printlogo


کد خبر: 168537تاریخ: 1395/9/18 00:00
ابلاغ کاهش ساعت کار بانوان شاغل

گروه اجتماعی: بخشنامه قانون  
کاهش ساعات کار هفتگی بانوان
شاغل به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد؛ بر این اساس زمان کار بانوان مشمول این مصوبه از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۶ ساعت کاهش می‌یابد. براساس مصوبه دوم شهریورماه مجلس شورای اسلامی مقرر شد ساعات کار هفتگی بانوان شاغل دارای شرایط خاص اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته هستند به ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت کاهش یابد. قانون کاهش ساعات کار بانوان دارای شرایط خاص، پس از تایید شورای نگهبان، مهرماه از سوی رئیس‌جمهور به «مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری» و «سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ شد. بر این اساس، ابلاغ بخشنامه این قانون به دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است به طوری که در بخشنامه یکی از بانک‌های دولتی کشور برای اجرای این قانون آمده است: ساعت کار هفتگی بانوانی که دارای معلولیت شدید یا فرزند زیر ۶ سال تمام یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند یا زنان سرپرست خانوار شاغل، در صورت ارائه درخواست کتبی به همراه اصل تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح و موافقت مدیریت امور/ اداره کل/ مدیریت شعب/ شعب مستقل مرکزی تهران به میزان 36ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای
44 ساعت در هفته تعیین می‌شود.
در بخش‌هایی از این ابلاغیه آمده است: به منظور ساماندهی تردد مشمولان و عدم بروز اختلال و کندی در امور بانک و ارائه خدمات به مشتریان و امور جاری واحدهای بانک رعایت موارد زیر الزامی است:
1- زمان شروع و اتمام کار در اجرای این قانون با درخواست مستخدم و موافقت بانک تعیین خواهد شد. لیکن ساعت حضور مستخدم نباید از 36 ساعت در هفته کمتر باشد.
۲- بانوانی که براساس سایر مقررات، نظیر طرح نیمه‌وقت و سه‌چهارم وقت از امتیاز کاهش ساعت کار بهره‌مند هستند تا زمانی که از مقررات مزبور استفاده می‌کنند از شمول این قانون مستثنا بوده و صرفا استفاده از یک قانون امکانپذیر است.
۳- چنانچه مشمولان این قانون همزمان واجد شرایط استفاده از مرخصی ساعتی شیردهی نیز باشند، حق انتخاب یکی از امتیازات پیش‌بینی شده را دارند.
۴- مشمولان قانون در شمول یکی از فرجه‌های ابتدا یا انتهای وقت اداری هستند و ضوابط مرخصی ساعتی نیز به میزان حضور همکار اعمال خواهد شد.
۵- به منظور جلوگیری از اختلال در ارائه خدمات به مشتریان و برنامه‌ریزی در انجام امور در واحدهای بانک، استفاده از ظرفیت‌های قانون مذکور صرفا در ابتدا یا انتهای وقت اداری امکانپذیر بوده و استفاده بین‌وقت یا تجمیع آن و عدم حضور در یک روز هفته میسر نخواهد بود.
۶- با عنایت به تاکید بر رعایت حداقل 36 ساعت کار در هفته، تقلیل ساعت کاری فوق در صورت عدم استفاده، قابلیت ذخیره نخواهد داشت.
۷- ارسال درخواست کتبی مشمولان به انضمام مستندات موضوعه، با اعلام موافقت واحد محل خدمت(مدیریت‌های امور/ ادارات کل/مدیریت‌های شعب مناطق و استان‌ها)، با ذکر زمان استفاده (ابتدا یا انتهای وقت اداری) صورت پذیرفته و ارسال درخواست مستقیم متقاضی به اداره کل امور کارکنان، ملاک عمل نخواهد بود.
۸- درباره درخواست مشمولان دارای معلولیت شدید یا همسر یا فرزند معلول شدید و مبتلایان به بیماری صعب‌العلاج پس از تایید اداره کل رفاه کارکنان و درباره مشمولان دارای فرزندان زیر 6 سال و سرپرست خانوار پس از اداره کل امور کارکنان اقدام خواهد شد.
۹- زمان شمولیت مزایای قانون موصوف برای هر یک از مشمولان پس از بررسی مستندات و تایید آن توسط اداره کل امور کارکنان قابل اجرا خواهد بود. گفتنی است، شرایط و ضوابط کامل اجرای این قانون در دستگاه‌های اجرایی در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است.
 


Page Generated in 0/0058 sec