printlogo


کد خبر: 168776تاریخ: 1395/9/22 00:00
چهارگوشه

منع نماز در دانشگاه‌ها و ادارات جمهوری آذربایجان
همزمان با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باکو، کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان، نماز خواندن در دانشگاه‌ها و ادارات دولتی را ممنوع اعلام کرد.  سفر بنیامین نتانیاهو به باکو در شرایطی انجام خواهد شد که روحانیون مبارز آذربایجان از چند روز گذشته تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه این سفر برگزار می‌کنند. جمعیت روحانیون مبارز جمهوری آذربایجان تاکید کرده است: «سفر نتانیاهو به باکو، ضربه‌ای مهلک به هویت و وجهه جمهوری آذربایجان در میان کشورهای مسلمان خواهد زد. جمعیت روحانیون مبارز، سفر‌های نمایندگان رژیم اسرائیل به کشورمان را قابل قبول نمی‌داند و این سفر‌ها را حرکت‌هایی حیله‌گرانه ارزیابی می‌کند و خواستار در نظر گرفتن منافع جهان اسلام در تعامل با این رژیم است».

نخست‌وزیری عروسک خیمه‌شب بازی رنتسی
پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه کابینه ایتالیا به عنوان نخست‌وزیر جدید، مامور تشکیل کابینه شد. پس از  استعفای متئو رنتسی از سمت نخست‌وزیری متعاقب شکست در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی برای محدود کردن قدرت سنا، دیروز سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا با فراخواندن جنتیلونی به کاخ ریاست‌جمهوری نشان داد می‌خواهد هر چه سریع‌تر موضوع را حل کند. احزاب مخالف حزب حاکم سوسیالیست از ائتلاف با آن برای تشکیل دولت وحدت ملی امتناع کرده بودند و  ماتارلا نیز نمی‌خواست کار به یک انتخابات سراسری دیگر بکشد. ایتالیا یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای اروپایی به شمار می‌رود به طوری که در 17 سال گذشته 63 دولت داشته است. البته مخالفان بر این باورند نخست‌وزیر جدید تنها یک عروسک خیمه‌شب‌بازی است و قدرت را برای رنتسی حفظ خواهد کرد تا او در انتخابات آتی دوباره به قدرت بازگردد. به همین دلیل شاید جنتیلونی روز چهارشنبه نتواند از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

انتقال شیخ زکزاکی به نقطه نامعلوم
جنبش اسلامی نیجریه از انتقال ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش به مکانی نامعلوم خبر داد. سخنگوی این جنبش گفت: ما به طور موثق متوجه یک اقدام شیطانی برای انتقال اجباری شیخ ابراهیم زکزاکی به مقصدی نامعلوم شده‌ایم که دستورات این اقدام نیز از بالا آمده است. در حالی‌که در اوایل دسامبر، شعبه «دادگاه عالی فدرال نیجریه» اعلام کرد شیخ زکزاکی و همسرش باید بدون هرگونه قید و شرط آزاد شوند.
 

هفته‌نامه اکونومیست نوشت
عقب‌نشینی عربستان در تمام جبهه‌ها
اکونومیست در گزارشی نوشت عربستان سعودی در تمام جبهه‌های دیپلماتیک در حال عقب‌نشینی است و سیاست خارجی این کشور با بحران بیشتری مواجه شده‌است. این مجله انگلیسی گزارش داد، عربستان سعودی پس از یک‌سال رفتار جسورانه وادار به عقب‌نشینی از بسیاری مواضع سیاست خارجی خود شده‌است. این گزارش که شنبه با عنوان «بیرون‌رانده‌شده به‌دست ایران» منتشر شد، به شکست‌های متعدد عربستان سعودی در سیاست خارجی آن اشاره می‌کند. اکونومیست همچنین اشاره می‌کند که عربستان سعودی با پذیرش بیشترین کاهش تولید نفت، در واقع در برابر ایران و روسیه عقب‌نشینی کرده‌است. دولت انگلیس نیز هفته گذشته یک ضربه رسمی به عربستان وارد کرد و آن زمانی‌ بود که وزیر خارجه آن، ریاض را به راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی در منطقه و صادرات تفکر افراطی در جهان متهم کرد. این در حالی است که عربستان سعودی به حمایت‌های نظامی و سیاسی انگلیس دل ‌خوش کرده است.
تیر خلاص بهبود روابط قاهره - ریاض
یک روزنامه مصری با اشاره به تنش به‌وجود آمده در روابط بین ریاض و قاهره، ایجاد پایگاه نظامی عربستان در جیبوتی و حذف نام اخوان‌المسلمین از فهرست سازمان‌های تروریستی را به منزله تیر خلاص به روابط 2 کشور برشمرد. روزنامه المصریون نوشت که روابط مصر و عربستان طی هفته‌های اخیر شاهد تنش محسوس بوده و تلاش‌های امارات و کویت برای کاهش این تنش نیز راه به جایی نبرده است، همچنان‌که روابط بین مقامات 2 کشور قطع بوده و شرکت نفتی سعودی آرامکو نیز همکاری با مصر را به تعلیق درآورده است.


Page Generated in 0/0062 sec