printlogo


کد خبر: 169129تاریخ: 1395/9/30 00:00
خوشحالی دولتمردان از رشد اقتصادی 7/4 درصدی
هیچ کسی رشد اقتصادی دولت را قبول ندارد

گروه اقتصادی: فعالان اقتصادی و کارشناسان می‌گویند رشد 4/7 درصدی اقتصادی اصلا در جامعه لمس نمی‌شود و این عدد اگر درست بود باید نرخ بیکاری با کاهش شدیدی روبه‌رو می‌شد. آمار عجیب و غریب دولتمردان درباره رشد اقتصادی همچنان واکنش‌های مختلفی را در محافل اقتصادی کشور به دنبال دارد. در شرایطی که رکود اقتصادی هر لحظه عمیق‌تر می‌شود و واحدهای تولیدی مجبور به  تعطیلی‌اند یا با پایین‌ترین حد ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌دهند، هیچ کس نمی‌تواند رشد اقتصادی 4/7 درصدی را باور کند. از سویی نرخ بیکاری و اشتغالزایی در کشور هم به هیچ‌وجه حال و روز خوشی ندارد و براساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری با 4/12 درصد در بین 18 فصل قبل از خود رکوردار بوده است. بنابراین نمی‌توان ادعای دولتمردان تدبیر و امید درباره رشد
2/9 درصدی اقتصاد ایران در فصل تابستان را هم براحتی پذیرفت. البته دولتی‌ها از رقم رشد اقتصادی اعلام شده خوشحال و ذوق‌زده‌اند. در حالی که هیچ کس غیر از دولتی‌ها رشد اقتصادی اعلام شده را قبول ندارد.
نرخ رشد اقتصادی «دلخوش‌کنک» است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعلام نرخ رشد 2/9 درصدی برای تابستان امسال گفت: این نوع گزارش‌ها تنها مایه دلخوش‌کنک بوده و نوعی تبلیغات غیرواقعی تلقی می‌شود، زیرا رشد اقتصادی را در بخش اشتغال کشور نمی‌بینیم. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با تسنیم گفت: نحوه تحقق نرخ رشدی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است برای بنده روشن نیست؛ گمان می‌کنم این نوع اعلام نرخ رشد که به صورت فصلی انجام می‌شود، مانند نرخ تورمی است که نقطه به نقطه اعلام می‌شود که غلط‌انداز است. وی افزود: نرخ رشد و نرخ تورم باید به صورت سالانه اعلام شود. تا رشد سالانه مشخص نشده باشد این آماری که به صورت مقطعی اعلام می‌شود یکسری گزارش‌های دلخوش‌کنک است و نوعی تبلیغات غیرواقعی برای دولت تلقی می‌شود.  
نرخ اعلامی رشد اقتصادی صحیح نیست
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ رشد 4/7 درصدی اقتصادی برای نیمه اول سال را که توسط دولت اعلام شده است قبول ندارم. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: براساس آمار بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست امسال 4 درصد است اما دولت مدعی است که نرخ رشد به
4/7 رسیده است. وی با بیان اینکه از میان صنایع، بخش نفت و خودرو در نرخ رشد اقتصادی نقش داشته‌اند، افزود: در حال حاضر بخش صنعت متزلزل است و فقط 30 تا 40 درصد صنایع مشغول فعالیتند. عسگراولادی تصریح کرد: دولت مدعی است نرخ تورم 8 درصد است اما با توجه به گرانی‌ها من این نرخ را هم قبول ندارم و رقم بیشتر از این حرف‌هاست.


Page Generated in 0/0059 sec