«در سانحه اخیر، وزیر راهوشهرسازی قبل از من متن استعفای خود را تهیه کرد اما مانع تقدیم آن شدیم». محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل مستعفی راهآهن با بیان این مطلب در مراسم تودیع خود همچنین از مردم بابت عدم تحقق برقی شدن راهآهن تهران ـ مشهد عذرخواهی کرد. به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه راهآهن باید مسؤولیت خطای خود را در این حادثه بپذیرد، تصریح کرد: من بدون هیچ فشاری استعفا دادم و فرمول استعفای من شفاف بود زیرا اگر استعفا نمیدادم قطعا راهآهن، دستاویز هجمه برای منافع سیاسی طیف مقابل میشد. پورسیدآقایی ادامه داد: افزایش سرعت قطارها و کاهش فاصله اعزام قطارها به 8 دقیقه و رساندن سرعت قطارها به 140 کیلومتر در ساعت و کاهش زمان سیر به کمتر از 10 ساعت موجب میشود که عوامل اجرایی تلاش بیشتری داشته باشند و طبیعی است هر خطا در این سیستم نسبت به سیستم سنتی موجب بروز حوادث شدیدتری میشود. وی ادامه داد: قطعاً اگر سرعت سیر در راهآهن تهران ـ مشهد ارتقا نمییافت و سرعت مجاز 140 کیلومتر بر ساعت نبود، چهبسا اگر خطای انسانی هم رخ میداد شدت حادثه کمتر بود اما ما ریسک افزایش سرعت را به جان خریدیم؛ بخشی از دلیل شدت وقوع سانحه ریلی اخیر سرعت مجاز قطارها و فاصله زمانی کوتاهتر است. وی اضافه کرد: به هر حال مدیران، مسؤول عملکرد زیرمجموعه خود هستند و نباید فقط موفقیتها به پای مدیران نوشته شود، مدیران هم در برابر اشتباه باید خطای خود را بپذیرند. همچنین در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به خاطر کاستی در حادثه برخورد قطار در سمنان عذرخواهی کردم، گفت: مسؤولان باید در برابر مردم متواضع باشند و در برابر قصورهای خودشان از مردم پوزش بخواهند. عباسعلی آخوندی اظهار داشت: در 2 هفته گذشته روزگار سختی را داشتیم، چه در سطح ملی و چه در سطح استان آذربایجان. وی یادآور شد: اتفاق برخورد قطارها غمبار بود و مدیرعامل سابق مسؤولیت پذیرفتند و بابت آن از وی سپاسگزارم. آخوندی تاکید کرد: نباید ضعفها باعث شود یک سازمان بزرگ را از کار بیندازیم و باید با هوشیاری کامل بتوانیم ضمن رسیدگی به حقوق مردم، از وارد شدن خلل به مجموعه جلوگیری کنیم.