printlogo


کد خبر: 167763تاریخ: 1395/8/27 00:00
چهارگوشه

بحران در تیم انتقالی ترامپ
خروج ناگهانی مشاور ارشد امنیت ملی دونالد ترامپ از تیم انتقال قدرت در کاخ سفید و ادامه اختلافات بر سر نقش 3 فرزند و داماد او  در این تیم، بحران تازه‌ای آفریده است. مایک راجرز، سرپرست سابق کمیته اطلاعات کنگره و مشاور امنیت ملی تیم ترامپ، تحت فشار سایر اعضای تیم از سمت خود استعفا داد. 2 روز پیش ‌از آن، کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی که یکی از نزدیکان ترامپ بود نیز از سمت سرپرستی تیم انتقال رئیس‎‏جمهور کناره‌گیری کرده بود. شبکه ان‌بی‌‎سی نیوز اعلام کرد راجرز قربانی یک «پاک‌سازی استالینی» درباره افراد نزدیک به کریستی شده‌ است. پس از استعفای کریستی، سرپرستی تیم انتقال ترامپ برعهده مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب گذاشته شد.
 
حمله مرگبار انتحاری در کابل
روز گذشته با حمله یک مهاجم انتحاری به یک خودروی متعلق به نیروهای امنیتی افغانستان در نزدیکی وزارت دفاع این کشور در کابل، دست‌کم ۴ تن کشته شدند. طبق اعلام برخی منابع در افغانستان، هدف حمله این عامل بمب‎گذار مقر ریاست دهم امنیت ملی افغانستان بود. هنوز شخص یا گروه خاصی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما منطقه‌ای که حمله در آن رخ داد، یکی از مناطق مهم و حساس شهر کابل است که گروه طالبان در سال جاری بارها به آن حمله کرده است.
 
خروج غیرمنتظره سفیر سعودی از مصر
درپی بازگشت ناگهانی احمد القطان، سفیر عربستان در قاهره به کشورش، هشتگ «مصر سفیر عربستان را اخراج کرد» با استقبال گسترده کاربران شبکه اجتماعی توئیتر مواجه شد. منابع آگاه اعلام کردند سفیر عربستان به طور ناگهانی قاهره را به مقصد کشورش ترک کرد تا درباره بحران کنونی در روابط قاهره و ریاض رایزنی کند. روابط مصر و عربستان در سایه بحران سوریه متشنج شده است بویژه که مصر از پیش‌نویس قطعنامه اخیر روسیه در شورای امنیت حمایت کرد.
 
اخراج حامیان گولن از پاکستان
در آستانه سفر اردوغان به اسلام‌آباد، وزارت کشور پاکستان به کارمندان ترکیه‌ای مراکز آموزشی گولن تا 20 نوامبر مهلت داد این کشور را ترک کنند. تعداد معلم‌ها و اساتید مدرسه‌های گولن در پاکستان 108 نفر است که تعداد آنها به همراه خانواده به 400 نفر می‌رسد. مدارس گولن از سال 1995 در پاکستان فعال هستند و با معیارهای آموزشی بسیار خوب فرزندان قشر ثروتمند و سیاستمداران در این مدارس تحصیل می‌کنند.
 
تظاهرات ضد آمریکایی در یونان
همزمان با دیدار رئیس‌جمهور آمریکا از آتن، پایتخت یونان صحنه بروز درگیری‌های شدید میان پلیس این کشور و معترضان به حضور باراک اوباما بود. پلیس ضد شورش سه‌شنبه به منظور متفرق کردن جمعیت حدوداً 7 هزار نفری حاضر در خیابان‌های مرکز آتن از گاز اشک‌آور استفاده کرد. قرار بود معترضان تظاهرات خود را به سمت سفارت آمریکا هدایت کنند اما درگیری با پلیس این تظاهرات را مختل کرد. این تظاهرات در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در ارتباط با سایر کشورها برگزار شد. 
 
 
اذان گفتن نماینده عرب در کنست
اقدام طالب ابوعرار، نماینده عرب کنست رژیم صهیونیستی که در جلسه رسمی این نهاد و برای واکنش به پیش‌نویس «قانون مؤذن» برای ممنوعیت استفاده از بلندگو در مساجد سرزمین‌های اشغالی اذان گفت، باعث خشم نمایندگان صهیونیست شد. گفتنی است، در ادامه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس و سایر سرزمین‌های فلسطینی، پیش‌نویس قانونی به کنست ارائه شده است که براساس آن استفاده از بلندگو در مساجد بویژه برای اذان صبح ممنوع خواهد بود. 
 

Page Generated in 0/0048 sec