printlogo


کد خبر: 168125تاریخ: 1395/9/7 00:00
اخبار

واگن‌سازان داخلی در آستانه تعطیلی
درست یک روز پس از حادثه ریلی و کشته شدن تعدادی از هموطنان در سرمای زیر صفر، نامه‌ای از عباسعلی آخوندی خطاب به محمدرضا نعمت‌زاده علنی می‌شود که به نظر می‌رسد این کار جز تلاش برای عوض کردن زمین بازی برای وزارت راه‌وشهرسازی نیست. اینکه وزارت راه و شهرسازی باید مسؤولیت چنین اتفاق هولناکی را بپذیرد شکی نیست اما اینکه بخواهد با بازی خبری واگن‌های وارداتی و جلوگیری وزیر صنعت از ورود آنها، خود را تبرئه کند امکان‌پذیر نیست. کارشناسان حمل‌ونقل می‌گویند با روند کنونی ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصدی فعالیت، واگن‌سازان داخلی سرنوشتی جز تعطیلی نخواهد داشت. آنها باور دارند که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نباید تولید ملی را رها کنند. اگرچه برخی ادوات ریلی مانند بوژی از خارج تأمین می‌شود چراکه فقط 4 تا 5 تولیدکننده تجهیزاتی مانند بوژی در جهان وجود دارد اما دیگر قطعات آن در داخل به تولید می‌رسد. گفتنی است یک‌ماه‌ونیم پس از آنکه نعمت‌زاده گفت روی ریل می‌ایستد و اجازه ورود واگن‌ها را به کشور نمی‌دهد، وزیر راه‌وشهرسازی به رئیس‌جمهور نامه نوشت و ضمن غیرقانونی خواندن اقدام وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در منع واردات واگن‌های باری خواستار دستور آزادسازی واردات واگن‌ها شد. اواسط بهمن پارسال رسانه‌ای روسی از تحویل 5 هزار واگن باری تولید شرکت «اورال واگن زاوود» به ایران خبر داده بود که بلافاصله مدیرعامل وقت واگن پارس در واکنش به این خرید با بیان اینکه در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم، گفت: واردات 5000 واگن روسی با توجه به توانمندی‌های داخلی مشکوک است. نعمت‌زاده هم اظهار کرده بود: خرید واگن باری از روسیه کم‌سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.


دلار از 3750 تومان گذشت
صرافان ارز و سکه در معاملات دیروز بازار آزاد تهران هر دلار آمریکا را 3 هزار و 753 تومان معامله کردند. به گزارش «وطن‌امروز» اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران دیروز قیمت هر دلار را 3753  تومان و هر یورو را 4068 تومان اعلام کرد. براساس اعلام این اتحادیه، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 95 هزار تومان، هر قطعه نیم‌سکه 561 هزار تومان و هر ربع سکه 297 هزار  تومان دادوستد شد. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی 186 هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار 110 هزار و 289 تومان داد و ستد شد. علاوه‌بر این، هر اونس طلا بدون کاهش قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته، 1184 دلار قیمت‌گذاری شد.


برنامه تأمین آب سال ۹۶ نهایی شد
برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مقابله با کمبود آب در سال ۹۶ تهیه شده است تا با کمبود منابع آب مقابله کنیم. حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اعلام نهایی شدن سناریوهای تامین آب سال ۹۶ و ارائه فهرست این اقدام از سوی شرکت مدیریت منابع آب به فارس گفت: در حال آماده کردن خود برای فصل تابستان سال آینده هستیم و برای کمبود یا نبود آب در برخی نقاط شهری و روستایی کشور برنامه‌ریزی خواهیم کرد. وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته سال آینده به جهت بارش‌ها، نرمال و زیر نرمال است و درجه حرارت به طور متوسط یک تا 5/1 درجه افزایش خواهد یافت بنابراین پیش‌بینی می‌شود در برخی نقاط کشور مشکل کمبود منابع آب داشته باشیم.


آلودگی هوا بر اقتصاد تأثیرگذار است
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بدون شک آلودگی هوا را می‌توان یک مساله اقتصادی قلمداد کرد که هم از اقتصاد اثر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. حسین محمدپورزرندی با بیان اینکه اقتصاد شهری در ایران اقتصاد مظلومی است، گفت: دانش اقتصاد شهری راهکار خروج از این مساله را توسعه حمل‌ونقل عمومی بویژه مترو می‌داند. پورزرندی بیان داشت: بدون شک آلودگی هوا را می‌توان یک مساله اقتصادی قلمداد کرد که هم از اقتصاد اثر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: برای حل معضل ترافیک و تبعات ناشی از این مهم حمل‌ونقل ریلی بیشترین کارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل ایجاد و همینطور کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند.


Page Generated in 0/0046 sec