printlogo


کد خبر: 167737تاریخ: 1395/8/27 00:00
اورژانس تهران از افزایش 15 درصدی بیماران تنفسی در روزهای گذشته خبر داد
پایتخت همچنان در آلودگی!

گروه اجتماعی: کیفیت هوای تهران پس از 7 روز متوالی در شرایط نامطلوب، بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفت. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، کیفیت هوای پایتخت پس از 7 روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، در وضعیت قرمز قرار گرفته است. شاخص ذرات کمتر از 5/2 میکرون بر روی عدد 156 قرار گرفته و ناسالم برای همه افراد جامعه است. با توجه به آلودگی هوا توصیه می‌شود همه افراد بویژه گروه‌های حساس جامعه که شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار هستند از فعالیت در فضای باز خودداری کنند.
روزهای ناسالم تهران همچنین مرکز پایش آلودگی هوای محیط‌زیست استان تهران شاخص آلودگی هوای پایتخت را در شرایط «ناسالم» اعلام کرد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران با بیان این مطلب گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته در وضعیت «ناسالم» برای همه گروه‌ها بوده است. محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن سالم (۶۷)، ازن پاک (۲۶)، دی‌اکسید نیتروژن سالم (۹۶)،  دی‌اکسید گوگرد پاک (۳۳)، ذرات معلق با قطر کمتر از ١٠ میکرون ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۷) و ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون ناسالم (۱۵۴) بوده است. پایداری هوا طی یک هفته گذشته منجر به تداوم آلودگی در تهران شده و تشکیل کمیته اضطرار و تعطیلی مدارس را به دنبال داشته است. با توجه به قرار گرفتن آلودگی‌ها در ارتفاع کم از سطح زمین، کودکان آسیب بیشتری از آلاینده‌ها می‌بینند که این موضوع باعث شده در بیشتر نقاط جهان با عبور شرایط آلودگی هوا از مرز ناسالم مدارس تعطیل شوند. براساس آنچه سازمان هواشناسی اعلام کرده است از آلودگی هوا امروز و فردا به تدریج کاسته خواهد شد و با خروج آلاینده‌ها از هوای تهران روز جمعه تهران از هوای سالم برخوردار خواهد بود.
دروغ بزرگی به نام کاهش آلودگی هوا 
وجود 2 هزار دستگاه مینی‌بوس با عمر بیش از ۳۰ سال و ۱۰ هزار تاکسی پیکان در چرخه حمل‌ونقل عمومی و موتوسیکلت‌هایی که ۸ گرم گاز تولید می‌کنند نشان‌دهنده آن است نتوانسته‌ایم مهم‌ترین عامل آلودگی هوا را مدیریت کنیم. در حالی که معصومه ابتکار، کاهش آلودگی هوا طی 3 سال گذشته را ناشی از اقدامات دولت یازدهم عنوان می‌کند، نه کاهش آلودگی هوا طی 3 سال گذشته ادعایی قابل قبول به نظر می‌رسد و نه اقداماتی که گفته می‌شود در راستای کاهش آلودگی هوا معمول شده، مؤثر. مهرداد بائوج‌لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 80 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقیله است، به تسنیم گفته است: متأسفانه باید بگویم برای کاهش آلودگی هوا کاری انجام نداده‌ایم. وی افزود: هیچ کدام از اقداماتی که بنا بود در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شود، میسر نشده است. بنا بود حمل‌ونقل عمومی 75 درصد جابه‌جایی‌ها را به خود اختصاص دهد در حالی که تنها 40 درصد از جابه‌جایی‌ها را حمل‌ونقل عمومی تشکیل می‌دهد. یعنی 35 درصد کمتر از آنچه پیش‌بینی شده بود.  لاهوتی با انتقاد از موفق نبودن مدیران در جمع‌آوری وسایل نقلیه فرسوده می‌گوید: وجود 2 هزار دستگاه مینی‌بوس با عمر بیش از 30 سال و 10 هزار تاکسی پیکان در چرخه حمل‌ونقل عمومی و موتوسیکلت‌هایی که 8 گرم گاز تولید می‌کنند نشان‌دهنده آن است نتوانستیم مهم‌ترین عامل آلودگی هوا را مدیریت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیران مدعی کاهش آلودگی هوا هستند، گفت: این را باید از کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند بپرسید اما من به عنوان یک کارشناس می‌گویم در جهت کاهش آلودگی هوا ناموفق بوده‌ایم. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد لایحه هوای پاک، با مکلف کردن نهادهای ذی‌ربط به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، در کنترل آلودگی هوا مؤثر واقع شود. این در حالی است که معصومه ابتکار در برنامه دورهمی هفته گذشته اعلام کرده بود: «با اقدامات دولت هوای تهران در مقایسه با 3 سال قبل بهتر شده است. مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند. مردم می‌بینند وضعیت آلودگی هوا بهتر شده است».
افزایش ۱۵ درصدی بیماران تنفسی 
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از افزایش 7/15 درصدی بیماران تنفسی و قلبی در پی تشدید آلودگی هوای تهران خبر داد و تمهیدات اورژانس در این زمینه را تشریح کرد. پیرحسین کولیوند درباره وضعیت مراجعات اورژانس تهران در پی تشدید آلودگی هوا، از افزایش ۱۵ درصدی تماس‌ها با ۱۱۵ در روزهای آلودگی هوا خبر داد و گفت: بر این اساس تعداد تماس‌ها با ۱۱۵ از ۹۷۳۴ تماس در ۲۰ آبان ماه به ۱۲ هزار و ۱۲۵ تماس در ۲۵ آبان ماه رسیده است. در عین حال در روزهای آلودگی تهران با افزایش ۱۰ درصدی ماموریت‌های اورژانس مواجه بودیم. وی افزود: همچنین طی روزهای ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه شاهد افزایش 7/15 درصدی بیماران تنفسی و قلبی نسبت به روزهای قبل از آلودگی بودیم به طوری که تعداد مراجعه بیماران تنفسی در روزهای ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه و قبل از آلودگی ۲۹۰ نفر بود که این تعداد در روزهای ۲۲ تا ۲۴ به ۳۳۵ نفر افزایش یافت. همچنین ۶۰۰ بیمار قلبی در روزهای قبل از آلودگی داشتیم که تعدادشان در پی تشدید آلودگی تهران به ۶۴۰ نفر افزایش پیدا کرد. 
کولیوند درباره تمهیدات اورژانس به دنبال آلودگی هوای پایتخت گفت: اورژانس تهران تیم‌هایش را در ۳۱ نقطه پایتخت مستقر کرده و علاوه بر پایگاه‌های شهری موجود، 8 دستگاه آمبولانس در میادین و راه‌های اصلی پایتخت مستقر شدند. 

Page Generated in 0/0051 sec