printlogo


کد خبر: 168146تاریخ: 1395/9/7 00:00
ناکامی آمریکا در هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت در فرودگاه تلعفر
حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق شد

آمریکا در دشمنی آشکار با نیروهای حشدالشعبی عراق (بسیج مردمی) که تاکنون دستاوردهای بزرگی را در جنگ علیه تروریسم داعشی به‌دست آورده‌اند، چادر محل تجمع این گروه مقاومت را در فرودگاه شهر تلعفر در غرب موصل هدف حملات موشکی جنگنده‌های خود قرار داده است. طبق اعلام فرماندهی حشدالشعبی، ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا، روز پنجشنبه پس از بازدید حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از فرودگاه تلعفر، تجمع نیروهای این گروه را هدف قرار داده و منجر به مجروحیت چند نفر شده است. طبق این اطلاعیه، کمیته تحقیق درباره این حمله موشکی تشکیل شده و بررسی‌ها نشان داده موشک از سوی تروریست‌های داعش شلیک نشده است. موشک شلیک شده از نوع لیزری هدایت‌شونده بوده و در 5/1 متری چادر فرماندهان حشدالشعبی سقوط کرده و در آن زمان فقط هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی مشغول پرواز در آسمان تلعفر بوده‌اند. حشدالشعبی خواستار ارائه توضیح از سوی ائتلاف بین‌المللی درباره این حادثه شده است. بنابر اعلام حشد الشعبی، آسمان موصل در بخش غربی کاملا در کنترل ائتلاف بین‌المللی قرار دارد و جنگنده‌های ائتلاف از زمان شروع عملیات آزادسازی موصل، تحرکات نیروهای الحشدالشعبی و ارتش عراق را به دقت رصد می‌کنند. حشدالشعبی در بیانیه خود تأکید کرده موضع نهایی خود را پس از تکمیل تحقیقات درباره این حادثه اعلام خواهد کرد.  در این راستا کریم نوری، فرمانده حشدالشعبی در گفت‌وگو با المیادین‌ بر حضور فرماندهان صف اول حشد در چادر مورد هدف قرار گرفته و اینکه این چادر دور از انظار بوده، تاکید کرد. در واقع خروج عراق از حلقه کشورهایی که در راستای منافع آمریکا و غرب و همپیمانان منطقه‌ای آنها نقش‌آفرینی می‌کردند، موجبات ناخرسندی و واکنش متقابل آنها در راستای تضعیف دولت مرکزی و تا حد امکان بازگرداندن معادلات داخلی و توزیع قدرت در این کشور به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۳ را فراهم آورده لذا از دید این بازیگران، همه ابزارهایی که سبب افزایش توان و انسجام دولت مرکزی و همپیمانان راهبردی آن شود، هم به صورت نرم و هم به صورت سخت باید تضعیف و منهدم شود. از جمله ابزارهایی که باعث تقویت دولت مرکزی و حفظ انسجام و یکپارچگی عراق می‌شود نیروی قدرتمند و کارآمد حشدالشعبی است که یکی از اهداف مورد نظر آمریکا و همپیمانان این کشور است.
تصویب قانون حشدالشعبی
طرح تبدیل حشدالشعبی به یک اداره زیر نظر شورایعالی امنیت ملی و ارتش عراق، بالاخره روز شنبه پس از ماه‌ها بررسی و رایزنی در پارلمان عراق به رای نمایندگان گذاشته و به قانون تبدیل شد. براین اساس، پارلمان عراق، روز گذشته با اجماع آرا با ادغام نیروهای حشدالشعبی در ارتش و دیگر نهادهای نظامی عراق موافقت کرد و به این ترتیب این نیروها به عنوان نیروهای رسمی در دولت عراق به کار گرفته خواهند شد. در ماده یک این قانون آمده است: گروه‌ها و تشکیلات حشدالشعبی به موجب این قانون تشکیلات قانونی محسوب می‌شوند که حقوق و وظایف خاصی متوجه آنهاست و جزو نیروهای امنیتی عراق محسوب می‌شوند و حق این را دارند از هویت خود مادامی که تهدیدی برای امنیت ملی عراق محسوب نشوند دفاع کنند.
بیانیه آیت‌الله سیستانی درباره انفجار حله
مرجع عالیقدر شیعیان عراق انفجار تروریستی روز پنجشنبه در منطقه الشوملی واقع در شرق حله که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها زائر اربعین حسینی از جمله تعدادی از زوار ایرانی شد را محکوم کرد. احمد صافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه نماز جمعه صحن امام حسین در کربلا، تصریح کرد تروریست‌ها وقتی در مراسم اربعین به خاطر هوشیاری و بیداری نیروهای امنیتی نتوانستند زائران را هدف قرار دهند، در اقدامی پست و شرم‌آور گروهی از آنها را در پمپ‌بنزین واقع در منطقه الشوملی در شرق حله هدف قرار دادند و این جنایتکاران حتما در میدان‌های نبرد به جزای اعمال‌شان خواهند رسید. در همین راستا، منابع امنیتی عراق از بازداشت 23 مظنون به دخالت در انفجار تروریستی اخیر شهر حله خبر دادند. این منابع تصریح کردند این دستگیری‌ها به استناد احکام صادره دستگاه قضایی و اطلاعاتی عراق به دنبال بمب‌گذاری 2 روز پیش در شهر حله صورت گرفته است. در انفجار روز پنجشنبه گذشته که در محل بازگشت زائران اربعین حسینی رخ داد، بیش از 80 نفر شهید و بیش از 20 نفر نیز مجروح شدند که حداقل نیمی از شهدا، ایرانی بودند.


Page Generated in 0/0063 sec