printlogo


کد خبر: 167403تاریخ: 1395/8/20 00:00
اخبار

تأثیر پیروزی ترامپ بر مناسبات آمریکا و عربستان
با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ‌آمریکا، اوضاع برای عربستان سعودی دشوارتر شده است. باراک اوباما، دوست و حامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود و از سیاست‌های جنگ‌افروزی و تروریسم‌پروری عربستان سعودی در منطقه حمایت می‌کرد و حتی در مقابل قانون جاستا (عدالت علیه حامیان تروریسم) که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است، ایستاد. با این حال به‌نظر می‌رسد انتخاب دونالد ترامپ برای عربستان اصلا خوشایند نیست. دونالد ترامپ یک موجود ناشناخته ترسناک برای عربستان سعودی است؛ شعارهای تند و تیز ضداسلامی و بحث‌های شدید وی درباره کشورهایی که اسلام رادیکال را ترویج می‌دهند، تهدیدی برای عربستان محسوب می‌شود. دونالد ترامپ، نخستین نامزد در تاریخ انتخابات آمریکا در نیمه قرن اخیر است که به طور علنی از عربستان بارها انتقاد کرده و از شأن و جایگاه این کشور در برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا کاسته است. ترامپ گفته است: «آل‌سعود برای ما همچون گاوی شیرده‌ است که هروقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور قتل آن را صادر می‌کنیم یا از دیگران می‌خواهیم این کار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا بویژه خود آل‌سعود از آن آگاهند». او همچنین گفته است: «اگر سعودی‌ها به روند به اصطلاح مبارزه آمریکا با داعش، کمک نرسانند، واشنگتن خرید نفت از ریاض را متوقف می‌کند». از این‌رو به نظر می‌رسد ترامپ با عربستان که از حامیان اصلی تررویست‌ها است، در سوریه سرشاخ شود. حکومت سعودی به این باور رسیده است که دولت جمهوری‌خواهان آمریکا تغییرات اساسی را در سیاست خارجه این کشور در قبال جهان با هدف حفظ جایگاه این کشور ایجاد خواهد کرد و دیپلماسی جدیدی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت که شروع آن در اظهارات تبلیغاتی دونالد ترامپ جلوه یافته است. مقام‌های سعودی با علم به اینکه دولت جدید آمریکا دیگر نمی‌خواهد به نقش ژاندارم خود در منطقه ادامه دهد، تصمیم گرفته‌اند، در مسائل مربوط به امنیت خود دیگر به واشنگتن جدید زیاد اعتماد نداشته باشند. آغاز این سیاست جدید را عربستان سعودی با ایجاد ائتلاف به‌ رهبری خود از میان کشورهای سنی منطقه از جمله ترکیه برای مقابله با نفوذ ایران شروع کرد، البته پیش از این نیز برای به اصطلاح مقابله با خطر تروریسم و در واقع پیاده کردن و دنبال کردن سیاست‌های خود، ائتلاف اسلامی را تاسیس کرد. با تمام این اوصاف هنوز بخش بسیار اندکی از کارشناسان و تحلیلگران سعودی معتقدند روابط آمریکا و عربستان سعودی به گرمی گذشته خواهد بود ولی به دلیل نیاز 2 کشور به یکدیگر در این مرحله به جدایی نیز نخواهد رسید.


دستاورد بزرگ ارتش در حلب
یک منبع نظامی سوری دیروز از آزادسازی مدرسه الحکمه در غرب شهر حلب از دست تروریست‌ها خبر داد. این منبع نظامی خاطرنشان کرد، نیروهای ارتش عناصر گروه مسلح موسوم به «جیش‌الفتح» را تحت تعقیب قرار داده‌اند. ارتش سوریه سه‌شنبه نیز از بازپس‌گیری پروژه مسکونی 1070 واحدی از دست تروریست‌ها در جنوب غربی حلب خبر داده بود. در تحولی دیگر، روز چهارشنبه در بمباران شهر رقه در شمال سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی، دست‌کم 16 غیرنظامی جان باختند.

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع ارتش سوریه
در چارچوب حمایت مستقیم از گروه‌های تروریستی تکفیری، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، عصر چهارشنبه یکی از مواضع ارتش سوریه در حومه قنیطره را بمباران کردند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نوشت جنگنده‌های اسرائیلی یکی از مواضع ارتش در تل‌الشعار در شمال شرق قنیطره را هدف قرار دادند. تجاوز صهیونیست‌ها به سوریه همزمان با عملیات ارتش این کشور علیه گروه‌ تروریستی جبهه النصره در حومه قنیطره بوده است.
 


Page Generated in 0/0056 sec