printlogo


کد خبر: 168836تاریخ: 1395/9/23 00:00
چهارگوشه

نامه پاپ به  بشار
کاردینال «ماریو زیناری» فرستاده پاپ فرانسیس به دمشق نامه رهبر کاتولیک‌های جهان را به بشار اسد تسلیم کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان در این نامه از بشار اسد درخواست کرده است با تشریک مساعی در جهت پایان جنگ و بازگشت آرامش به سوریه تلاش کنند تا اینکه سوریه تا همیشه الگویی برای همزیستی مشترک باقی بماند؛ همچنان‌که همیشه اینگونه بوده است. در این نامه همچنین بر مخالفت واتیکان با همه اشکال خشونت و تروریسم تاکید شده است.

رد پای قطر در انفجار قاهره
معاون کمیته دفاع و امنیت پارلمان مصر، قطر را به حمایت از عوامل انفجار کلیسای قاهره متهم کرده و گفته است برنامه‌های فتنه‌انگیزی که شبکه تلویزیونی الجزیره قطر پخش می‌کند و تلاش این شبکه برای ایجاد تفرقه بین دولت مصر و مسیحیان قبطی با انفجار کلیسا در منطقه عباسیه ارتباط دارد. روز یکشنبه بر اثر انفجار بمب در کلیسای المقرسیه، بزرگ‌ترین کلیسای قاهره، دست‌کم 25 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

جنتیلونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا
سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا در پی کناره‌گیری ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور، پائولو جنتیلونی را به نخست‌وزیری ایتالیا منصوب کرد. رنتسی پس از شکست در همه‌پرسی قانون اساسی، استعفای خود را از این مقام اعلام کرده بود. جنتیلونی60 ساله پیش‌تر سمت وزیر خارجه کابینه رنتسی را برعهده داشت.  احزاب معارض با انتصاب جنتیلونی در این منصب مخالفند. آنان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام بودند ولی رئیس‌جمهور این درخواست را نپذیرفت.

تشدید حملات ائتلاف متجاوز
در صنعا
ائتلاف متجاوز سعودی، بامداد دیروز صنعا، پایتخت یمن را آماج حملات گسترده جنگنده‌های خود قرار داد. رسانه‌های خبری حملات دیروز را شدیدترین نوع طی 2 هفته گذشته خواندند. منابع یمنی گزارش دادند جنگنده‌های عربستان بامداد یکشنبه دست‌کم 25 بار به صورت جنون‌آمیز به صنعا و حومه‌اش یورش برده‌اند که در پی آن دست‌کم 4 غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. همزمان با حملات هوایی عربستان، صدای چند انفجار مهیب در صنعا هم به گوش رسیده و ستون‌های دود در پایتخت یمن مشاهده شده است.

9 سال زندان برای شیخ سلمان
دادگاه استیناف بحرین دیروز حکم 9 سال زندان شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق را تایید کرد. دادگاه آل‌خلیفه، شیخ سلمان را در ژوئیه 2015 به 4 سال زندان محکوم کرده بود. در 30 مه 2016 نیز دادگاه استیناف حکم وی را به 9 سال زندان افزایش داد و او را به «تبلیغ برای تغییر نظام حاکم با استفاده از زور» محکوم کرد. الوفاق تا پیش از انقلاب 14 فوریه 2011 بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان بحرین بود. نمایندگان الوفاق در پارلمان پس از آن در اعتراض به سرکوب خونبار انقلابیون استعفا کردند.

خنثی شدن یک حمله تروریستی در یونان
پلیس یونان یک بسته حاوی مواد منفجره را در مقابل وزارت کار در مرکز آتن کشف و خنثی کرد. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این سوءقصد را برعهده نگرفته است. اینگونه حملات در تاریخ سیاسی یونان غیرمعمول نبوده و در برخی موارد خشونت‌ها و درگیری‌های مشابهی مشاهده شده است. در همین راستا حملات در مقیاس کوچک‌تر از سال 2010 افزایش یافته است.

کره‌شمالی رابطه با آمریکا را مشروط کرد
موسسه مطالعات آمریکا در وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد، برقراری روابط با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا منوط به نوع سیاست‌های آمریکا و دست برداشتن از سیاست‌های خصمانه در قبال پیونگ‌یانگ است.  دونالد ترامپ در جریان کمپین‌های انتخاباتی‌اش گفته بود تمایل دارد با کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی به گفت‌وگو بپردازد اما کارشناسان می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا به اعمال فشارها و تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ادامه می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0061 sec