نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیتوجهی دولت در تکمیل راهآهن میانه- اردبیل گفت: تبعیض در تخصیص اعتبارات پروژهها مردم اردبیل را سرخورده کرده است.
به گزارش مهر، بشیر خالقی در جلسه بررسی مشکلات راهآهن و راههای استان با حضور معاون وزارت راهوشهرسازی گفت: دولت برای تکمیل راهآهن قزوین- گیلان میلیاردها ریال سرمایهگذاری میکند در صورتی که برای پروژه راهآهن اردبیل اعتبار تخصیص داده نمیشود. وی با انتقاد از عدم پیشرفت پروژه راهآهن میانه به اردبیل تصریح کرد: ما از توسعه همه استانها بویژه استان گیلان استقبال میکنیم و خوشحال هستیم ولی تبعیض در تخصیص اعتبارات مردم اردبیل را سرخورده کرده است. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما همیار دولت بوده و دنبال حاشیهسازی نیستیم، ادامه داد: البته برخی مسؤولان قصور و اشتباهات خود را توجیه میکنند که این برای ما قابل قبول نیست. وی با اشاره به حادثه ریلی تاسفبار اخیر در سمنان متذکر شد: بهرغم سرمایهگذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت در این خط ریلی و تجهیز زیرساخت آن، متاسفانه در سایه سهلانگاری و غفلت عدهای خانوادههای زیادی از هموطنان داغدار شدند. خالقی ضمن ابراز همدردی با خانوادههای سوگوار از مسؤولان ذیربط خواست که در نظم دادن به خطوط ریلی تلاش لازم را داشته و با عاملان این حادثه برخورد جدی و قانونی کنند تا بار دیگر شاهد حوادث ناگوار اینچنینی در کشور نباشیم.
عدم تکمیل پروژهای پس از ۵۲ سال زیبنده نیست
وی همچنین با انتقاد از کمتوجهی دولت به پروژههای جادهای و توسعه محورهای مواصلاتی استان، تکمیل نشدن جاده خلخال- پونل به عنوان قدیمیترین جاده کشور را باعث شرمساری دانست. این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جاده پونل- خلخال یکی از قدیمیترین جادههای در دست احداث کشور بوده و شروع احداث آن به قبل از انقلاب بازمیگردد ولی تاکنون تکمیل نشده است. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۴۳ شروع شده است، بیان داشت: با گذشت بیش از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب این جاده نیمهکاره مانده و این زیبنده نظام نیست. به گفته خالقی، اخیرا نیز مسؤولان راهداری گیلان در امتداد جاده خلخال به پونل و در قسمت منتهی به استان گیلان با ریختن چندین کامیون خاک، راه را مسدود کردهاند که به همین دلیل امکان تردد از این جاده میسر نبوده و به جای حل مساله صورت مساله پاک شده است. وی با انتقاد از بلاتکلیفی این جاده و سایر پروژههای جادهای خلخال از مسؤولان راهوشهرسازی خواست تا هرچه سریعتر نسبت به تعیینتکلیف وضعیت جادههای این شهرستان اقدام کنند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیان این انتقادات به دلیل تعصبات شهرستانی نیست، عنوان کرد: بیشک در صورت احداث این جادهها علاوه بر شهرستان خلخال، استان اردبیل نیز از بنبست خارج شده و فاصله مرکز استان به پایتخت کوتاهتر میشود. بنا به این گزارش، با وجودی که تکمیل پروژه خط ریلی میانه-اردبیل همچنان خاک میخورد اما وزیر راهوشهرسازی چندی پیش با ابراز گلایه از وعدههای تحققنیافته در ارتباط با زمان بهرهبرداری از پروژه ملی راهآهن اردبیل- میانه، به بررسیهای زمینشناسی و ژئوتکنیک این پروژه اشاره کرد و گفت: در تامین مالی این پروژه براساس تصویب هیأت وزیران قرار است از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه تخصیص اعتبار شود. وزیر راهوشهرسازی افزود: پروژه راهآهن اردبیل به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در عین حال که تخصیص از صندوق توسعه ملی دنبال میشود از طریق شرکت چینی نیز تخصیص فاینانس را پیگیر هستیم و هر کدام زودتر به نتیجه برسد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.