کد خبر: 167829تاریخ: 1395/9/1 00:00
تحصیل جهشی؛ موفقیت یا ناکامی؟
محمدرضا عربسرحدی: یکی از روشهای استفاده بهینه از عمر و زمان در بین دانشآموزان روش تحصیل جهشی است اما بیشتر دانشآموزان جهشی برای این نوع تحصیل، خودشان تصمیمگیرنده نیستند و پدر و مادر به جای آنها تصمیم میگیرند. بر این اساس این شیوه تحصیلی دارای مخاطراتی است چرا که خانوادهها در ارزیابی توان فرزندشان دچار خطا هستند و وی را در یک دوره آموزشی فشرده برای جهش آماده میکنند بدون آنکه نگاه جامع به آینده فرزندشان داشته باشند. برخی اوقات نیز ممکن است خانوادهها برای تفاخر در بین دیگران، فرزندشان را مجبور به تحصیل جهشی کرده و آینده فرزندشان را به خطر بیندازند. این دانشآموزان در دوره ابتدایی به عنوان افراد باهوش تلقی میشوند و در کلاس درس صدرنشینند اما برخی از آنها در پایههای بالاتر بویژه در دوره متوسطه به دلیل ناتوانی در فهم و هضم مطالب سنگینتر به دانشآموزی متوسط یا ضعیف تبدیل میشوند. البته در شرایطی که دانشآموز براساس توان، هوش و پس از مشاوره و ارزیابی، تحصیل جهشی داشته باشد در دوران تحصیل حتی در دانشگاه هم موفق خواهد بود. بر این اساس به خانوادهها توصیه میشود بدون نظر کارشناسان و بدون ارزیابی دقیق از وضعیت هوش، پشتکار و توان فرزندشان چنین تصمیمی نگیرند، زیرا اگر دانشآموز جهشی در پایههای بالاتر نتواند موفقیتی کسب کند شکست درسی وی ممکن است به شکست در زندگی منجر شود. همچنین به مدیران و معلمان مدارس نیز توصیه میشود خانوادهها را از تمام جوانب تحصیل جهشی فرزندانشان آگاه کنند، زیرا دانشآموزانی که توان لازم برای ادامه تحصیل در پایههای بالاتر را ندارند مانند ثروتمندانی هستند که فقیر شدهاند و گذراندن دوره تحصیلی در پایههای بالاتر و حضور در جمع دانشآموزانی که روزی در بین آنها سرآمد بودهاند برای آنها ملالآور خواهد بود.
در تحصیل جهشی ضمن توجه به ویژگیهای یادشده باید به توان دانشآموز در تطبیق خود با فضای جدیدی که پس از جهش در آن قرار میگیرد نیز توجه داشت. تیزهوشانی در کار خود موفقند که تلاش را چاشنی هوش خود کنند.