printlogo


کد خبر: 168124تاریخ: 1395/9/7 00:00
خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سرما به کشاورزان شمال
پرتقال‌های تامسون یخمک شدند

برف و سرمازدگی‌ که در هفته گذشته در استان مازندران رخ داد براساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان وارد کرد. به گزارش ایسنا، دلاور حیدرپور،‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در این‌باره افزود: در استان مازندران ۱۸۰ هزار تن کیوی تولید می‌شود که حدود ۴۵ درصد از آن قبل از وقوع این اتفاق و سرمازدگی برداشت شده بود اما در برخی مناطق مانند تنکابن که سرما به حدود منفی 2 درجه رسید و در برخی مناطق تا منفی 5 درجه نیز سرد شده بود، پیش‌بینی می‌شود بخشی از کیوی برداشت نشده این استان با سرمازدگی روبه‌رو شود که به ۶۰ درصد نخواهد رسید. حیدرپور ادامه داد: سرمازدگی کیوی را به طور کامل از بین نمی‌برد و تنها خاصیت سردخانه‌ای و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد که باید آن را سریع‌تر روانه بازار یا برای آبمیوه‌گیری استفاده کرد. وی اضافه کرد: برای دیگر تولیدات باغی استان مازندران نیز سرمازدگی و برف اخیر پیامدهای منفی به همراه داشت که می‌توان به حدود ۵۰ هزار تن نارنگی که دچار سرمازدگی شده‌اند، اشاره کرد چراکه پیش از وقوع این حادثه ۷۰ درصد نارنگی مازندران برداشت شده بود و تنها ۳۵ درصد از ۱۵۰ هزار تن نارنگی باقی‌مانده روی درخت باقی مانده بود که پیش‌بینی آسیب‌دیدگی و سرمازدگی برای آنها می‌شود. وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن پرتقال نیز دچار مشکل شده باشد. حیدرپور تصریح کرد: برای بخش زراعت  نیز خسارت‌هایی در زمینه تولید علوفه‌هایی مانند شبدر و دانه روغنی کلزا که ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت آن است، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که هم‌اکنون در حال ارزیابی دقیق آن هستیم و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باغ‌های شهرستان‌های قائمشهر، آمل، ساری، نوشهر، چالوس، تنکابن و... آسیب دیده‌اند. وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ راس دام سبک در ارتفاعات کلاردشت بر اثر برف سنگین و سرمازدگی تلف شدند.
سیب و پرتقال شب عید تأمین است
در همین حال نوذر نگهداری، مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور با تاکید بر اینکه با وجود سرمازدگی اخیر کمبودی در تامین مرکبات کشور نداریم، گفت: با توجه به تولید مناسب سیب و پرتقال، به طور قطع تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز بازار شب عید است و کمبودی در این‌باره نداریم. نگهداری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال تولید پرتقال حدود 2 میلیون و 800 هزارتن برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد سرمازدگی اخیر تاثیر چندانی بر وضعیت تولید نداشته باشد. به گفته نگهداری امسال حدود 600 هزار تن سیب درختی در آذربایجان‌غربی تولید شد. در همین حال رامین امینی‌زارع، سخنگوی صندوق بیمه کشاورزی گفت: در پی رخداد سرما و یخبندان روزهای گذشته که موجب بروز خسارت به باغ‌ها در استان‌های شمالی کشور شد، باغداران خسارت دیده که دارای بیمه هستند، غرامت خود را دریافت می‌کنند. وی افزود: باغدارانی که پیش‌تر نسبت به خرید بیمه‌نامه مرکبات اقدام کرده‌اند، پیش از محو آثار خسارت به نزدیک‌ترین شعبه اصلی یا دفاتر شرکت‌های خدمات بیمه کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند. به گفته امینی‌زارع، حق بیمه سهم باغدار در هر هکتار از 53 هزار تومان تا 237 هزار تومان و سقف غرامات پس از بررسی و تعیین خسارات وارده از یک میلیون و 800 هزار تومان تا 7 میلیون تومان متغیر است.
افزایش قیمت توجیه ندارد
از سوی دیگر سیدحسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با بیان اینکه سرمای اخیر هیچ تاثیری بر افزایش قیمت ندارد، گفت: سرما در شرق استان مازندران ۲۰ درصد از پرتقال تامسون و بخشی از کیوی را از بین برده است اما با توجه به حجم بالای تولید مرکبات در کشور افزایش قیمتی نخواهیم داشت. مهاجران افزود: در 4 روز گذشته تنها قیمت نارنگی هزار تومان افزایش‌یافته که دلیل آن پایان یافتن نارنگی پیش‌رس است، زیرا قیمت نارنگی‌های فصلی کمی گران‌تر از پیش‌رس است. وی تصریح کرد: مرکبات غرب استان مازندران از سرمازدگی اخیر آسیب ندیدند. مهاجران درباره نرخ انواع محصولات کشاورزی در بازار گفت: هرکیلوگرم نارنگی رسمی 1500 تا 2 هزار تومان، لیموشرین 2500 هزار تا 3 هزار تومان و پرتقال شمال 2 هزار تا 2500 تومان در میادن مرکزی میوه و تره‌بار تهران به فروش می‌رسد.


Page Generated in 0/0069 sec