printlogo


کد خبر: 167493تاریخ: 1395/8/23 00:00
اعتراف ناظم دباغ درباره دلیل مذاکره اقلیم کردستان عراق با تروریست‌های دموکرات
هشدار سپاه؛ عقب‌نشینی بارزانی

از همان ابتدای تحرکات مشکوک گروهک‌های تروریستی در مرز اقلیم کردستان عراق با برخی استان‌های غربی ایران، «وطن‌امروز» درباره ماهیت این اقدام تروریستی و نیز خباثت‌های کنسولگری عربستان سعودی در اربیل و شیطنت و نمک‌نشناسی حکومت بارزانی در وقوع این اقدامات گزارشاتی منتشر کرد اما گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران ماهیت اصلی اقلیم کردستان عراق نسبت به دور جدید عملیات‌های تروریستی در مرز با ایران را نشان داد. دباغ در آن گفت‌وگو اقدامات تروریستی از طریق خاک اقلیم علیه ایران را یک اتفاق دانست و درباره تعهدات قانونی اقلیم کردستان در توافق با ایران برای مقابله با این اقدامات تروریستی گفت:
«پیش می‌آید»!
حالا خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با ناظم دباغ، او را درباره این اظهارنظر غیرمسؤولانه‌اش به چالش کشیده است. در این گفت‌وگو از دباغ سوال شد «اقلیم کردستان عراق براساس توافقاتی که با جمهوری اسلامی دارد، چه اقدامی برای ممانعت از فعالیت گروهک‌های تروریستی در مرز با ایران کرده است؟» که نماینده اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال گفت: من باز هم تأکید می‌کنم حکومت کردستان عراق اگر با کشورهای همسایه توافقی داشته، همیشه بر اجرای توافقات خود اصرار دارد و بر همین اساس هم به توافقات خود با ایران پایبند هستیم و اجازه نمی‌دهیم از خاک اقلیم علیه ایران استفاده شود اما گاهی اتفاقاتی پیش می‌آید که خارج از اراده حکومت‌ها و کشورهاست. او در ادامه در پاسخ به این سوال که «یعنی اگر فرضاً گروهی از مخالفان حکومت اقلیم کردستان از خاک کشورهای همسایه، اقدام مسلحانه علیه شما انجام دهند، عذر آنها در «پیش آمدن» اتفاقات را آنگونه که جنابعالی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها گفتید، می‌پذیرید و این، از آن کشور رفع مسؤولیت می‌کند؟» اظهار داشت: اینکه من گفتم «پیش می‌آید»، به معنای آن نیست که ما این اتفاقات را مثبت ارزیابی می‌کنیم یا تلاشی برای مقابله با آنها انجام نمی‌دهیم. ضمن اینکه الان هم گاهی در روزنامه‌های ایران یا ترکیه دیده می‌شود مطالب انتقادی نسبت به آقای بارزانی نوشته می‌شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که «نوشتن مقاله انتقادی در یک روزنامه با اقدام مسلحانه تفاوت دارد» گفت: بله! کاملاً درست است اما منظور من این است که در ایران هر از گاه اعلام می‌شود یک عملیات تروریستی خنثی شد. نمی‌توان گفت انتظار نداریم در ایران چنین اتفاقاتی به وجود بیاید ولی به هر حال پیش آمده و اینکه من می‌گویم پیش می‌آید، به این معنی نیست که طبیعی است، بلکه منظور این است که ناخواسته اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی ما باید برای حل مشکلات اراده داشته باشیم و اجازه ندهیم اتفاقات پیش آمده، باعث افزایش تنش و بروز واکنش‌هایی شود که اثر منفی روی روابط بگذارد. بر همین اساس هم بعد از صحبت‌های آقای سلامی درباره تحرکات مرزی گروه‌ها و تعقیب و برخورد با آنها در خارج مرزها، هیأتی از حکومت اقلیم کردستان به ریاست وزیر امور داخلی‌مان به تهران آمد و مذاکراتی انجام گرفت که تا حدی کار به روند طبیعی خود بازگشت. وی افزود: طبق توافقات صورت‌گرفته در مذاکرات اربیل- تهران، به گروه‌های کرد ایرانی ابلاغ کردیم فعالیت مسلحانه و حضورشان را محکوم می‌کنیم و سران این گروه‌ها با سران اقلیم توافق کردند به این قرارداد پایبند باشند.
دباغ ادامه داد: ما به آنها تذکر هم دادیم که اگر به توافقات پایبند نباشند، باید منتظر واکنش باشند. او همچنین درباره اثرگذاری این مذاکرات بر کاهش اقدامات تروریستی نیز گفت: بله! معتقدم تلاش‌های انجام شده در این زمینه حتماً اثرگذار و بازدارنده بوده که خوشبختانه باعث توقف روند سابق شده است و الا چنین تحرکاتی ادامه می‌یافت. او درباره اظهارات تروریست‌های منتسب به حزب دموکرات مبنی بر عدم عقب‌نشینی از خاک ایران به اقلیم نیز گفت: اینها حرف است اما در عمل عقب‌نشینی کردند و قبلاً اگر در یک ماه چندین بار می‌شنیدیم تحرکاتی داشتند اما از آن زمان تا حالا شاید یک یا دو مورد درگیری جزئی به وجود آمده که آن هم تصادفی بوده و نمی‌توان آنها را عملیات به معنای رایج کلمه دانست.
او درباره اظهارات محسن رضایی نیز اظهار داشت: آنچه آقای رضایی گفتند، این بود که برخی گروه‌های ایرانی وابسته به عربستان هستند که آنها را به پایگاه‌های سعودی تعبیر کردند. عربستان فقط در اربیل کنسولگری دارد که آقای رضایی گفتند دفتر سیاسی برخی کشورها به پایگاهی برای کمک به گروه‌های اپوزیسیون ایرانی تبدیل شده ولی سعودی‌ها هیچ پایگاه نظامی در اقلیم نداشته‌اند.
نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران درباره لغو سفر مسعود بارزانی به ایران نیز گفت: این خبر درست است اما تا وقتی برنامه سفر مشخص نشود، نمی‌شود گفت یک سفر قطعی و نهایی است. شاید یکی از دلایل انجام نشدن این سفر، همزمانی زمان اعلام شده با ایام تاسوعا و عاشورا بود که موجب به تعویق افتادن آن شد اما همیشه امکان سفر وجود داشته و اگر قرار باشد چنین سفری رسماً انجام شود، حتماً برنامه‌های آن به صورت رسمی اعلام می‌شود.
نمک‌نشناسی در این حد!
دباغ همچنین در پاسخ به این سوال که «ایران و نیروهای ائتلاف تا چه میزان در مبارزه با داعش و به طور خاص در عملیات موصل حامی و همراه عراق بودند؟» تصریح کرد: اصلاً اگر نیروهای ائتلاف و دوستان ایرانی نبودند، الان عراق، «عراق داعشی‌ها» می‌شد. او درباره نارضایتی بعضی کشورها و گروه‌ها نسبت به کمک ایران به عراق و نیروهای کرد نیز گفت: اگر منظورتان از بعضی‌ها سعودی‌ها و قطری‌ها هستند که باید گفت آنها به چه کسی حساس نیستند؟ شاید برخی اختلاف دیدگاه‌ها در این زمینه وجود داشته باشد اما نه کسی در عراق و اقلیم کردستان به حضور نیروهای ایرانی اعتراضی داشته و نه کسی منکر نقش دوستان ایرانی شده و کمک‌های ایران را نادیده گرفته است؛ حتی خود آقای بارزانی در نامه‌ای به آقای روحانی رسماً از کمک ایران قدردانی کرده است.
 


Page Generated in 0/0061 sec