printlogo


کد خبر: 169135تاریخ: 1395/9/30 00:00
دیپلماسی

استراتژی آمریکا بازگرداندن تحریم‌ها و حمایت از غربگراهای ایرانی است
رئیس قوه‌قضائیه گفت: استراتژی درازمدت آمریکایی‌ها علیه ایران بازگرداندن تحریم‌ها و حمایت از غربگراهای داخلی است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به رفتار غرب با ایران در دوران پسابرجام اظهار کرد: آنها می‌خواهند با کمرنگ کردن تاثیرات برجام و به حداقل رساندن فواید آن برای ایران، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند و به همین دلیل می‌بینیم که تحریم برجامی را برمی‌دارند و به جای آن در پی تشدید تحریم حقوق بشری هستند. رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه چنین رفتاری از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، به اظهارات مقامات رسمی و تحلیلگران نزدیک به دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: استراتژی درازمدت آمریکا این است که با وارد آوردن فشار به بهانه مقابله با تروریسم و نقض حقوق بشر، تحریم‌ها را برگرداند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: برخی از آنها پا را فراتر گذاشته‌ و گفته‌اند برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی باید از درون به ایران فشار وارد کنیم. بر همین مبنا تلاش آنها این است که با ایجاد تفرقه و حمایت از جریان‌های غربگرا منفذی به داخل کشور بیابند لذا همان نقشه‌هایی را که در دوران فتنه دنبال می‌کردند امروز به نحو دیگری طرح می‌کنند.  

گفت‌وگوی ظریف و کری درباره تحریم‌های ISA
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف و جان کری درباره تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران را تایید کرد. بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران درباره اقدامات وزارت امور خارجه درباره نقض برجام گفت: در مقطع کنونی نشست کمیسیون  مشترک برجام در سطح معاونان برگزار می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده به‌تازگی آقایان کری و ظریف گفت‌وگوی تلفنی درباره بحث برجام و همچنین قانون ISA داشته‌اند، گفت: با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمده و مصوبه سنا درباره قانون داماتو تماس‌هایی وجود داشته و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

امروز؛ نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو
نشست سه‌جانبه سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه امروز در مسکو برگزار می‌شود. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، به دنبال گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه وزرای دفاع ایران و روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و اوضاع میدانی شهر حلب، نشست سه‌جانبه‌ای با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه امروز در مسکو برگزار می‌شود.

نوع واکنش اروپایی‌ها درباره نقض برجام به رفتار ایران بستگی دارد
کارشناس مسائل سیاسی درباره میزان پایبندی اروپا به برجام گفت: این مساله بستگی به خود ما دارد؛ اگر نسبت به نقض برجام اعتراض جدی نداشته باشیم یا به نوعی نقض را توجیه کنیم یعنی کاری که تا چند ماه پیش انجام می‌دادیم، اروپایی‌ها نیز اعتراضی نخواهند داشت، چون خود ایران را همراه با این وضعیت می‌دانند. به گزارش رادیو گفت‌وگو، فواد ایزدی درباره واکنش اروپایی‌ها به نقض برجام، گفت: برجام هم توافق خوبی برای اروپایی‌ها و هم توافق خوبی برای آمریکایی‌هاست. حرف آقای ترامپ در انتخابات جنبه تبلیغاتی داشت و در آمریکا یک نوع اجماعی درباره برجام وجود دارد و حتی گروه‌هایی که مخالف برجام بودند نیز پاره کردن برجام را تایید نمی‌کنند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، مقصر شکست برجام آمریکایی‌ها شناخته می‌شوند و ایران برای برجام حرفی برای گفتن دارد و در این صورت تهدید ایران نیز سخت می‌شود. کارشناس مسائل سیاسی درباره مسیر اروپایی‌ها نیز بیان داشت: آنها می‌دانند اگر به ایران زیاد فشار بیاید، طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند و وضعیت اقتصادی کشور سخت‌تر شود، ممکن است به برجام صدمه بزند و به همین جهت آنها نگران این وضعیت هستند.


Page Generated in 0/0053 sec