printlogo


کد خبر: 168126تاریخ: 1395/9/7 00:00
اخبار

 مردم از بازار مرغ و خروس نخرند
مردم از خرید طیور از بازارچه‌ها، قبل از اینکه نسبت به سلامتی آنها مطمئن شوند، بشدت بپرهیزند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه مردم نگران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نباشند، گفت: به تازگی در مرغداری‌های تهران بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده است اما مردم نگرانی بابت این قضیه نداشته باشند چون منطقه به طور کامل تحت قرنطینه است. خلج اظهار داشت: عملیات معدوم‌سازی گله‌های آلوده و پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی در حداقل زمان ممکن صورت گرفته است. وی توصیه کرد: از آنجا که پرندگان مهاجر به عنوان مهم‌ترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرحند و می‌توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند، از مردم می‌خواهیم ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها و قبل از اینکه از سلامتی آنها اطمینان حاصل کنند، بشدت بپرهیزند. وی با بیان اینکه موارد آلودگی آنفلوآنزا جز در شهرستان ملارد، در هیچ نقطه دیگری از کشور مشاهده نشده است، اضافه کرد: در ۶ تا ۷ روز اخیر، هیچ‌گونه آلودگی در این کانون‌ها مشاهده نشده اما به هرحال هم‌اکنون بسیاری از کشورهای دنیا با این مساله درگیرند.

عرضه مرغ با وزن استاندارد عقب افتاد
زیرساخت کشتارگاه‌ها برای اجرای طرح عرضه مرغ با وزن استاندارد هنوز آماده نیست، علاوه‌ بر اینکه نگران هستیم در عرضه به دلیل فرهنگ‌سازی نشدن با مشکل روبه‌رو شویم و تعادل بازار بر هم بخورد. مسعود هاشم‌زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی درباره زمان اجرای طرح عرضه مرغ با وزن استاندارد از ابتدای آذرماه گفت: برای اجرای این طرح باید زیرساخت لازم در کشتار‌گاه‌ها ایجاد شود و از همه مهم‌تر آنکه نگران فرهنگ استفاده از مرغ با وزن کمتر بین مردم هستیم. وی اضافه کرد: فرهنگ استفاده از مرغ درشت بین مردم جا افتاده و تغییر آن کمی مشکل است. این در حالی است که در همه جای دنیا به جز ایران از مرغ با وزن بین یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 400 گرم استفاده می‌‌کنند و حتی کشور عراق نیز مرغ با وزن بالا را قبول نکرده و برگشت می‌زند. وی با اشاره به معایب مرغ با وزن بالای 2 کیلوگرم افزود: مدت نگهداری جوجه برای پروار شدن بالای 45 روز بوده تا به وزن بیشتر برسد و در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر، چربی بالاتر خواهد داشت علاوه‌بر آنکه کیفیت گوشت نیز در مرغ با وزن بالاتر کاهش می‌یابد. به گفته هاشم‌زاده، اکنون حدود 15 تا 20 درصد مرغ عرضه شده در بازار دارای ضایعات است اما در مرغ با وزن کم میزان ضایعات نیز به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر مهدی یوسف‌خانی‌، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از آغاز طرح آزمایشی عرضه مرغ سایزبندی در بازار خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در تلاش هستیم تا یک‌سال دیگر وزن مرغ برای مصارف خانگی را تا زیر 2 کیلوگرم برسانیم. یوسف‌خانی تصریح کرد: در این طرح مرغ‌های تا 2 کیلو و200 گرم به صورت دانه‌ای برای مصارف خانگی و بالای 2 کیلو و 200 گرم برای مصارف صنعتی و عمده و به صورت 10 تا 15 کیلوگرمی بسته‌بندی خواهد شد.


مسکن پا به تالار بورس گذاشت
سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت مشاوران املاک با ورود مسکن به بازار بورس، قرار است بورس کالا شاخص قیمت مسکن را در نقاط مختلف شهر تعیین کند. به گزارش ایسنا، حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالا خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالای ایران وجود دارد و براساس مذاکرات انجام‌شده بزودی این شاخص برای نشان دادن میانگین قیمت مسکن در سطح کشور در بورس کالا طراحی می‌شود. عقبایی با بیان اینکه بورس کالا قصد ندارد به حوزه خرید و فروش مسکن وارد شود، افزود: بورس کالا در حوزه قیمت‌گذاری می‌تواند شاخص قیمت منطقه‌ای و شهری برای مسکن تعیین کند تا متوسط قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر برای مردم شفاف و روشن شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec