برخی وجود بازار 2 نرخی خودرو را نتیجه حضور دلالان عنوان میکنند در حالی که این مساله ناشی از عملکرد خودروسازان است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل تهران با بیان اینکه عملکرد شرکتهای خودروساز باعث شکلگیری حاشیه قیمت در بازار خودرو شده است، به فارس گفت: در حال حاضر نمایندگی شرکتهای خودروساز، خودروها را به صورت کارتکسی با قیمت آزاد عرضه میکنند که همین مساله باعث تقویت حاشیه بازار خودرو شده است. وی ادامه داد: در واقع خودروسازان ایجادکننده حاشیه بازار هستند اما این اتفاق را به گردن دلالان میاندازند. وی تصریح کرد: در حال حاضر پژو 405 با قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان توسط نمایندگیها در بازار فروخته میشود در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو 29 میلیون تومان است و در واقع نمایندگیها، خودرو را با قیمت بازار آزاد عرضه میکنند.
موتمنی ادامه داد: همچنین سایپا 111 از سوی نمایندگیها با قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان عرضه میشود در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو 20 میلیون و 900 هزار تومان است. وی با طرح این پرسش که این خودروها چطور و بر چه اساسی به دست نمایندگیها میرسد تا با قیمت آزاد آن را عرضه کنند؟ افزود: شرکتهای خودروساز بیانصافی میکنند و در این میان، مسؤولان هم نظارت کافی بر بازار خودرو ندارند. وی تأکید کرد: زیرمجموعههای شرکتهای خودروساز عرضهکننده اصلی خودرو در بازار آزاد هستند در حالی که اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش یابد، در وضعیت فعلی، بازار آزاد نخواهیم داشت. وی با تأکید بر لزوم نظارت مسؤولان و سازمان حمایت بر عملکرد شرکتهای خودروساز با بیان اینکه خودروسازان حتی در عرضه رنگ خودرو نیز محدودیتهایی را برای تحریک بازار ایجاد میکنند، گفت: به عنوان نمونه خودروساز در یک دوره زمانی، خودرو با رنگ سفید را به بازار عرضه نمیکند تا اختلاف قیمت برای آن رنگ ایجاد شود. وی افزود: در حال حاضر کدام نمایشگاهداری برای خرید 5 دستگاه پراید ثبتنام میکند تا آن را در بازار بفروشد؛ چنین اتفاقی نمیافتد و اینکه عدهای گرانی خودرو را گردن دلالان میاندازند درست نیست. وی درباره بازار خودروهای خارجی نیز گفت: جز موضوع تغییر مدل خودرو، در بازار خودروهای خارجی فقط شاهد افزایش قیمت توسان و سراتو هستیم، به طوری که قیمت توسان فول در روزهای اخیر از 190 میلیون تومان به 193 میلیون تومان رسیده و قیمت سراتو فول نیز از 140 میلیون تومان به 143 میلیون تومان افزایش یافته است. وی با اشاره به افزایش 4 میلیون تومانی قیمت رنو کپچر از سوی ایران خودرو گفت: مدل 2016 این خودرو با قیمت 105 میلیون و 500 هزار تومان عرضه میشد اما حالا ایرانخودرو مدل 2017 این خودرو را با قیمت 109 میلیون و 500 هزار تومان عرضه میکند.
بهگفته موتمنی، دلیل این افزایش 4 میلیون تومانی قیمت کپچر روشن نیست و نمیدانیم چرا بابت تغییر یک ساله مدل خودرو این میزان افزایش قیمت اتفاق افتاده است که مسؤولان باید بر این موضوع نظارت کنند.