printlogo


کد خبر: 169117تاریخ: 1395/9/30 00:00
اخبار

در جریان یک نظرسنجی صورت گرفت
رأی منفی۷۰درصدی مردم به خرید هواپیما در برابر توسعه خط ریلی
بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی خواهان توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطار توسط دولت شدند و حدود ۲۹ درصد به توسعه حمل‌ونقل هوایی رأی دادند. به گزارش تسنیم، یک کارشناس صنعت ریلی گفت: یکی از عمده اشکالاتی که در برنامه پنجم توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد این است که اهداف کمی مشخص نشده، در واقع میزان کمی توسعه سالانه حمل‌ونقل ریلی به‌طور صریح مشخص نشده است. در 5 سال گذشته سالانه فقط 133 کیلومتر ریل ساخته شده که برای تحقق سند چشم‌انداز باید سالانه 1000 کیلومتر راه‌آهن در این سال‌ها ساخته می‌شد. مجید بابایی، دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با برنامه پایش، گفت: وضعیت توسعه حمل‌ونقل ریلی در دهه 70  سالانه 178 کیلومتر و در دهه 80 سالانه حدود 343 کیلومتر بوده و در 5 سال گذشته به 133 کیلومتر رسیده است. این کارشناس صنعت ریلی در پاسخ به این سوال که «براساس برنامه پنجم در سال چه‌میزان توسعه حمل‌ونقل ریلی باید داشته باشیم؟» گفت: یکی از عمده اشکالاتی که در برنامه پنجم توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد این است که اهداف کمی مشخص نشده است، در واقع میزان کمی توسعه سالانه حمل‌ونقل ریلی به‌طور صریح مشخص نیست. بابایی افزود: توانمندی‌های ما در زیرساخت‌ها بسیار خوب است اما خود حمل‌ونقل را فراموش کردیم و باید به حمل‌ونقل به‌عنوان پدیده اقتصادی توجه شود. این برنامه در سوال نظرسنجی خود پرسید: به‌نظر شما، دولت نوسازی و گسترش کدام را در اولویت قرار دهد؟ 1- قطار 2- هواپیما. در پایان این نظرسنجی بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خواهان توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطار توسط دولت شدند و حدود 29 درصد به توسعه حمل‌ونقل هوایی رأی دادند.


تعیین رشد سالانه 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸درصد در برنامه ششم رأی مثبت دادند. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه 29 آذرماه پارلمان، ماده 3 لایحه برنامه ششم توسعه کشور را با 173 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب رساندند. براساس این مصوبه مجلس مقرر شد به‌منظور دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه 8 درصد و ضریب جینی 34/0 در سال پایانی برنامه، اهداف کمی کلان و بخش‌های اقتصادی به‌تفکیک جداول یک، دو و سه تعیین می‌شود. به گزارش تسنیم، جداول این ماده به‌دلیل ایرادات موجود به تصویب وکلای ملت نرسید و قرار شد جدول‌های سه‌گانه این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

لایحه برنامه ششم کاریکاتور است
نماینده مردم مرند در مجلس با بیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه، یک کاریکاتور است و برنامه نیست، گفت: براساس این برنامه باید سالانه ۱۰۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شود، در حالی که این رقم در سال ۹۵، ۶ هزار میلیارد تومان بوده است. محمد حسن‌نژاد با حضور در برنامه پایش گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است سالانه حدود 100 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص داده و 190 هزار میلیارد تومان وام بانکی برای سرمایه‌گذاری پرداخت شود. وی افزود: براساس این برنامه، صندوق توسعه ملی هم سالانه 71 هزار میلیارد تومان باید اختصاص دهد و 95 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی شود. وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی هم باید سالانه 95 هزار میلیارد تومان و اشخاص 23 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند. حسن‌نژاد گفت: براساس برنامه ششم توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سالانه 105 هزار میلیارد تومان باید انجام شود در حالی که سرمایه‌گذاری خارجی در سال 95، 6 هزار میلیارد تومان بوده است. وی با اشاره به اینکه این منابع قابل تحقق نیست، افزود: مواد برنامه ششم توسعه تناقضات زیادی دارد. وی افزود: مفروضات اقتصادی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده واقعی نیست بنابراین خروجی این برنامه هم واقعی نخواهد بود.
 


Page Generated in 0/0076 sec