printlogo


کد خبر: 167410تاریخ: 1395/8/20 00:00
در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
بورس سقوط کرد، سکه 30هزار تومان گران شد

گروه اقتصادی: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دیروز بازارهای جهان را با تغییر اساسی روبه‌رو کرد که بازار طلا و سهام کشورمان نیز تحت تاثیر قرار گرفت. دیروز بازار سکه
۳۰ هزار تومان گران شد و شاخص بورس هم در ساعات ابتدایی روز ۱۵۰۰ واحد افت کرد. انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را شاید بتوان غیرمنتظره‌ترین اتفاق اقتصادی طی روزهای گذشته دانست. تمام پیش‌بینی‌های معتبر تا ساعات پیش از شروع انتخابات این کشور، حکایت از پیروزی هیلاری کلینتون داشت و به همین جهت، همه بازارهای جهانی با شنیدن خبر انتخاب ترامپ،  در شوک عمیق فرو رفتند و تا چند ساعت، اوضاع غیرعادی را تجربه کردند. در این میان بازار سهام و سکه و طلای ایران نیز با ورود به شوکی عمیق، در 2 جهت مخالف واکنش نشان داد؛ بازار سهام در همان ساعات ابتدایی گشایش، ۱۵۰۰ واحد افت کرد و صف فروش سنگین برای بسیاری از سهام‌ها تشکیل شد و در مقابل، بازار طلا با افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت در نرخ سکه تمام‌بهار آزادی مواجه شد. البته به مرور که از ساعات اولیه اعلام نتایج انتخابات گذشت و بویژه بعد از سخنرانی ترامپ در کاخ سفید، بسیاری از بازارهای جهانی بویژه بازار بورس نیویورک شروع به افزایش شاخص کردند و منطق، بر بسیاری از بازارها حاکم شد. در ایران هم به تبع این سخنرانی، اندکی منطق بر بورس حاکم شد و شاخص نیز در حال بازگشت به کانال منطقی شد. در این رابطه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با مهر گفت: انتخاب ترامپ، واکنش شدیدی در بازار سکه داشت و بازار داخلی نیز مطابق قیمت‌های جهانی که افزایش پیدا کرده، بالا رفت و تحت تاثیر قرار گرفت. وی افزود: بر این اساس، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز به نسبت روز گذشته، ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است اما نسبت به آینده بازار نمی‌توان پیش‌بینی ارائه داد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر به مردم توصیه کرد در حد مصرف خود از بازار طلا و ارز خرید کنند، زیرا در بازارهایی که هیجانی هستند باید صبر کرد تا وضعیت باثبات ایجاد شود. بنا به این گزارش دیروز نرخ دلار آمریکا با 17 تومان رشد 3653 تومان، یورو با 57 تومان افزایش 4 هزار و 96 تومان و درهم امارات با 7 تومان رشد 1005 تومان داد و ستد شد.
افت هیجانی شاخص بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه افت شاخص بورس که در پی انتخابات آمریکا رخ داده بزودی جبران می‌شود، گفت: تمام پتانسیل‌ها و عوامل مثبتی که در اقتصاد ما هست در بلندمدت بر تمام عوامل دیگر غالب می‌شود. شاپور محمدی اظهار داشت: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مناسبات سیاسی اینچنینی در عرصه بین‌المللی، تأثیر کوتاه‌مدت و محدودی ممکن است روی بعضی از شاخص‌های بین‌المللی اقتصادی داشته باشد و همه می‌دانند روابط سیاسی تأثیراتش کوتاه‌مدت است و این روابط اقتصادی کشورهاست که تعیین‌کننده شاخص‌های اقتصادی در بلندمدت است. وی افزود: تأثیر انتخابات آمریکا بر شاخص بورس ایران نیز یک نوع تأثیر هیجانی و کوتاه‌مدت است و به سهامداران پیشنهاد می‌شود به اینگونه افت‌وخیزهای موقت اهمیت نداده و تصمیمات احساسی نگیرند. محمدی با بیان اینکه «پتانسیل‌های شرکت‌های خارجی و پتانسیل‌های شرکت‌های داخلی ما بر بورس کشور و تعیین شاخص‌ها بسیار اهمیت دارد»، به تسنیم گفت: طبیعتا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که دنبال شده و دولت تأکید جدی بر اجرای این سیاست‌ها دارد را در بازار سرمایه هم دنبال می‌کنیم و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کشور با رویکرد درون‌زایی و برونگرایی توانسته بر بازار سرمایه تأثیرات مثبتی داشته باشد. وی ادامه داد: مشکلات نقدینگی شرکت‌های داخلی تا حدودی حل و فصل شده، رشد صادرات ما مثبت هست، امیدواریم با تقویت صادرات ما بازار سرمایه هم تأثیرات مثبت بیشتری دریافت کند. وی افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم تأکید مقام معظم رهبری بر توانمندی‌های داخلی است. ما باید از این توانمندی‌های داخلی استفاده درستی کنیم و سعی کنیم از این پتانسیل‌ها در بازار سرمایه بهره ببریم که به نظرم پتانسیل‌های ما هم در زمینه سرمایه نیروی انسانی بسیار ارزشمند که هم در بازار حضور داد و هم در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی ما تحولات بسیار خوبی داشتیم که خوشبختانه در بورس کالای ما اثر مثبت گذاشته است. محمدی با بیان اینکه «افت شاخص‌ها بزودی جبران می‌شود»، خاطرنشان کرد: تمام پتانسیل‌ها و عوامل مثبتی که در اقتصاد ما هست در بلندمدت بر همه عوامل دیگر غالب می‌شود.
فروش سهام در پی جو منفی
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رفتار دیروز بورس هیجانی بود و سهامداران بویژه کسانی که تجربه کمتری در بازار دارند باید به این نکته توجه کنند. امید احمدی درباره افت دیروز بازار سرمایه گفت: البته این واکنش تا حدودی نیز منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که نامزدها و احزاب آنها موضع‌گیری‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف بویژه مسائل سیاسی دارند که مجموعه این عوامل بر همه بازارها بویژه بازار سهام اثرگذار است. وی اضافه کرد: در این میان نکته قابل توجه این است که رفتار دیروز بازار سرمایه هیجانی و روانی بود و کسانی که سهام خود را صرفا به دلیل جو منفی بازار می‌فروشند از این کار در روزهای آینده خوشحال نخواهند بود.
سقوط بهای نفت
پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منجر به سقوط آزاد قیمت و انواع شاخص‌های معتبر نفت‌خام در بازار شد. به دنبال پیروزی غیرمنتظره «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شاخص‌های معتبر نفت خام، کاهش شدید قیمت‌ها را تجربه کردند. بر این اساس، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا تا رکورد پایین ۴۳ دلار و 7 سنت در هر بشکه سقوط کرد که بیش از 4 درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه کاهش یافت و در ادامه، معاملات تا سطح ۴۳ دلار و ۶۸ سنت بهای آن بهبود پیدا کرد.  از سوی دیگر قیمت نفت برنت دریای شمال هم با 5/2 درصد کاهش به سطح ۴۴ دلار و
۷۷ سنت سقوط کرد.
 


Page Generated in 0/0061 sec