گروه اقتصادی: طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی که هفته گذشته تقدیم هیاترئیسه شد با انتشار برخی گزارشها وارد فاز تازهای شده است. به گزارش «وطنامروز»، حادثه برخورد
2 قطار در سمنان موجب شد وضعیت نابسامان حوزه حملونقل ریلی بیش از پیش مشخص شود. با گذشت 3 هفته از حادثه برخورد ناگوار 2 قطار در سمنان حالا مشخص شده بیکفایتی مدیریتی در بروز این حادثه نقش چشمگیری داشته است. حتی برخی نمایندگان مجلس حامی دولت نیز اطلاع دادهاند که وزارت راهوشهرسازی برای انحراف بررسی علل وقوع این حادثه به جعل سند اقدام کرده است! عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه جانباختگان حادثه قطار سمنان تاوان ضعف مدیریت و نظارت مسؤولان را پس دادهاند، گفت: با توجه به گزارشهای واصله درباره جعل اسناد پس از تصادف، عدم کفایت وزیر راهوشهرسازی محرز است. ولی ملکی با تاکید بر اینکه مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راهوشهرسازی در پی حادثه تصادف 2 قطار در سمنان رخ داده است، اظهار کرد: طبق گزارشهایی که در رابطه با این حادثه دریافت کردهایم؛ خطای نیروی انسانی و سیستم هوشمند محرز است، از این رو این 2 عامل نشان از ضعف مدیریتی است. وی با بیان اینکه جانباختگان این حادثه تاوان ضعف مدیریت و نظارت مسؤولان را پس دادهاند، افزود: استیضاح وزیر راهوشهرسازی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وی با بیان اینکه سهلانگاری مسؤولان نباید دیگر تکرار شود، تصریح کرد: با برکناری وزیر راهوشهرسازی همه مسؤولان متوجه ضرورت اعمال دقت نظر در حیطه کاری خود شده و از بروز چنین حوادثی جلوگیری خواهند کرد. نماینده مردم مشکینشهر در مجلس با تاکید براینکه در پی حادثه یادشده انتظار ما کنارهگیری وزیر و استعفای وی بود، گفت: متاسفانه این اتفاق از سوی وزیر رخ نداد، از این رو نمایندگان به جمعآوری امضا برای استیضاح وی روی آوردند. ملکی ادامه داد: با برکنار شدن وزیر راهوشهرسازی در نتیجه استیضاح آخوندی، سایر وزرا و مسؤولان به جدیت قانونمداری در کشور پی برده و به وظایف خود بهتر عمل خواهند کرد. وی با بیان اینکه نباید از کنار بیمسؤولیتیها به سادگی گذشت به خانه ملت گفت: باتوجه به گزارشهای واصله درباره جعل اسناد پس از تصادف، عدم کفایت وزیر راهوشهرسازی محرز است.
ماجرای جعل سند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه وزیر راه باید استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفی کند، گفت: وزارت راه بعد از آتشسوزی 2 قطار و برای فرار از مسؤولیت جعل سند کرد. به گزارش خانه ملت؛ غلامعلی جعفرزادهایمنآبادی، نماینده مردم رشت و نایبرئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم درباره استیضاح عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی در پی حوادث اخیر در مباحث راه بویژه حادثه تصادف قطار سمنان گفت: درباره این حادثه بررسیهای زیادی انجام شده است و به یقین میتوان گفت تصمیم برای استیضاح آخوندی سیاسی نیست. این نماینده حامی دولت تصریح کرد: تقصیرها را به گردن سوزنبانی میاندازند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: نباید با این رویکرد که باید از دولت حمایت کرد چشم خود را بر واقعیت زنده زنده سوخته شدن هموطنانمان در این حادثه ببندیم.
دستگاههای خریداری شده توسط وزارت راه تقلبی بوده است
وی با اشاره به نقص تجهیزات و دستگاههای به کار رفته در لکوموتیورانی و قطارها تصریح کرد: متاسفانه دستگاههایی که وزارت راه از چین خرید تقلبی بوده و در 18 ماه 4 هزار خطا داشته است یعنی به قرار روزی 7 و نیم خطا و هیچ اقدامی در جهت رفع این خطاها انجام نشده است. نایبرئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین گفت: چطور دستگاهها در این درجه حرارت یخ بسته ولی قطار در سیبری حرکت میکند و یخ نمیبندد؟ جز این است که دستگاههای قلابی خریدهاند و کلک زدهاند و متوجه هم نشدهاند و در برابر بروز خطاهای مکرر آن نیز سهلانگاری کردند؟ جعفرزادهایمنآبادی همچنین تاکید کرد: افرادی که میگوییم عامل خطای انسانی بودند حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده و سوزنبان عادی بودهاند و اینها را مقصر کردهاند و میخواهند سر اینها را ببرند، در حالی که موضوع از اساس به این شکل نیست. وی ادامه داد: بخشنامه و شیوهنامهای که 2 ماه صادر شده مورد هیچ اقدامی قرار نگرفته و هیچ نظارتی هم بر این عدم آموزش نشده است. جعفرزادهایمنآبادی همچنین گفت: بعد از اتفاق آتشسوزی شروع به جعل سند کردهاند و برخی مدارک بعد از آتشسوزی جعل شده است و این شجاعت نبوده که بگویند مقصر بودیم. نایبرئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: زمان آتشسوزی و تصادف درهای قطار قفل میشود و یک چکش نبوده که شیشه را بشکنند و بیرون بیایند. وی افزود: تصور کنید اعضایی از یک خانواده برخی برای هواخوری بیرون آمدهاند و در همان زمان تصادف رخ داده، از بیرون شاهد زنده زنده سوختن خانوادههایشان در قطار بودند و هیچ امکانی برای شکستن شیشهها نبوده است. جعفرزادهایمنآبادی با اشاره به سرعت غیرمجاز حرکت قطار گفت: قطاری که باید به صورت دستی حرکت میکرده و حداکثر سرعت آن 30 کیلومتر بوده اجازه حرکت 132 کیلومتر در ساعت را داشته است. وی افزود: تغییر شیب نیز با 20 دقیقه تاخیر انجام شده و بحق با این اوضاع تا قبل از این تصادف نیز خدا به ما رحم کرده است.این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: براساس اصول مدیریت قطار، هر 50 کیلومتر باید یک قطار باشد در حالی که مجوز هر 4 کیلومتر یک قطار را دادهاند و این ضریب امنیتی را کاهش میدهد چرا که احتمال تصادفات را افزایش میدهد. جعفرزادهایمنآبادی خاطرنشان کرد: چطور پیشبینی نشده که باید خدمات اورژانسی ارائه شود و تا این اندازه خدمات دیر رسیده است. نایبرئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: ضمن احترامی که برای همه اعضای دولت قائل هستم اما آقای آخوندی باید استعفا میداد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفی میکرد؛ این چه حرفی است که در استیضاح از خودم دفاع میکنم. وی تصریح کرد: 50 نفر سوختند و هر جور بررسی میکنیم وزارت راه و راهآهن مقصر است.