printlogo


کد خبر: 167533تاریخ: 1395/8/23 00:00
چهارگوشه

ادوارد اسنودن:
به اوباما دل نبندید، از ترامپ نترسید
افشاگر مشهور اسرار اطلاعاتی آمریکا معتقد است نه باید به امثال اوباما دل بست و نه از کسانی مثل ترامپ ترسید. ادوارد اسنودن که جمعه‌شب گذشته در یک ارتباط تصویری از روسیه با تماشاگران سینمایی در هلند صحبت می‌کرد از مردم خواست با همکاری هم، یکدیگر را از جاسوسی دولت‌ها محافظت کنند. این ارتباط زنده به مناسبت پخش فیلم سینمایی زندگی اسنودن به روایت الیور استون، کارگردان سرشناس آمریکایی برقرار شده بود. پیمانکار سابق آژانس امنیت داخلی ایالات متحده (NSA) همچنین ایده «چگونگی دفاع از حقوق همگان در هر مکان بدون در نظر گرفتن مرزها» را مطرح کرد. این کارشناس اطلاعاتی 33 ساله که به اتهام نقض قانون جاسوسی ایالات متحده تحت پیگرد اف‌بی‌آی است، پیروزی ترامپ را «لحظه‌ای تاریک» در تاریخ آمریکا دانست و گفت: «برای جهانی بهتر، نباید به اوباما امید داشته باشیم و از دونالد ترامپ بترسیم. باید خودمان جهان را بسازیم». اسنودن همچنین اعلام کرد نگران احتمال تحویل داده شدنش به ترامپ توسط پوتین نیست.

پیشروی چشمگیر ارتش در حلب
منابع خبری روز گذشته از سیطره کامل ارتش سوریه و همپیمانانش بر روستای منیان، در غرب حلب، پس از درگیری‌های شدید با گروه‌های تروریستی خبر دادند.  طبق این گزارش، ارتش و همپیمانانش، با وجود آتش سنگین گروه‌های تروریستی، در حال ادامه پیشروی خود در حومه منیان هستند. از سوی دیگر، ارتش سوریه و همپیمانانش موفق شدند مانند منطقه ضاحیه الاسد را در غرب شهر حلب از چنگ گروه‌های تروریستی آزاد کنند. هفته گذشته نیز ارتش و همپیمانانش توانسته بودند منطقه استراتژیک 1070 را در جنوب غربی حلب که ماه‌ها شاهد درگیری‌های شدید بود، به کنترل درآورند.

خلیفه در موصل نیست
از آغاز عملیات موصل، خبرها و گزارش‌های متعددی درباره سرنوشت سرکرده ارشد داعش منتشر می‌شود. در همین راستا، دیروز استاندار نینوا اعلام کرد ابوبکر البغدادی در موصل حضور ندارد. پیش از این نیز وزارت دفاع عراق از کشته شدن مهند حامد، مسؤول جدید دایره جنگ گروه تروریستی داعش در موصل در جریان عملیات آزادسازی این شهر خبر داده بود.

حمله به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در افغانستان
کمتر از 2 روز پس از حمله انتحاری به کنسولگری آلمان در مزارشریف، پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل نیز هدف حمله یک مهاجم انتحاری قرار گرفت. این حادثه صبح شنبه رخ داد. ناتو اعلام کرد در این حمله 4 نفر کشته و 14 تن مجروح شدند. در بیانیه ناتو به هویت و تابعیت کشته‌شدگان اشاره نشده است. پایگاه بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان است که بیش از 12هزار نظامی ناتو از جمله 10 هزار نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند.

اولاند متهم به خیانت شد
د‌ه‌ها نفر از نمایندگان اپوزیسیون  پارلمان فرانسه تلاشی را در جهت استیضاح فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور آغاز کرده‌اند. نمایندگان محافظه‌کار، رئیس‌جمهوری سوسیالیست فرانسه را به بازگو کردن اطلاعات محرمانه برای 2 روزنامه‌نگار متهم می‌کنند که اظهارات وی را در قالب کتابی با عنوان «یک رئیس‌جمهور نباید چنین بگوید» منتشر کردند. از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی موسسه «ویاووآس» میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری فرانسه را 10 درصد اعلام کرده‌ است.

ناوهای اسپانیا در راه عربستان
پادشاه اسپانیا شنبه وارد ریاض شد تا درباره فروش 5 کشتی جنگی به عربستان‌سعودی مذاکره کند.  این نخستین سفر اقتصادی پادشاه اسپانیا به عربستان‌سعودی است و قرار است در این دیدار فیلیپ ششم درباره فروش 5 کشتی جنگی اسپانیایی با مقام‌های سعودی گفت‌وگو کند. در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل با ابراز ناخرسندی از این تصمیم اسپانیا، تأکید کرد این کشتی‌ها ممکن است در جنگ کنونی علیه یمن برای ارتکاب نقض خطرناک قوانین بین‌المللی و انسانی به کار گرفته شود.


Page Generated in 0/0063 sec