printlogo


کد خبر: 167348تاریخ: 1395/8/19 00:00
رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده از گلوگاه کارولینای شمالی می‌آید
بیم آمریکایی از شورش انتخاباتی

پنجاه‌وهشتمین انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری 2016 ایالات متحده به طور نمادین از نخستین دقایق بامداد دیروز (8:30 به وقت تهران) در دهکده دیکسویل ناچ در شمال ایالت نیوهمپشایر آغاز شد. دهکده‌ای 70 نفره در منتهی‌الیه شمال شرقی آمریکا در نزدیکی مرز با کانادا که از سال 1960 به طور نمادین نقطه آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. در رای‌گیری نیمه‌شبی دیکسویل‌ناچ تنها 8 رای در صندوق این حوزه ریخته شد که 4 تای آن سهم هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها بود که در آخرین روز قبل از آغاز رای‌گیری در ایالت نیوهمپشایر سخنرانی کرده بود. به گزارش بوستون گلوب، دونالد ترامپ 2 رای و گری جانسون نامزد حزب لیبرترین نیز یک رای به دست آوردند. جالب اینکه رای هشتم این روستا به نام «میت رامنی» نامزد شکست خورده جمهوری‌خواهان در انتخابات 4 سال پیش ریخته شد. بدین ترتیب کلینتون انتخابات سراسری را با یک پیروزی بی‌اهمیت اما نمادین آغاز کرد اما همزمان شبکه سی‌ان‌ان خبر داد که نتایج آرای زودهنگام در ایالت‌های خاکستری- که پیش‌بینی برتری هر یک از طرفین تا پایان رای‌گیری امکانپذیر نیست- حاکی از عدم پیشرفت آرای نامزد دموکرات‌ها در مقابل رقیب جمهوری‌خواهش است. این شبکه مدت‌هاست با حمایت یک‌طرفه از هیلاری کلینتون، مرز بی‌طرفی رسانه‌ای را پشت سر گذاشته اما دیروز صبح اعلام کرد که براساس آرایی که پیش از روز سه‌شنبه ریخته شده‌ است، نامزد دموکرات‌ها در مقایسه با آرای اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 در کارولینای شمالی، کلیدی‌ترین ایالت این دوره، عقب مانده است. اگرچه در انتخابات زودهنگام  3/1 میلیون دموکرات در مقابل 990 هزار جمهوری‌خواه از این ایالت رای ریخته‌اند اما تجربه انتخابات 4 سال پیش که آرای میت رامنی در روز انتخابات نهایی به آرای باراک اوباما نزدیک شد. باعث شده نگرانی‌هایی در ستاد هیلاری کلینتون به وجود ‌آید. همچنین آمار ثبت‌نام‌کنندگان انتخاباتی کارولینای شمالی نشان می‌دهد نسبت جوانان 22 تا 29 سال که دور گذشته عامل برتری اوباما در کل ایالت‌ها بودند در این ایالت بشدت ریزش کرده و افراد بالای 50 سال بیشتری ثبت‌نام کرده‌اند. از نظر مشاوران راهبردی ستاد کلینتون، کاهش حضور جوانان، سیاهان و زنان زنگ خطری  بزرگ برای کارزار او در انتخابات تلقی می‌شد که این اتفاق در برخی ایالات درباره جوانان و سیاهان به وقوع پیوست. 4 سال پیش برتری خیره‌کننده اوباما در کارولینای شمالی با توجه به اینکه این ایالت در منتهاالیه شرق آمریکا قرار داشته و نتایج آرایش در زمره نخستین ایالت‌های کلیدی اعلام شد، تاثیر شگرفی روی نتیجه کلی رقابت او با رامنی داشت. در حقیقت زمانی که پیروزی نامزد دموکرات‌ها در سال 2012 در این ایالت حیاتی اعلام شد هنوز یک ششم آمریکایی‌ها آرای‌شان را به صندوق‌های مناطق غربی‌تر نریخته بودند. تحلیل آخرین نظرسنجی مهم پیش از انتخابات روز سه‌شنبه نیز فرضیه مزبور را تا حدودی تایید می‌کند. نظرسنجی موسسه ایپسوس و خبرگزاری رویترز که در ساعات پایانی دوشنبه انتشار یافت، اگرچه بخت همه یا هیچ نامزدهای دموکرات و
جمهوری‌خواه برای پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری را 90 درصد برای کلینتون در مقابل 10 درصد ترامپ پیش‌بینی کرده است اما در عین حال میزان مشارکت رای‌دهندگان سیاهپوست، اسپانیایی‌زبان و سفیدپوست در 6 یا 7 ایالت کلیدی را در موفقیت ترامپ دخیل دانسته است. در ایالت کارولینای شمالی که گلوگاه اصلی رقابت امسال  برای رسیدن به کاخ سفید به نظر می‌رسد، آمار ثبت‌نام سیاهان نسبت به 4 سال پیش 5 درصد کاهش یافته در حالی که حضور سفیدپوستان 22 درصد رشد نشان می‌دهد.
ترامپ: پیشتاز ایالت‌های کلیدی هستم
ترامپ صبح دیروز (به وقت واشنگتن) و تنها ساعاتی پس از آغاز انتخابات از پیشتازی نسبت به هیلاری در چند ایالت مهم خبر داد.
نامزد جمهوری‌خواهان همچنین در این مصاحبه پیروزی خود در ایالت‌های کلیدی آیووا و نیوهمپشایر را پیش‌بینی کرد.
او در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه فاکس‌نیوز در واکنش به برتری رقیبش در نظرسنجی‌ها گفت: «معتقد نیستم که بسیاری از نظرسنجی‌ها به عمد اشتباه هستند».
همچنین ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه در روز رأی‌گیری به آرای کدام ایالت‌ها بیشتر توجه نشان خواهد داد، گفت: «عملکرد من در کارولینای شمالی و فلوریدا بسیار عالی است». ترامپ در پاسخ به پرسش دیگری گفت اگر در انتخابات پیروز نشود، این شکست را به منزله اتلاف وقت، انرژی و پول خود می‌داند. او افزود: «من بیش از 100 میلیون دلار از حساب شخصی خود برای این انتخابات هزینه کردم».
این در حالی بود که ترامپ در صورت عدم موفقیت در ایالت کارولینای شمالی، برای رسیدن به کاخ سفید نباید در هیچ‌یک از 3 ایالت فلوریدا، میشیگان و پنسیلوانیا شکست می‌خورد و در عین حال عملکرد خوبی در ایالت آریزونا ارائه می‌داد. براساس آخرین نظرسنجی‌ها کلینتون در انتخابات دیروز این بخت را داشت که  303 رای کالج الکترال (مجمع گزینشگران) را در مقابل 235 رای ترامپ کسب کند در حالی که هر نامزد برای پیروزی حداقل به 270 رای الکترال نیاز داشت.
در مجموع 218 میلیون و 959 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات آمریکا بودند که از این تعداد تنها 146 میلیون و 311 هزار نفر برای رأی دادن ثبت‌نام کردند، بدین‌ معناکه حدود 72 میلیون نفر قصد شرکت در انتخابات دیروز را نداشتند و چنانچه فرض کنیم مشارکت طبق معمول بین 60 تا 65 درصد خواهد بود، بین 120 تا 130 میلیون رأی‌دهنده، رئیس‌جمهور جدید آمریکا را برگزیدند. همچنین مطابق انتخابات‌ آمریکا، رقابت اصلی بین 2 نامزد حزب‌های اصلی دموکرات‎ و جمهوری‌خواه بود و نامزدهای احزاب لیبرال و سبز  امید به کسب آرایی اندک داشتند.
احتمال شکایت ترامپ
رأی‌گیری سراسری دیروز ساعت 6 صبح (به‌وقت ساحل شرقی آمریکا) آغاز شده و آخرین حوزه‌های انتخاباتی ساعت ۲۳ (به وقت ساحل غربی آمریکا) بسته‌ شدند.
به احتمال زیاد همانند 2 دوره اخیر ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز به وقت تهران رسانه‌های آمریکایی رسما نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند.  سپس از بین کلینتون و ترامپ، فرد پیروز سخنرانی پیروزی خود را ایراد می‌کند و دیگری سخنرانی پذیرش شکست و تبریک به رقیب را. طبق یک سنت دیرینه فرد بازنده باید با رقیب خود تماس بگیرد و رسما با قبول شکست، به وی تبریک بگوید اما در صورتی که نتیجه را قبول نداشته باشد، می‌تواند اقدام به آغاز فرآیند شکایت نسبت به نتیجه کند. به نظر می‌رسد با توجه به ادعای بروز تقلب در انتخابات از سوی ترامپ، او سنت‌های مرسوم را به جا نیاورده و درصورت شکست بلافاصله اقدام به شکایت کند.
تهدید داعش
تارنمای روزنامه یواس‌ای تودی دیروز به نقل از تروریست‌‌های داعش خبر داد که در روز برگزاری انتخابات سه‌شنبه هشتم نوامبر آمریکا به رأی‌دهندگان حمله کرده و فاجعه‌ای وحشتناک را در این کشور خلق خواهد کرد. در این بیانیه تکفیری‌ها تفاوتی میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون قائل نشده‌اند و از مسلمانان خواسته‌اند که در انتخابات آمریکا شرکت نکنند.
بیم شورش پساانتخاباتی
اما در روز انتخابات برخی آمریکایی‌ها از ترس شورش‌های پساانتخاباتی، برای خرید آذوقه‌ فاسد نشدنی هجوم بردند. به گزارش شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» یک مقام مسؤول بازاریابی آمریکا به افزایش تقاضاها برای خرید آذوقه‌های غذایی ماندگار اشاره کرد و اینکه برخی آمریکایی‌های نگران از شورش‌های گسترده بعد انتخابات و سقوط نظام بانکداری، در پی ذخیره کردن کالاهای اولیه بر آمده‌اند. این ناآرامی‌می‌تواند شامل شورش‌های گسترده تا قطع جریان برق و سقوط نظام مالی و بانکداری باشد. همچنین رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با قیاس میان انتخابات 2016 آمریکا و عملیات آزادسازی موصل از احتمال شورش در این کشور پرده برداشت. «ریچارد هاس» در توئیتر خود نوشت: «وجه مشترک عملیات نظامی موصل و مبارزات ریاست‌جمهوری آمریکا چیست؟ بزرگ‌ترین چالش، آشتی و حکمرانی پس از مبارزات است». تاکید هاس بر «بزرگ‌ترین چالش» پس از عملیات نظامی در موصل و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در واقع اشاره‌ای به برخی تنش‌ها درباره آینده موصل پس از آزادسازی و همچنین تنش‌ها در آمریکا بین حامیان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون است.
اهمیت سنا
در انتخابات 6 مرحله‌ای دیروز، ثبت‌نام‌کنندگان پس از رئیس‌جمهور و معاون او، تمام 435 عضو خانه نمایندگان، 34 تن از 100 سناتور کنگره و همچنین استانداران 12 ایالات و 2 منطقه و شهردار 15 شهر بزرگ را انتخاب کردند.   اهمیت انتخاب کنگره از آن رو است که در حال حاضر جمهوری‌خواهان  در هر دو مجلس بالا و پایین‌دستی پارلمان آمریکا دست بالاتر را نسبت به دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید دارند. اگرچه براساس نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها بخت ناچیزی در خانه نمایندگان دارند اما این فرصت را دارند تا نزدیک به 50 سناتور(نیمی از کرسی‌های مجلس سنا) داشته باشند که در صورت رسیدن کلینتون به کاخ سفید، برتری آنها بر جمهوری‌خواهان را تقریبا مطلق خواهد کرد.
انتخابات هالیوودی
انتخابات 2016 آمریکا به قدری جنجالی و پرحاشیه بود که هالیوود نیز در برابر آن سرتعظیم فرو آورد. اغلب  کمپانی‌های هالیوودی روز سه‌شنبه را تعطیل اعلام کردند تا کارکنان‌شان حمایتی حداکثری از هیلاری کلینتون داشته باشند. شرکت‌های سی‌ای‌ای، بد روبوت، فانی اور دای، مگنولیا پیکچرز، گری سانچز پروداکشنز و لندمارک تیاترز کمپانی‌هایی هستند که در این برنامه شرکت کردند. قطعا شرکت‌هایی مثل برادران وارنر، دیزنی، فاکس قرن بیستم، کلمبیا پیکچرز، مترو گلدوین مه‌یر و دیگر شرکت‌های مطرح فیلمسازی آمریکا هم تسهیلاتی برای رای دادن کارمندان‌شان قائل شده و با انتشار گزارش‌های تصویری و ویدئویی آن در فضای مجازی کارزار کلینتون را حمایت می‌کنند. از طرف دیگر در یک برنامه خیریه که توسط حیم سابان، میلیاردر یهودی حامی هیلاری کلینتون برپا شده بود و چهره‌های هالیوودی چون جرارد باتلر، جولی بوون و لری کینگ نیز حضور داشتند، رابرت دنیرو و آرنولد شوارتزنگر 2 بازیگر مشهور متمایل به 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بگو مگو کردند.  در مقابل کارزار ترامپ ترفند درخواست از جمهوری‌خواهان برای تماس با خویشاوندان‌شان به منظور شرکت در انتخابات را در پیش گرفته بود.

پروفسور دانشگاه نیویورک: انتخابات آمریکا از قبل سرقت شده است
یک استاد دانشگاه نیویورک عقیده دارد نتیجه انتخابات اخیر آمریکا از پیش مشخص شده است. مارک کریسپین میلر، پروفسور و فعال اجتماعی برجسته آمریکایی که تحقیقات وسیعی روی نحوه تقلب سازمان‌یافته در انتخابات  آمریکا و نقش رسانه‌های شرکتی در آن از سال 2000 به این سو انجام داده، معتقد است مردم و اصلاح‌طلبان در آمریکا هیچ راهی برای تغییر نظام فاسد حاکم از طریق انتخابات ندارند. او می‌گیوید: «آنها که در قدرت هستند همه کارهای ما را بی‌اثر می‌کنند و شاید انقلاب تنها راه‌حل باشد». به گزارش مرکز مطالعات جهانی‌سازی، کریسپین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا نیز گفته است که نتایج این انتخابات نیز مثل ادوار پیشین از قبل از مردم آمریکا دزدیده شده است. او نویسنده کتاب «دوباره احمق شدیم» است که درباره نحوه دزدیده شدن آرای آمریکایی‌ها توسط دست‌راستی‌های نومحافظه‌کار در انتخابات 2000 و 2004 که به برتری جورج بوش پسر انجامید نگاشته شده است.
 


Page Generated in 0/0060 sec