گروه اجتماعی: وزیر بهداشت در اظهارنظری گفته است: «در حادثه تصادف 2 قطار در سمنان همه قصور تنها در یک بیمسؤولیتی فرد خلاصه شد و صحبتهای دیگری مطرح نشده است. انشاءالله سایر ارگانها در این زمینه درست عمل کرده باشند». به گزارش فارس، قاضیزادههاشمی در دومین کنگره تروما با بیان این مطلب گفته است: مشکل تروما منحصر به دفاعمقدس نیست و این موضوع در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک مصیبت بزرگ برای خانوادههای ایرانی شده است. وی افزود: بدتر از آن شرایطی بوده که در نظام سلامت میلیاردها تومان برای درمان برخی بیماریها هزینه میشود در حالی که به موضوع پیشگیری از سوانح ترومایی که مهمترین آن حوادث جادهای است توجه چندانی نمیشود. وزیر بهداشت افزود: در سال حدود 18 هزار نفر بر اثر حوادث ترومایی میمیرند و 200 هزار معلول با گرفتاری روحی شدید تا آخر عمر خود با معلولیت سر میکنند لذا پیشگیری در زمینه تروما بسیار حائز اهمیت است. هاشمی گفت: درباره بحثهای پیشگیرانه و درمان تروما حرفهای خوبی زده میشود اما جای عمل خالی است. باید مسؤولان برای کنترل تروما صرفاً به امر درمان نپردازند بلکه پیشگیری باید جزو اولویت اصلی در این زمینه باشد. وی خاطرنشان کرد: اگر چه سالها آمار تصادفات ثابت مانده ولی متأسفانه اکنون پنجمین کشور دنیا با بیشترین میزان کشتههای تصادفات و معلولیت سوانح ترافیکی هستیم همچنین از نظر وجود قربانیان سنین پایین در این زمینه بالاترین رتبه را داریم. هاشمی اضافه کرد: سوال من به عنوان وزیر بهداشت این است که ما در کجای این نظام تصمیمگیری قرار داریم؟! هیچ جا؛ باید آنقدر بایستیم که اتومبیلی تصادف کند یا حادثه ترافیکی روی دهد و برویم درمان کنیم. نظام بیمهای هم ذخایرش در این زمینه محدود است، پس چرا اقدامات پیشگیرانه صورت نمیگیرد؟ وی اضافه کرد: موتوسیکلت مهمترین عامل مرگومیر در کشور است اما چرا مدیران تولید آن را متوقف نمیکنند در حالی که میدانند این وسیله اصلیترین علت مرگومیر جوانان بوده است. وزیر بهداشت عنوان کرد: در این زمینه فقط در برخی مباحث از صنعت پرسش میشود و این موضوع مطرح نیست که چه کسی اجازه تولید میدهد و همه انتظار از حوزه درمان دارند. هاشمی گفت: در حادثه تصادف 2 قطار در سمنان همه قصور تنها در یک بیمسؤولیتی فرد خلاصه شد و صحبتهای دیگری مطرح نشده است. انشاءالله سایر ارگانها در این زمینه درست عمل کرده باشند. وی افزود: به طور قطع در استانی که این حادثه رخ داده است ستاد بحرانی وجود داشته و حالا برای ما پرسش مهم این است که اورژانس در زمان بروز حادثه در چه زمانی حضور یافته یا آتشنشانی آن لحظه کجا بوده است؟ وزیر بهداشت اضافه کرد: ستاد کنترل ترافیک جادهای مسؤول ساماندهی سریع وضعیت جادهای و راهگشایی برای تیم اورژانس است، آن لحظه کجا بوده و به طور کلی چگونه این بحران مدیریت شده است؟ هاشمی تصریح کرد: باید در این زمینه برخوردی شود تا درس عبرتی باشد و در واقع از بروز چنین حوادثی پیشگیری شود. لذا اگر شخصی خاطی در این زمینه است خواهشاً دلرحمی نکنید و همانطور که انقلابی هستید انقلابی رفتار کنید و نوع عملکرد بازدارنده باشد نه دلسوزانه. وی با اشاره به اینکه با افزایش تولید خودروها حوادث تروما و کشتههای ناشی از آن برای مردم نوعی عادت شده است، گفت: افراد جامعه به شنیدن این اخبار عادت کردهاند، برای مثال به شنیدن این مساله که هفتهای 2 هواپیما سقوط کند و همه مسافران آن بمیرند امری عادی تلقی شده است. وزیر بهداشت تأکید کرد: همکاری قوای مقننه، مجریه و قضائیه متأسفانه تأسفآور است البته اگر بگویم برایم حاشیهساز میشود و اگر نگویم هم نمیشود. هاشمی گفت: در چنین کشوری با فرهنگ و تمدن انقلابی غنی، جوانانمان در بهترین دهه سنی بهراحتی در حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند. وی عنوان کرد: شاید درست نباشد بگویم اما مردم ما به قضا و قدر معتقدند و با وجود اینکه مردم نجیبی داریم زمانی که حادثهای رخ میدهد میگویند قدر بوده و راضی میشوند در حالی که مهمترین مساله پیشگیری از حوادث است.