printlogo


کد خبر: 168762تاریخ: 1395/9/22 00:00
اخبار

یتیم‌خانه ایران؛ قدمی رو به جلو
نصرالله پژمانفر*: فیلم یتیم‌خانه ایران ساخته خوب آقای طالبی را بحق باید به خاطر جسارت عوامل تولید و بویژه کارگردان در پرداختن به سوژه‌های اینچنینی تحسین کرد. این سوژه بکر تاریخی نه فقط برای نسل جدید که حتی برای بزرگسالانی که شاید در مسیر زندگی هویت تاریخی خود را از یاد برده باشند، یادآور خاطرات تلخ و عبرت‌انگیز دست‌اندازی مستکبران به کشور عزیزمان است. الحمدلله مدتی است که رویش‌های سینمای انقلاب در آثاری نظیر ایستاده در غبار، سیانور، یتیم‌خانه ایران و... به این مهم توجه قابل تقدیری داشته‌اند. فیلم یتیم‌خانه ایران هم برای کارگردان عزیز قدم بزرگی رو به جلو و نشانه بالندگی و جهش این هنرمند ارزشی است و هم بازی‌های هنرمندان بازیگر زیبا و دلنشین و باورپذیر است که بحق جای تقدیر و تشکر دارد. از سوی دیگر اکران چنین آثاری حداقل جای این پرسش را برای مردم باز می‌کند که چرا تا به حال جریان روشنفکری در هنر متعرض چنین آثاری نشده است. بدون شک در تاریخ فرهنگ هنر، وقایع تاریخی یک ملت همیشه دستمایه خلق آثار هنری ماندگار بوده است. با اینکه هر ساله آثار متعدد هنری توسط جامعه روشنفکری کشور تولید و در جشنواره‌های خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد اما سکوت طولانی این هنرمندان در برابر تعدی بزرگی که در فیلم به نمایش درآمد برای مردم کشور محل سوال و مطالبه جدی است که آیا تاریخ و هنر و گذشته این مردم باید مطمح نظر باشد یا سفارشات جشنواره‌های خارجی؟
* رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس


رضا میرکریمی با اشاره به موضوع فیلم یتیم‌خانه ایران:
این برهه جفاکارانه از کتاب‌های درسی کنار گذاشته شد
رضا میرکریمی پس از تماشای فیلم «یتیم‌خانه ایران» تاکید کرد این اثر روشنگرانه به بخشی از تاریخ ایران پرداخته که سال‌های سال درباره آن سکوت شده است. رضا میرکریمی، نویسنده و کارگردان که به همراه همه اعضای خانواده در سینما آزادی به تماشای فیلم «یتیم‌خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی با موضوع قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس نشسته بود، نظر خود را درباره این اثر سینمایی اینگونه گفت: «یتیم‌خانه ایران» به دوره تاریکی از تاریخ کشورمان می‌پردازد؛ دوره‌ای که جفاکارانه از کتاب‌های درسی کنار گذاشته شده است. وی افزود: تلاش سازندگان این فیلم به خاطر این نگاه روشنگرانه به تاریخ قابل قدردانی است. البته سال‌های قبل مجتبی راعی هم در بخش‌هایی از فیلم «صنوبر» بخوبی به این برهه تاریخی پرداخته بود ولی جا دارد این فاجعه بزرگ انسانی که در آن بیش از ۴۰ درصد از جمعیت کشورمان مظلومانه جان باختند بیشتر از گذشته و در گونه‌های مختلف هنری برای نسل آینده به تصویر کشیده شود. میرکریمی در پایان عنوان کرد: پس از تماشای فیلم و در انتها برای مخاطب این سوال باقی می‌ماند که چرا این موضوع مهم در سال‌های پس از انقلاب مورد بی‌توجهی واقع شده است.


برگزاری کنسرت عصار پس از 6سال
علیرضا عصار، خواننده مطرح موسیقی پاپ پس از ۶ سال، بار دیگر در تهران کنسرت برگزار می‌کند. به گزارش مهر، علیرضا عصار که آخرین کنسرت خود را سال ۸۹ در سالن وزارت کشور روی صحنه برده پس از سال‌ها به اجراهای زنده بازمی‌گردد و روزهای ۷ و ۸ بهمن‌ماه تازه‌ترین کنسرت خود را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌کند. عصار در این کنسرت با گلچینی از آثار پرمخاطبی که طی سال‌های گذشته مورد توجه دوستدارانش قرار گرفته به همراه چند قطعه جدید که تا به حال منتشر نشده‌ است، به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این کنسرت را موسسه «آوای هنر» به تهیه‌کنندگی محمد جلیل‌پور برگزار می‌کند. علیرضا عصار در سال‌های گذشته آلبوم‌های کوچ عاشقانه، حال من بی‌تو، عشق الهی، ‌ای عاشقان، مولای عشق، نهان مکن (با حضور شهرداد روحانی)، بازی عوض شده و محتسب را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده و کنسرت‌های فراوانی را نیز در تهران و شهرستان روی صحنه برده است.


Page Generated in 0/0053 sec