printlogo


کد خبر: 167787تاریخ: 1395/8/27 00:00
تنبلی دولت برای خانه ملت کار تراشید
لایحه برنامه ششم دوباره‌نویسی می‌شود!

گروه اقتصادی: لایحه برنامه ششم توسعه آنقدر ضعف داشت که قرار شده این برنامه با کمک مجلس دوباره‌نویسی شود!  به گزارش «وطن‌امروز» لایحه برنامه ششم توسعه با یک سال تاخیر مرداد امسال تقدیم مجلس شد اما این لایحه آنقدر مشکل داشته که تاکنون بررسی آن در خانه ملت انجام نشده است. این لایحه از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود و حتی بدون امضای رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شده بود تا اینکه روحانی شهریور امسال اصلاحیه لایحه برنامه ششم را هم تقدیم مجلس کرد. این دستپاچگی در تدوین برنامه ششم تا جایی پیش رفته که حتی با تبصره‌ها و اصلاحیه‌ها هم نمی‌توان نام برنامه روی آن گذاشت. سرانجام با اصرار دولتی‌ها و فشار بعضی‌ها کلیات لایحه در مجلس در مهرماه تصویب شد اما باز هم نمایندگان راضی نشدند بدون اصلاحات اساسی، این لایحه پرنقص که با تنبلی و نابلدی دولت نگاشته شده در کمیسیون‌ها بررسی شود. حالا خبر می‌رسد که قرار است برنامه ششم توسعه با کمک مجلس دوباره‌نویسی شود!
لایحه برنامه ششم دولت اسکلت بود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لایحه برنامه ششم مانند یک اسکلت بوده است، گفت: با همکاری دولت و مجلس تغییرات مورد نیاز روی این لایحه اعمال می‌شود. محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم درباره برنامه ششم گفت: در لایحه برنامه ششم که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود اشکالات زیادی وجود داشت، لذا برای برطرف کردن این مشکلات از خود دوستان دولت دعوت کردیم و تصمیم گرفته شده با همکاری دوطرفه این لایحه مجددا تدوین شود. عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اشاره به نامه‌نگاری رئیس مجلس با رئیس‌جمهور درباره لایحه برنامه ششم گفت: این نامه درباره برنامه ششم بوده چرا که کشور نمی‌توانست بدون برنامه اداره شود،‌ درهمین راستا مقام معظم رهبری با نگاه دقیقی که به این موضوع داشتند، ورود بموقعی به موضوع داشتند. وی افزود: اگر دولت می‌خواهد لایحه را ارائه دهد این کار را انجام دهد چون از بدنه کارشناسی برخوردار است ولی اگر دولت نخواهد برنامه را ارسال کند یا این فرآیند طولانی شود مجلس می‌تواند برنامه را بنویسد. بهمنی ادامه داد:‌ در نهایت توافق به این صورت انجام شد که دولت و مجلس در هماهنگی با هم اقدام به تدوین  برنامه ششم توسعه کنند. عضو کمیسیون اقتصادی گفت: وضعیت لایحه برنامه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود مانند یک اسکلت بود، در نهایت تصمیم گرفته شد، تغییرات مد نظر 2 طرف روی این اسکلت اعمال شود.  
برنامه، داستان شده است!
برنامه ششم توسعه آنقدر مشکل دارد که کمتر کسی از آن حمایت می‌کند. حتی دولتی‌ها و وزرا نیز اعتقاد دارند این برنامه مشکل دارد. در چنین وضعیتی باید بگوییم تیم برنامه‌نویسی دولت از ارائه یک برنامه کم‌نقص ناتوان بوده است. اشکالات فراوانی به لایحه برنامه ششم وارد آمده که مهم‌ترین آنها نامشخص بودن نسبت مواد لایحه با اقتصاد مقاومتی، نامشخص بودن منابع مالی برای اجرای برنامه، بی‌توجهی به وضعیت موجود کشور و امکان‌ناپذیری برخی بندها و عدم اولویت‌بندی در برنامه است. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در متن لایحه برنامه ششم هیچ بندی برای معیشت مردم وجود ندارد، گفت: این لایحه در واقع مجموعه‌ای از تحریم‌های داخلی است. ابراهیم رزاقی نیز با بیان اینکه لایحه دولت با موضوع برنامه ششم توسعه برنامه نیست و احکام مورد نیاز برنامه ششم است، گفت: در 25 سال گذشته مبانی مورد استفاده برنامه‌ریزان ما غربی بوده است. وی به «وطن‌امروز» گفت: این مبانی از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی و اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری تا به امروز ملاک عمل مسؤولان بوده است. این اقتصاددان در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برنامه‌های توسعه ظاهری هستند و دولت به قانون اساسی اعتقادی ندارد و استقلال اقتصادی را نمی‌شناسد. این دولت اقتصاد مقاومتی را نیز نمی‌شناسد و به آن باور ندارد؛ دولت هر کاری را که انجام می‌دهد اقتصاد مقاومتی می‌خواند. زاویه دید مجلس هم طوری است که تاکنون آنچه تصویب کرده با قانون اساسی در تضاد بوده است. در این سال‌ها حتی زیربنای اقتصادی را هم به وجود نیاورده‌اند. در همین‌باره محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد برخی وزرا هم برخی بندهای برنامه ششم را تایید نمی‌کنند. پورابراهیمی باور دارد آنچه را دولت در لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه کرده، دست‌نیافتنی است و یک داستانی برای خودش شده است. وی افزود: چیزی که دولت آن را با عنوان برنامه به مجلس ارائه کرده بود برنامه نبود و تنها یکسری احکام را پیشنهاد کرده بود. دولت می‌خواست مجوز این احکام را از مجلس بگیرد بعداً خودش آن را تنظیم کند؛ این کار نه در 5 برنامه‌ای که پس از انقلاب تصویب کردیم و نه در تاریخ کشور سابقه نداشته است. وی با اظهار اینکه متوسط نرخ رشد اقتصادی در گذشته در کشور حدود 2 درصد بوده است، گفت: چگونه می‌خواهیم این 2 درصد را در شرایط رکود به 8 درصد در برنامه ششم تبدیل کنیم؟ نرخ 7 درصدی بیکاری در نظر گرفته شده در برنامه ششم نیز بسیار دور از دسترس است و شاید این آمار ما را با واقعیت‌های امروز جامعه روبه‌رو نکند. همچنین عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت قانون گفت: قانون در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه، لحاظ نشده است. وی افزود: در لایحه‌ای که دولت با عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارسال کرده است چیزی به عنوان برنامه نمی‌بینیم. وی تاکید کرد: اعتقادی به رد کلیات لایحه بودجه و برنامه ندارم، زیرا در مجلس اجازه و اختیار قانونی داریم تا تغییرات لازم را در این لوایح اعمال کنیم. از سوی دیگر عین‌الله شریفپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید خروجی ۵ برنامه گذشته را مشخص می‌کرد و پس از آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف برنامه ششم ارائه می‌شد. نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه برنامه ششم، هیچگونه برنامه‌ای برای رفع تبعیض ارائه نشده است به‌طوری‌‌که نرخ بیکاری در برخی استان‌ها صفر و در برخی 15 درصد است که این امر سبب کوچ قومی و قبیله‌ای از استانی به استان دیگر می‌شود و مشکلاتی از قبیل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌بار می‌آورد.
 

Page Generated in 0/0261 sec