printlogo


کد خبر: 168834تاریخ: 1395/9/23 00:00
آمریکا برای کوبا مثل القاعده است برای واشنگتن

ویلیام بلوم*: تکراری‌ترین اظهارنظرها در رسانه‌های غالب (آمریکا) درباره درگذشت فیدل کاسترو این است که او «دیکتاتور» بود، این کلمه تقریباً در همه عنوان‌های خبری گنجانده شده است. از انقلاب 1959 تاکنون رسانه‌های آمریکایی غالب، به روال معمول، کوبا را دیکتاتوری می‌نامند اما کوبا چه کرده یا فاقد چه چیزی بوده است که آن را دیکتاتوری می‌نامند؟
فقدان «مطبوعات آزاد»؟ فارغ از این سوال که رسانه‌های غربی چقدر آزاد هستند، اگر آزادی را ملاک بگیریم، چنانچه کوبا اعلام می‌کرد از حالا به بعد همه می‌توانند هر رسانه‌ای مایلند داشته باشند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ چقدر طول می‌کشید تا پول سیا- پول مخفی و نامحدود سیا برای تأمین مالی تشکیل انواع جبهه‌ها در کوبا- تقریباً همه رسانه‌هایی را که ارزش مالکیت و کنترل داشته باشند تحت مالکیت و کنترل خود درآورد؟
آیا کوبا فاقد «انتخابات آزاد» است؟ کوبایی‌ها به‌ طور منظم در سطوح شهرداری، منطقه‌ای و ملی انتخابات برگزار می‌کنند. آنها انتخابات مستقیم برای ریاست‌جمهوری ندارند اما آلمان، انگلستان و بسیاری کشورهای دیگر هم انتخابات مستقیم ندارند. در کوبا رئیس‌جمهور توسط پارلمان- مجمع ملی اقتدار مردم- انتخاب می‌شود. عملاً پول هیچ نقشی در انتخابات ندارد، همچنین سیاست‌های حزبی، از جمله حزب کمونیست، زیرا هر نامزدی به‌ عنوان فرد در کارزار انتخاباتی شرکت می‌کند.
به‌علاوه معیاری که با آن ‌باید انتخابات کوبا را قضاوت کرد چیست؟ آیا این است که آنها شرکت‌های خصوصی عظیم ندارند تا یک‌میلیارد دلار به پای انتخابات بریزند؟ برای اغلب آمریکایی‌ها غیرقابل تصور است که انتخابات آزاد و دموکراتیک بدون تمرکز پول شرکت‌های بزرگ امکان‌پذیر یا عملی باشد. آیا رالف نادر می‌توانست وارد فهرست نامزدهای انتخاباتی همه
50 ایالت شود، در مناظره‌های انتخاباتی شرکت کند و رقیب دو حزب انحصاری در تبلیغات رسانه‌ای باشد؟ در این‌ صورت به نظر من او برنده انتخابات می‌بود. انگار آنچه نظام انتخاباتی کوبا کم دارد نظام محشر الکترال‌کالج است که در آن کاندیدای با رأی بیشتر لزوماً برنده انتخابات نیست. آیا این آخرین نمونه مضحک دموکراسی لازم نبود تا ما را متقاعد کند بالاخره باید از شر این نظام خلاص شویم؟ اگر نظام الکترال‌کالج نمونه دموکراسی است، چرا نباید آن را در انتخابات محلی و ایالتی به‌کار گیریم؟
آیا کوبا به‌دلیل دستگیری مخالفانش دیکتاتوری نامیده می‌شود؟ در سال‌های اخیر، همچون همه دوران‌های تاریخ آمریکا، چند ده‌ هزار فعال ضدجنگ و دیگر تظاهرکنندگان در آمریکا دستگیر شده‌اند. 5 سال پیش در زمان جنبش اشغال وال‌استریت 7‌هزار نفر دستگیر شدند و بسیاری مورد ضرب و جرح و بدرفتاری پلیس قرار گرفتند. یادتان باشد ایالات متحده برای کوبا مثل القاعده است برای واشنگتن؛ فقط بسیار قدرتمندتر و نزدیک‌تر و عملاً بدون استثنا، کوبایی‌های ناراضی را مورد حمایت‌های مالی و... قرار داده است. آیا واشنگتن ملاقات‌های متعدد گروهی از آمریکایی‌ها با اعضای شناخته‌شده القاعده و دریافت پول از آنها را نادیده می‌گیرد؟ در سال‌های اخیر آمریکا افراد بسیاری را در آمریکا و خارج از آن تنها با ادعای تماس‌ داشتن با القاعده براساس شواهدی بسیار کمتر از آنچه ناراضیان کوبایی را به آمریکا مرتبط می‌کند، دستگیر کرده است. تقریباً همه «زندانیان سیاسی» کوبا از این‌دست ناراضیان هستند. اگرچه دیگران سیاست تدابیر امنیتی کوبا را دیکتاتوری قلمداد می‌کنند اما من آن را دفاع از خود می‌نامم.
* منتقد کهنه‌کار سیاست خارجی آمریکا
ترجمه: محمد قربانی


Page Generated in 0/0122 sec