printlogo


کد خبر: 168775تاریخ: 1395/9/22 00:00
اخبار

مدیر تحقیقات خانه آمریکای لاتین:
در کوبا وزیر و مکانیک ساکن یک آپارتمان هستند
مدیر تحقیقات خانه آمریکای لاتین در نقد فیدل کاسترو، رهبر فقید انقلاب کوبا او را رهبری موفق دانست که نه‌تنها دوستانش بلکه حتی دشمنانش نظیر سازمان جاسوسی آمریکا نیز به شاخص‌های عملکرد مثبت او طی نیم قرن حکومت در کوبا اعتراف کرده‌اند. عبدالحمید شهرابی در گفت‌وگو با مشرق‌نیوز، رمز موفقیت فیدل کاسترو و انقلاب کوبا را چنین توضیح داد: «آن چیزی که کاستروی جوان را به فیدل محبوب تبدیل می‌کند، عمل به وعده‌هایی که به مردم می‌دهد، است». او از دیده‌ها و تجربیاتش در کوبا صحبت کرد که چگونه وزیر و مکانیک در کوبا ساکن یک آپارتمان هستند: «کوبا به معنی واقعی کلمه در جهان امروز سرزمین عجایب است. واقعاً، آیا اینکه در جهان امروز کشوری باشد که در آن منافع و نیازهای مردم بر منافع یک گروه اقلیت سرمایه‌دار ارجح شمرده شود، عجیب نیست!» این کارشناس مسائل آمریکای لاتین کاسترو را تا آخر عمر به سوسیالیسم اصیل وفادار دانست و گفت: «آن چیزی که کاستروی جوان را به فیدل محبوب تبدیل می‌کند، عمل به برنامه‌ و وعده‌هایی است که عملی می‌شود، این رمز ماندگاری رهبر کوبا است». شهرابی همچنین به نقد کاسترو پرداخت و اینکه کوبا می‌توانست در زمان جنگ تحمیلی صریح‌تر از ایران حمایت کند. همچنین او معتقد است که کوبا در دوران فیدل تلاش خاصی برای رفع وابستگی مطلق خود به شوروی و بلوک شرق نکرد.


بخت بالای مدیر اکسون موبیل برای وزارت خارجه آمریکا
سیاست خارجی ترامپ نفتی می‌شود؟
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از مطرح شدن نام «رکس تیلرسون» رئیس هلدینگ نفتی عظیم «اکسون موبیل» به عنوان نامزد اصلی سمت وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ خبر داد. منابع این نشریه گفته‌اند که رئیس‌جمهور جدید آمریکا 6 دسامبر با تیلرسون ملاقات کرده و یک قرار دیدار دیگر نیز برای دیروز داشت. طبق ادعای وال‌استریت‌ژورنال ترامپ تصمیم نهایی خود برای انتخاب نهایی وزیر خارجه را این هفته اعلام می‌کند و بخت تیلرسون برای این سمت بیشتر از کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری در سال 2012 یعنی میت رامنی است. این در حالی است که  شهردار پیشین نیویورک «رودی جولیانی» که یکی از کاندیداهای اصلی این مقام به شمار می‌رفت، از پذیرفتن هرگونه مقام دولتی در کابینه ترامپ اجتناب کرده است. تیلرسون که یکی از مدیران ارشد کارتل نفتی گازی شورون- اکسون موبیل متعلق به خاندان صهیونیست راکفلر محسوب می‌شود، گزینش او به وزارت خارجه آمریکا به معنی کنترل مستقیم گردانندگان پشت‌پرده آمریکا بر سیاست خارجی دولت ترامپ خواهد بود. در عین حال سیاست خارجی دوران ترامپ در صورت انتصاب تیلرسون بشدت نفتی خواهد شد. نکته اینجاست که بدینوسیله کاخ سفید افسار عربستان را به طور کامل در اختیار خواهد گرفت، چرا که آل‌سعود به طور مطلق وابسته به درآمدهای شرکت نفتی آرامکو است که با وجود استقلال ظاهری در عمل تحت نظر زیر مجموعه شرکت اکسون‌موبیل یعنی تگزاکو  اداره می‌شود.


60 کشته در پی ریزش کلیسا در نیجریه
به دنبال فروریختن سقف کلیسا در شهر «اویو»ی نیجریه دست‌کم ۶۰ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. رسانه‌های محلی نیجریه اعلام کردند هنگام بروز این حادثه که روز شنبه روی داد صدها نفر از جمله فرماندار ایالتی در داخل کلیسا بودند و احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. به گفته مسؤولان محلی ممکن است با برداشتن آوارهای بیشتر، تعداد قربانیان افزایش یابد.


Page Generated in 0/0058 sec