printlogo


کد خبر: 169244تاریخ: 1395/10/2 00:00
اخبار

روایتی از شهدای غواص «خاطرات ما» روی آنتن شبکه افق
مستند «خاطرات ما» روایتی از 3 رزمنده دوران دفاع‌مقدس درباره شهدای گمنام و برخی شهدای غواص، امروز روی آنتن شبکه افق می‌رود. به گزارش مهر، اواسط تابستان ۱۳۹۴ خبری در شهر پیچید؛ قرار بود پیکر تعداد زیادی از رزمندگان دفاع‌مقدس تشییع شود. هر چند خبر کوتاه بود و تبلیغ اندک، مردم پرتعداد آمدند، شاید دلیل استقبال مردمی شکل شهادت آنها بود، هنوز سیم‌های تلفن صحرایی که دشمن برای بستن دستان شهدا از آنها استفاده کرده بود در استخوان‌های‌شان باقی مانده بود. این بار قرار است قصه 2 نفر از همان شهدای غواص از زبان همرزمان‌شان در مستند «خاطرات ما» روایت شود. راویان از بازماندگان گردان نوح و یاسین لشکر امام رضا(ع) هستند. از میان غواصان 3 نفر به اسارت درآمده بودند، سیدمحمد ابوالفضلی، شکوهی و دانش‌پور؛ آنها از خاطرات دوستان و همرزمان‌شان می‌گویند که مظلومانه به شهادت رسیدند و سال‌ها بعد، پیکر مطهرشان آشوب در ایران افکند. مستند «خاطرات ما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر بختیاری، امروز ساعت ۱۸:۰۰ و تکرار آن ساعت ۸:۳۰ روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

پرتره زنان شاخص ایرانی در جشنواره فیلم پروین اعتصامی
بخش ویژه پرتره زنان شاخص ایرانی در نهمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی برگزار می‌شود. به گزارش مهر، بخش ویژه پرتره زنان شاخص ایرانی با موضوع زنان شاخص ایرانی در عرصه‌های فرهنگ، هنرهای دراماتیک و تجسمی، علوم انسانی، اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری نانو، فنی و مهندسی، پزشکی، پژوهش، علوم دینی و حوزوی، اسطوره‌های انقلاب و دفاع‌مقدس و ورزش طراحی شده است و زنان و مردان فیلمساز می‌توانند فیلم‌هایشان را با ساختار داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی که سال تولید آنها از ۹۳ بوده، در این بخش شرکت کنند. تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین چهره شاخص زن ایرانی، تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین پژوهشگر و تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین فیلم، جوایزی است که براساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری در این بخش گنجانده شده است. نهمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در قالب 2 بخش اصلی مسابقه فیلم کوتاه و مسابقه فیلم بلند سینمایی از ۲۴ تا ۲۹ بهمن‌ماه در تهران به اجرا درمی‌آید.

ترجمه «احمداحمد» به زبان انگلیسی
کتاب «احمد احمد» از جمله آثاری است که فضای ایران را در آستانه پیروزی انقلاب ۵۷ بخوبی به تصویر می‌کشد. این اثر بتازگی به زبان انگلیسی برگردانده شده است. به گزارش تسنیم، کتاب «احمد احمد» نوشته محسن کاظمی است که دربردارنده خاطرات یکی از مبارزان انقلابی است که از سوی سوره مهر به چاپ رسیده است. این اثر بتازگی از سوی دفتر ترجمه حوزه هنری به زبان انگلیسی برگردانده شده است. کار ترجمه را محمد کریمی، از مترجمان کشور برعهده داشته است. قرار است کتاب در کشورهای انگلیسی‌زبان توزیع شود. احمد احمد بیش از 70 ساعت مصاحبه کرد و محسن کاظمی بیش از 2 سال وقت گذاشت تا ماحصلش این کتاب شد. روایت حاضر، خاطرات تلخ و شیرینی است از کسانی که برای رسیدن به فجر، بهایی سنگین پرداخته و البته از مدعیانی که در نیمه راه تغییر جهت دادند. کار نگارش این کتاب که 4 سال به طول انجامید، با مصاحبه‌های طولانی مدت احمد احمد، در تابستان 76 آغاز شد. احمد احمد، سال 1344 به دلیل فعالیت در حزب مخفی ملل اسلامی دستگیر شد. خاطرات احمد احمد، تمام زندگی کسی را در بر می‌گیرد که در جایگاه معلمی و در خانواده‌ای آشنا با مسائل سیاسی زندگی می‌کرد. خاطرات «احمد احمد» برای اولین‌بار با نثر و روایت جدیدی شکل گرفت، زیرا حاکمیت نگاه تاریخی در این کتاب و بیان بموقع از اشخاص و رویدادها عاملی بود برای اینکه از بسیاری فراز و نشیب‌ها سخن به میان‌ آید. در واقع این کتاب آغازگر گونه خاطره‌نویسی تدوینی است. احمد احمد از مبارزان در دوره پهلوی دوم است. به دلیل نوع مبارزاتش با گروه‌های مبارز بسیاری همکاری و فعالیت داشته و به سبب آن چندین بار دستگیر، شکنجه و زندانی شده است. وی در آخرین برخورد با مأموران ساواک از ناحیه پا تیر خورد و مصدوم و معلول شد.
 


Page Generated in 0/0059 sec