printlogo


کد خبر: 168738تاریخ: 1395/9/22 00:00
اخبار

کمپین اعتراض به نرخ گندم تشکیل شد
گندمکاران کشور در اعتراض به اقدام شورایعالی اقتصاد برای تعیین نرخ ۱۳۰۰ تومانی هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم، کمپینی در فضای مجازی تشکیل دادند و معتقدند اقدام دولت در این باره غیرکارشناسی است و خواهان پیگیری رئیس‌جمهور شدند. به گزارش تسنیم، در این کمپین عنوان شده است شورای اقتصاد خرید تضمینی گندم را بدون بررسی‌های کارشناسی تعیین کرده است و از لحاظ فنی با شرایط اقتصادی موجود و نرخ تورم هماهنگی ندارد. بنابراین گزارش، نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شده در سال‌جاری فقط2 درصد در مقایسه با نرخ 1270 تومان و 5 ریال سال گذشته تفاوت دارد و با نرخ تورم جاری کشور نیز هماهنگ نیست.


حجم نقدینگی هزار تریلیون و 138 هزار میلیارد تومان شد
حجم نقدینگی در پایان مهرماه امسال با رشد 12 ماهه 7/28 درصد، به 1137 هزار و 990 میلیارد تومان بالغ شده است. به گزارش فارس، در پایان مهرماه امسال حجم کل نقدینگی به 1137 هزار و 990 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مهر پارسال 3/28 درصد و در مقایسه با اسفندماه سال گذشته 9/11 درصد افزایش داشته است. براساس گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، سهم شبه‌پول از کل نقدینگی 992 هزار و 990 میلیارد و سهم پول 145 هزار میلیارد تومان است. رشد شبه‌پول در 12 ماه منتهی به مهر امسال 7/28 درصد و رشد پول 9/28 درصد بوده است. در همین حال علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید دولت بسیار نسبت به افزایش حجم نقدینگی حساس است و فرآیند رشد آن را به دقت رصد می‌کند. او توضیح می‌دهد چگونه دولت در روندی گریزناپذیر به افزایش حجم نقدینگی تن داده و البته تصریح می‌کند بخشی از نقدینگی موجود در اقتصاد ایران حاصل ضریب فزاینده است و تورم‌زا نیست.


توقف واردات شمش و میلگرد
در۱۰سال اخیر ۵ میلیارد دلار صادرات سنگ‌آهن خام انجام شده و این در حالی است که در همین مدت برای واردات فولاد ۳۰ میلیارد دلار هزینه شده است. به گزارش  مهر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه ما در کشور از حدود 7 تا 8 درصد معادن آگاه هستیم، گفت: البته به استثنای معادن نفت و گاز که در جنوب و شمال شرقی کشور هستند، ما به دلیل شرایط زمین‌شناسی اطلاع چندانی از دیگر معادن نداریم. وی با بیان اینکه تاکنون ۴۸ میلیارد تن ذخیره اثبات‌شده به ثبت رسیده است، افزود: قطعاً این میزان بیشتر است. وی ادامه داد: در 8 ماه گذشته 5/6 میلیون تن آهن صادر کردیم و تا پایان سال به ۹ میلیون تن می‌رسیم در حالی که این مقدار را در سال‌های گذشته وارد می‌کردیم. همچنین واردات شمش، میلگرد و تیرآهن عادی هم متوقف شده است. در ادامه مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل ایمیدرو به کشف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا، گفت: تا پایان سال 3 طرح بزرگ فولادی افتتاح می‌شود.


ارجاع طرح استیضاح آخوندی به کمیسیون عمران مجلس
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از ارجاع طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی از سوی هیأت‌رئیسه به کمیسیون متبوعش خبر داد. صدیف‌بدری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به ارجاع طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران مجلس به عنوان کمیسیون اصلی مسؤول بررسی طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون عمران مجلس طرح و لوایح بسیاری در دست بررسی دارد و به طور حتم با اولویت‌بندی طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی نیز در دست بررسی در این کمیسیون قرار خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0055 sec