مدارس باید به توانمندسازی دانشآموزان در فن بیان و سخنوری آنها بیشتر توجه کنند. مهناز دریایی، نویسنده و پایهگذار مهارتهای نوین فن بیان کودک با بیان این مطلب گفت: در مدارس خواندن و نوشتن به عنوان یک اصل به بچهها آموزش داده میشود ولی نحوه صحبت کردن صحیح در اجتماع همواره موضوعی کماهمیت بوده، ضمن اینکه برای مهارتهایی نظیر خوشنویسی، نقاشی و کاردستی نمره تعیین شده در حالی که از آمورشهای فن بیان و سخنوری که یکی از ضروریترین مهارتهای زندگی محسوب میشود هیچگاه به عنوان یک اصل آموزشی یاد نشده است. وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته فن بیان به عنوان یک واحد درسی در مدارس آموزش داده میشود و کودکان از همان ابتدا نحوه مدیریت ترسهایشان را میآموزند و در آینده افرادی جسور و ریسکپذیر میشوند در حالی که زمان آن رسیده ما نیز به طور جدی به این مقوله توجه کنیم. نویسنده کتاب «اعتماد به نفس و فن بیان کودکان» ادامه داد: درمان ترس از صحبت کردن با استفاده از مهارتهای فن بیان در دوران کودکی بسیار سادهتر از دوران بزرگسالی است، چراکه این نوع ترس هنوز ریشهدار نشده و به همین دلیل خانوادهها و معلمها باید توجه داشته باشند این مهم را از کودکی مورد توجه قرار دهند. وی با اشاره به اینکه مشکل کمرویی کودکان و ضعف صحبت کردن در اجتماع با گذشت زمان درمان نمیشود، افزود: بارها شاهده آن بودیم که افراد بزرگسال و حتی میانسال دچار کمرویی در اجتماع هستند و نمیتوانند در شرایط مختلف به ابراز عقاید بپردازند. پایهگذار مهارتهای نوین فن بیان کودک گفت: شیوهها و تکنیکهای سخنوری، اعتماد به نفس و فن بیان در حوزه کودک و نوجوان به طور مرتب تغییر و ارتقا پیدا میکند درحالی که برخی از این تکنیکها با فرهنگ کشورمان سازگار نیست، چرا که در بسیاری از موارد دیده شده برخی تکنیکهای غربی کودکان را بیپروا و گاه وقیح میکند به همین دلیل تلاش شده با تکیه بر ظرفیتهای فرهنگی و بومی ایرانی- اسلامی شیوههای جدید فن بیان طراحی و آموزش داده شود.