printlogo


کد خبر: 168013تاریخ: 1395/9/4 00:00
قطعه‌سازان ایرانی در قرارداد دوجانبه نادیده گرفته شدند
داخلی‌سازی قطعات معمولی پژو در ایران

پژو برای داخلی‌سازی قطعات های‌تک، موتور و گیربکس مذاکره‌ای با قطعه‌سازان ایرانی نداشته و فقط برای تولید قطعات مکانیکال و الکتریکی معمولی از ما استعلام گرفته است. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه داخلی‌سازی ۷۰ درصدی محصولات پژو در طول ۳ سال بعید است، به فارس درباره آخرین وضعیت مذاکرات پژو با قطعه‌سازان ایرانی اظهار داشت: پژو فعلاً در مرحله استعلام قیمت از شرکت‌های قطعه‌ساز است ولی منابع تأمین‌کننده قطعات هنوز به طور قطعی روشن نشده‌اند. وی ادامه داد: شرکت پژو در حال حاضر موضوع داخلی‌سازی 2 محصول پژو 208 و پژو 2008 را در دستور کار خود دارد ولی این موضوع فقط در 2 فاز تریم و بدنه پیگیری می‌شود. بیگلو با بیان اینکه بدنه و رنگ خودرو 11 تا 12 درصد داخلی‌سازی‌ و تریم خودرو نیز حدود 10 درصد داخلی‌سازی را شامل می‌شود، افزود: در شرایطی که برای داخلی‌سازی قطعات اصلی کار خاصی صورت نگیرد، داخلی‌سازی تریم و بدنه هنر به حساب نمی‌آید. وی با تأکید بر لزوم شروع تولید محصولات پژو با حداقل داخلی‌سازی 40 درصدی ادامه داد: داخلی‌سازی 40 درصدی از طریق تریم و بدنه خودرو فایده‌ای برای قطعه‌سازان ایرانی نخواهد داشت. وی افزود:‌ در حال حاضر برای داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی، موتور و گیربکس محصولات جدید پژو و تولید قطعات های‌تک اقدامی صورت نگرفته است و مدیران پژو فقط درباره قطعات مکانیکال عادی یا قطعات الکتریکی معمولی این خودروها با قطعه‌سازان مذاکراتی داشته‌اند و تمرکزشان روی تریم و بدنه بوده است.
واگذاری غیرقانونی سهام ایران‌خودرو و سایپا
در همین حال رئیس شورای رقابت از پیگیری واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به شرکت‌های فرعی ایجادشده توسط همین خودروسازان در شورای رقابت خبر داد. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که براساس قانون در واگذاری سهام، شرکت‌های بزرگ نباید با ایجاد شرکت‌های فرعی اقدام به فروش سهام خود کنند اما در عمل در شرکت‌های خودروسازی کشور به نام واگذاری این کار را انجام می‌دهند؛ آیا شورای رقابت به این موضوع ورود می‌کند یا خیر، اظهار داشت: این امر در صنعت خودروی کشور برای شورا هم سوال‌برانگیز است به نحوی که در حال حاضر کارشناسان مرکز ملی رقابت در حال بررسی واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به شرکت‌های مختلف هستند. وی تصریح کرد: به محض تکمیل اطلاعات شورای رقابت، نظر نهایی خود را اعلام خواهیم کرد.


Page Generated in 0/0057 sec