأکید کردم این مجموعه از سال 72 آغاز به کار کرده و منابع مالی خود را با کسر از حقوق فرهنگیان و سهم دولت به دست آورده است و در حالی که باید در جهت بهبود معیشت فرهنگیان و بحث اختصاص وام به آنها اقدام می‌کرد، دچار تخلفاتی شده است،
200 نفر از نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره رأی مثبت دادند.
200 رأی مثبت برای تحقیق و تفحص
کوچکی‌نژاد مطرح کرد: این نخستین‌بار است که نمایندگان مجلس به یک تحقیق و تفحص این‌همه رأی می‌دهند. گروه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره شامل 15 نفر از نمایندگان مجلس هستند که با ابلاغ رئیس مجلس روند تحقیق را آغاز خواهند کرد و تا 3 ماه برای این کار فرصت دارند که پس از آن گزارش تهیه‌شده برای فرهنگیان بیان خواهد شد.
نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در روز معرفی وزرا در صحن علنی مجلس مطالبی را درباره فساد 8 هزار میلیارد تومانی مطرح کرد، گفت: چگونه آقای رئیس‌جمهور مطرح می‌کند این موضوع فساد نیست و معوقات بانک سرمایه است؟ افرادی با زدوبند وام دریافت کرده‌اند و هم‌اکنون آن را پس نمی‌دهند، آیا این مصداق فساد نیست؟ چرا با کلمات بازی می‌کنیم؟ وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر آموزش‌وپرورش پذیرفت که معوقات بانک سرمایه 8هزار میلیارد تومان است در حالی که رئیس‌جمهور این رقم را هم نمی‌پذیرفت.
پرداخت 100 میلیارد تومان وام  
کوچکی‌نژاد بیان کرد: بانک سرمایه 100 میلیارد تومان وام با سود 5/1 درصد به خانم و آقایی پرداخت می‌کند تا فروشگاه‌هایی را برای عرضه کالاهای ارزان‌قیمت به فرهنگیان ایجاد کنند که این طرح شکست خورد و یک ریال از پول به بانک برنگشته است در حالی که اگر یک معلم بخواهد وام جزئی از بانک سرمایه دریافت کند مراحل پیچیده‌ای را پیش پای او قرار می‌‌دهند که خودش منصرف می‌شود.
90درصد وام‌ها صوری بود
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: 90 درصد وام‌های کلانی که بانک سرمایه به افراد خاص اعطا می‌کرد صوری بود و این افراد شرکت و بنگاه اقتصادی نداشتند به‌صورت باندی از این وام‌های کلان بهره می‌بردند. امیدواریم مسؤولان به‌جای خط قرمز کشیدن روی تحقیق و تفحص یا بحث فساد مالی، عزم جدی را برای برخورد با متخلفان داشته باشند و افرادی را که به اموال فرهنگیان دست‌درازی کرده‌اند مجازات کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec