printlogo


کد خبر: 167486تاریخ: 1395/8/23 00:00
ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال:
با داعش می‌جنگم نه اسد
خالق مستند «ترامپ لند» مقابل ترامپ می‌ایستد؛ جنبش تسخیر کاخ سفید؟

دونالد ترامپ در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد با داعش خواهد جنگید نه نظام سوریه.  او در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» همچنین از دریافت پیامی «فوق‌العاده» از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و گفت بزودی با او تماس تلفنی برقرار می‌کند. با اینکه رئیس‌جمهور جدید نه چندان جمهوری‌خواه آمریکا در نخستین اعلام مواضع داخلی‌اش سعی کرده دل اوباما، کلینتون و در کل دموکرات‌ها را به دست آورد اما در سیاست خارجی نرمشی نشان نداده و همان حرف‌های پیش از انتخابات را تکرار کرده است که این نشان‌دهنده عملگرایی این تاجر و شومن کارکشته در قبال افکار عمومی داخلی است. ترامپ می‌داند عمده آمریکایی‌ها از جنگ‌های خارجی گریزانند. در عین حال تعداد زیادی از هواداران کلینتون در روزهای پس از انتخابات در دست‌کم 25 ایالت جنبشی ضد ترامپ با شعار «او رئیس‌جمهور ما نیست» به راه انداخته‌اند. طبیعتا مواضع ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال برای جلب رضایت حداکثری همه طیف‌های موافق و منتقدش بوده است.  به گزارش آرتی به نقل از این روزنامه آمریکایی، او درباره موضعش در قبال بحران سوریه گفت: «من دیدگاه متفاوتی نسبت به بسیاری در قبال اوضاع سوریه دارم؛ سوریه با داعش می‌جنگد و ما خواهان رهایی از داعش هستیم. روسیه در حال حاضر متحد نزدیک سوریه است. ایران نیز هست که به لطف ما(!) قدرتش زیاد شده است، آن نیز همپیمان سوریه است. الان داریم از شورشیان علیه سوریه حمایت می‌کنیم بدون اینکه بفهمیم آنها چه کسانی هستند؟! اگر ایالات متحده به (نظام) اسد حمله کند این امر به درگیری با روسیه می‌انجامد».  پیش از این نیز گاردین نوشته بود: «پیروزی ترامپ در آمریکا امیدهای معارضان سوری به پیروزی در جنگ داخلی علیه نظام سوریه را بر باد داد».  این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه ترامپ به حمایت‌های آمریکا از معارضان سوری پایان خواهد داد، یادآور شده بود مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از آمادگی دمشق برای همکاری با رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خبر داده است، مشروط بر اینکه سیاست‌های آن با سیاست‌ها و اهداف دمشق همخوانی داشته باشد.  «بثینه شعبان» در گفت‌وگو با رسانه دولتی آمریکایی «ان‌پی‌آر» یا «رادیو عمومی ملی» یادآوری کرده است مردم آمریکا پیام بسیار مهمی به جهان ارسال کردند و آن این است که بیش از این از جنگ‌افروزی دولت‌های واشنگتن حمایت نخواهند کرد.
مصاحبه عجیب درباره هیلاری نجیب!
به نظر می‌رسد دونالد ترامپ از شورش‌های سراسری علیه خود بیمناک است و قصد آرام کردن هواداران حزب رقیب را دارد. رئیس‌جمهور جدید در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از پیروزی در انتخابات حرف‌هایی کاملا مسالمت‌جویانه درباره رقیبش و همچنین سیاست‌های اوباما بر زبان آورده است.  به گزارش پولیتیکو، ترامپ در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که قرار است روز یکشنبه پخش شود، لحن آشتی‌جویانه‌ای داشت و از برخی شعارها و اظهارات خود در دوران مبارزات انتخاباتی به طور آشکار فاصله گرفت. او ضمن تمجید از رقیبش هیلاری کلینتون، گفته تحت تاثیر رفتار نجیبانه(!) او قرار گرفته حال آنکه ترامپ به مدت یک سال هر توهین و افترایی را به نامزد دموکرات‌ها روا داشته و بارها او را با القابی چون هیلاری عوضی، دروغگو و فاسد خوانده بود، حتی تهدید کرده بود او را به زندان می‌اندازد. ترامپ همچنین بیل کلینتون را هم که متهم به تجاوز و بی‌بندوباری می‌کرد فردی «بسیار بسیار دوست‌داشتنی» خوانده است. ترامپ در این مصاحبه که اعضای خانواده‌اش از جمله ملانیا ترامپ همسرش، ایوانکا و تیفانی 2 دخترش و نیز 2 پسر بزرگ او نیز حضور داشتند در اظهارنظری کاملا عوام‌گرایانه تاکید کرده است حقوق ماهانه ریاست‌جمهوری آمریکا- سالانه 400 هزار دلار- را نخواهد گرفت. ضمنا اعلام کرد در دیدار با اوباما در کاخ سفید به او گفته است بخش‌های اصلی طرح بیمه همگانی باراک اوباما (اوباماکر) را نگه می‌دارد.
تحمیل به شیوخ خلیجی
اما مرکز مطالعاتی بروکینگز در دوحه در تحلیلی سیاست‌های احتمالی ترامپ در قبال شیوخ خلیج‌فارس را نگران‌کننده دانست حال آنکه احتمال حمایت او از نظام سوریه زیاد است. این اندیشکده روز جمعه در نشستی با حضور محققان سیاسی به بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.  به گزارش تسنیم، دکتر خالد الحروب، استاد علوم انسانی دانشگاه نورث وسترن قطر و دکتر جاشوا، استاد روابط بین‌الملل شعبه دانشگاه آمریکایی جورج تاون در قطر به اتفاق سیاست ترامپ را در قبال کشورهای خلیج‌فارس ناواضح دانستند و اعلام کردند او سیاستی متفاوت از دولت‌های پیشین واشنگتن در پیش خواهد گرفت، اگرچه بر مقابله با ایران تاکید دارد. نتیجه پایانی نشست بروکینگز این بود که در هر صورت شیخ‌نشین‌ها باید منتظر باشند تا سیاست جدیدی بر روابط کشورهای خلیج‌فارس و آمریکا تحمیل شود.
نخستین قربانی تظاهرات ضد ترامپ
تظاهرات ضد ترامپ در 25 ایالت آمریکا در حالی به چهارمین شب کشیده است که روز جمعه یکی از معترضان به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد. در شهر پورتلند از ایالت اورگان طی تیراندازی‌هایی که در خلال اعتراضات خیابانی در نزدیکی پل موریسون رخ داد یک نفر کشته شد. روز جمعه گذشته شهرهای جدیدی همچون دنور، مینیاپولیس، میلواکی، اوکلند و حتی ونکوور در کانادا نیز شاهد سرازیر شدن هزاران معترض به ترامپ بودند. این در حالی است که آتش زدن پرچم آمریکا و درگیری با پلیس به روندی رو به افزایش در شهرهای مختلف آمریکا بدل شده است.
ردپای سوروس در اعتراضات
همچنین فراخوان‌های گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی برای تجمع و ابراز مخالفت با ترامپ صورت گرفته است. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، گروه موسوم به انسور(ANSWER)، مخفف عنوان «برای متوقف کردن جنگ و پایان بخشیدن به نژادپرستی هم‌اکنون اقدام کن» خواهان تجمع معترضان در «میدان آزادی» واشنگتن در روز تحلیف ترامپ برای «اعتراض علیه جنگ، نژادپرستی و نابرابری» شده است. در صفحه فیس‌بوک این فراخوان تاکنون بیش از
21 هزار نفر به شرکت در این حرکت اعتراضی ابراز علاقه کرده‌اند.  به گزارش وبگاه رادیو WNCT، جنبش اعتراضی «او رئیس‌جمهور من نیست» نیز در صفحه فیس‌بوک خود از معترضان به انتخاب ترامپ خواسته در روز مراسم تحلیف در واشنگتن حضور یابند که تاکنون حدود 23 هزار تن ابراز علاقه کرده‌اند. جالب اینکه به گزارش شبکه روسی آرتی، اغلب این گروه‌ها تحت حمایت مالی بنیاد جورج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست هستند که متخصص راه انداختن انقلاب‌های رنگی در کشورهای مختلف است.
یک زن، گزینه ریاست پنتاگون
احتمال دارد ترامپ به صورت نمادین یک زن را به سمت وزارت دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون منصوب کند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از 2 منبع موثق در تیم ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، سناتور «کِلی آیوت» از ایالت نیوهمپشایر را برای تصدی وزارت دفاع این کشور درنظر گرفته است. همچنین سایر نامزدهای احتمالی برای تصدی وزارت دفاع آمریکا عبارتند از: «ژوزف کیث کلاگ» سرتیپ بازنشسته ارتش، «مایک فلین» مشاور امنیتی ترامپ و مدیرکل پیشین آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع و سناتور «جف سشنز» از ایالت آلاباما.
 

زبان بدن چه می‌گوید؟ اوباما و ترامپ از هم متنفرند!
نخستین رویارویی مستقیم 2 رئیس‌جمهور فعلی و جدید آمریکا برخلاف تصور جنجالی از آب در نیامد و هر دو طرف سیاستمدارانه احترام یکدیگر را در ظاهر حفظ کردند. اما یک تحلیلگر انگلیسی نشانه‌های متعددی از تنفر متقابل دو طرف یافته است. از کجا؟ زبان بدن. انگلیسی‌ها متخصص رفتار و گفتار زیرپوستی و مزورانه هستند و طبیعتا بهترین تحلیلگران در این زمینه نیز خودشان هستند. «بتی وود» کارشناس زبان بدن به روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» گفته است: احتمالا دیدار روز پنجشنبه اوباما و ترامپ در اتاق بیضی کاخ سفید چیزی فراتر از گفت‌و‌گوی ساده درباره انتقال آرام قدرت بوده است. 2 رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه اگرچه پس از بحث‌های یک ساعت و نیمه پشت درهای بسته چند دقیقه‌ای با خبرنگاران روبه‌رو شدند و تعارفات زیبایی رد و بدل کرده‌اند اما احتمال دارد مواجهه آنها بسیار خصمانه‌تر از آنچه وانمود می‌کردند بوده باشد. به گفته خانم وود، تحلیل تصاویر نخستین دیدار اوباما و ترامپ در کاخ سفید، تنش‌های شدید میان دو طرف را نشان می‌دهد. با وجود تعهد اوباما به همکاری با ترامپ و تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، این کارشناس زبان بدن نشانه‌های متعدد از تنفر متقابل و بی‌اعتمادی دو سویه را در نخستین دیدار میان دو طرف یافته است. او می‌گوید: «حالت قلاب شدن انگشتان دست دو طرف، نشانه پایبندی هر یک از طرفین به نظر شخصی خود است. نشانه‌های نومیدی و خستگی در چهره اوباما نمایان است. در چهره ترامپ نیز ترس، جدیت، تنش، بی‌اعتمادی و کم دیده می‌شود. روی هم قرار گرفتن دستان رئیس‌جمهور جدید هم نشان‌دهنده نیاز او به استراحت است». در پایان این نشست بود که ترامپ ابراز امیدواری کرد دفعات بیشتری سلف دموکراتش را ملاقات کند اما قطعا او در دلش آرزو می‌کرد اوباما را پشت میله‌های زندان ببیند. این نفرت متقابل در پایان دیدار ترامپ و همسرش از کاخ سفید خود را بروز داد، چرا که 2 زوج سیاه و سفید فعلی و آینده خانه پوشالی برخلاف سنت مرسوم حاضر نشدند با طرف مقابل عکس یادگاری بیندازند.
 


Page Generated in 0/0052 sec