printlogo


کد خبر: 169246تاریخ: 1395/10/2 00:00
اشتباهات تکراری منصوریان بلای جان استقلال شد
مسیر غلط

سرمربی آبی‌ها با تکرار اشتباهات دیدار با تراکتورسازی عامل اصلی حذف استقلال از جام حذفی بود. علیرضا منصوریان یک بار دیگر در بازی‌های بزرگ شکست خورد تا آرامش این تیم بعد از پیروزی برابر پدیده خیلی زود جای خود را به بحران بدهد. هر چند علیرضا منصوریان در نشست خبری بعد از بازی گفت که در روزهای سخت باید تنها تلاش کرد اما به نظر می‌رسد او در روزهای سخت بیشتر علاقه به تکرار اشتباهات دارد. سرمربی آبی‌ها در دیدار با نفت تهران باز هم از بازی با تراکتورسازی درس نگرفت و خط هافبک ناهمگونی را به زمین فرستاد که تا دقیقه 60 و پیش از تعویض حیدری، توان خلق موقعیت نداشت. خط هافبک 4 نفره آبی‌ها بارها ناتوانی خود را نشان داده اما منصوریان علاقه زیادی به استفاده از خط هافبک 4 نفره و البته استفاده از کاوه رضایی در خط حمله دارد تا با این اشتباه استقلال عملا یک ساعت از زمان بازی را از دست بدهد.
هر چند بهنام برزای توانست برای استقلال گلزنی کند اما استفاده از بازیکن امتحان پس داده‌ای مانند باقری در خط میانی با وجود حضور امید نورافکن جوان و توانمند که به دلیل لجبازی روی نیمکت نشسته از جمله ابهام‌های بزرگ نبرد استقلال با نفت تهران بود. منصوریان در این دیدار باز هم به انجام تعویض‌های بد در مسیر شکست گام برداشت تا چند ساعت زودتر از تقویم رسمی، به استقبال زمستان برود. سرمربی آبی‌ها در کنار خط نیز روز بدی را سپری کرد. او باز هم مانند دیدار با تراکتورسازی از دقایق اولیه تن به حاشیه‌ها داد و بیش از آنکه به دنبال تزریق آرامش به میدان باشد، استرس و خشم را به میان هواداران برد تا آبی‌ها که با درخشش رحمتی به بازی برگشته بودند، در یک اتفاق تکراری برد را با باخت عوض کنند.  منصوریان جوان در این بازی نیز دقیقا اشتباهات بازی با تراکتورسازی را تکرار کرد تا مدیران استقلال حالا برای اخراج او کار سختی نداشته باشند.
نیش مهندس به منصوریان در روزهای پرشایعه
در شرایطی که تا 15 دقیقه مانده با پایان ماراتن 120 دقیقه‌ای استقلال- نفت، آبی پوشان با نتیجه 2بریک پیش بودند، 2 کرنر دقیق مبعلی کافی بود تا نفت شکست 2بریک را با پیروزی 3بر2 عوض کند و جشن صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی را بگیرد. شاید اگر اول فصل علیرضا منصوریان به مبعلی کهنه‌کار اطمینان می‌کرد و او را هم مانند چند شاگرد قدیمی دیگرش به استقلال می‌آورد، اکنون وضعیت استقلال بهتر بود اما مبعلی در نفت ماند تا اکنون به بدترین شکل ممکن بازی خوبش را به رخ منصوریان و استقلالی‌ها بکشد. بدتر اینکه عملکرد خوب ایمان مبعلی مقابل استقلال در روزهایی شکل گرفته که موج جدیدی از شایعات درباره حضور این بازیکن در استقلال شنیده می‌شود. حالا معلوم نیست با این اتفاق دراماتیک، استقلالی‌ها همچنان تمایل داشته باشند بعد از این خاطره بد، همچنان درصدد جذب دوباره مبعلی باشند، البته قضیه می‌تواند جور دیگری هم پیش برود و استقلالی‌ها تلاش‌شان را برای جذب مبعلی و کرنرهایش بیشتر کنند. هر چه باشد، مبعلی این روزها با علی دایی حسابی رابطه خوبی پیدا کرده و به چهره‌ای کلیدی در تیم نفت بدل شده است.
رمزگشایی از جمله مهم منصوریان
سرمربی استقلال بی‌آنکه به موضوع خاصی اشاره کند در نشست خبری پس از بازی گفت استقلالی‌ها همدل نیستند. سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از شکست برابر نفت تهران جمله عجیبی را به زبان آورد. سرمربی استقلال در این نشست خبری گفت: «من در نفت همدلی را ایجاد کردم ولی به همدلی مورد نظر در استقلال نرسیدیم».  جمله‌ای که البته بسیاری از سرمربیان پس از هفته‌ها ناکامی آن را بر زبان می‌آورند اما اتفاقات رختکن استقلال پیش از بازی با نفت تهران، دلیل اصلی این جمله پررمز و راز سرمربی جوان استقلال است.
یکی از سایت‌ها پس از باخت استقلال در دیدار با تراکتورسازی در گزارشی از اختلاف‌نظر شدید میان بزرگان رختکن استقلال و علیرضا منصوریان پرده برداشته بود؛ اختلافی که بی‌تجربگی منصوریان و عدم توانایی او در مدیریت رختکن باعث شده دود آن به چشم هواداران استقلال برود، باز هم در آستانه بازی با نفت دامنگیر تیم منصوریان شد.  در حالی که تنها ساعاتی به شروع بازی استقلال و نفت تهران باقی مانده بود، یکی از ستاره‌های تاثیرگذار رختکن استقلال به بهانه بیماری بعد از آنکه در ترکیب اولیه قرار گرفته بود، اعلام کرد شرایط حضور در بازی را ندارد تا کادرفنی استقلال و بازیکنان این تیم که از نقش پررنگ او در زمین مسابقه آگاه بودند، دچار شک عجیبی شوند. این بازیکن در نهایت بعد از گرم کردن با سایر بازیکنان و وساطت ریش‌سفیدان رختکن، در حالی که کمتر از چند دقیقه تا شروع بازی باقی مانده بود، آماده حضور در زمین مسابقه شد اما علیرضا منصوریان ترجیح داد این رفتار بازیکن خود را به عدم وجود همدلی در استقلال تعبیر کند تا مشخص شود او نیز به برخی رفتارهای بزرگان رختکن این تیم مشکوک است. مطمئنا سرمربی آبی‌ها اگر بتواند با کسب پیروزی برابر سپاهان صندلی خود را حفظ کند، در آستانه نیم‌فصل دوم لیگ رفتاری مانند آنچه در نفت تهران انجام داد را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد و آبی‌های تهران شاهد دگرگونی عمیقی خواهند بود.
رحمتی چرا قبل از بازی لج کرد؟
شکست استقلال مقابل نفت را می‌توان دراماتیک تلقی کرد. شاگردان منصوریان ابتدا با پنالتی‌ای که اکثر کارشناسان داوری آن را اشتباه دانستند از حریف عقب می‌افتند، سپس این گل را توسط جابر انصاری جبران می‌کنند و بهنام برزای تعویض طلایی منصوریان تیمش را در این بازی برای نخستین و آخرین بار از شاگردان دایی پیش می‌اندازد اما کرنرهای مرگبار مبعلی طی 2 دقیقه استقلال را از جام حذفی کنار می‌زند. ولی همه اتفاقات بازی این نبود که از دریچه جعبه جادویی دیده شد و حتی افرادی که در ورزشگاه بودند آن را ندیدند. پشت پرده این بازی اتفاقاتی داشت که اشاره به آن می‌تواند باب برخی حاشیه‌های جدید را در این تیم باز کند. اتفاقاتی که می‌توان به بخشی از آن در زیر اشاره کرد. قبل از آغاز بازی و زمان گرم کردن تیم، کاپیتان استقلال توسط یکی از نیمکت‌نشینان به سرمربی تیم پیغام می‌دهد به دلیل «بیرون‌روی» قادر به بازی کردن نیست. منصوریان نیز بعد از چند جمله صحبت کردن با رحمتی، سیدحسین حسینی دروازه‌بان دومش را به زمین می‌فرستد تا گرم کند. رحمتی و حسینی با هم گرم می‌کنند اما منصوریان که توسط رحمتی شوک خورده بود، برای بازی روی حسینی حساب می‌کند. در آخرین لحظات که تیم آماده می‌شد با حسینی به زمین برود، تصمیم رحمتی عوض می‌شود و اعلام می‌کند شرایطش مناسب شده و می‌تواند بازی کند. هنگامی که آبی‌پوشان در رختکن آخرین مراحل آماده‌سازی‌شان برای ورود به میدان را می‌گذراندند و طبق یک رسم متداول و قدیمی در فوتبال ایران در رختکن گرد هم جمع شدند تا با گذاشتن دست روی دست یکدیگر «یاعلی»گویان به زمین بروند، خبری از رحمتی نبود. گویا او در سرویس بهداشتی بوده. نیمه نخست مسابقه تمام می‌شود و استقلالی‌ها که یک بر صفر از حریف عقب بودند وارد رختکن می‌شوند تا صحبت‌های سرمربی تیم را بشنوند اما جای یک بازیکن در رختکن خالی بود؛ سیدمهدی رحمتی بین 2 نیمه نیز در رختکن حضور نمی‌یابد و اصرار اعضای کادر فنی استقلال برای مجاب کردن وی جهت حضور در رختکن بی‌نتیجه می‌ماند. رحمتی اعلام می‌کند سردش است و ترجیح می‌دهد به جای آنکه در رختکن صحبت‌های منصوریان را گوش کند، بیرون از رختکن کنار شوفاژ بنشیند. همه این اتفاقات نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، کاپیتان استقلال یا به لحاظ روحی و روانی آمادگی حضور در این میدان را نداشته یا واقعا از بیماری رنج می‌برده اما هرچه بوده او بدون تمرکز به میدان رفت و رفتارش نیز طبیعتا باعث بر هم خوردن تمرکز تیمی و حتی اعضای کادر فنی شد.
منصوریان با توجه به شناختی که به واسطه 2 فصل کار کردن با مبعلی و توانایی‌های او روی ضربات ایستگاهی و بویژه کرنرها داشت، در تمرینات پیش از بازی بیشتر از یکصد بار خط دفاعی تیمش را با ضربات کرنر شبیه‌سازی شده برای کرنرهای مبعلی آماده می‌کند اما وظیفه یار سپردن روی ضربات ایستگاهی مبعلی که بر عهده دروازه‌بان است در آن دو، سه دقیقه توفانی نفت بخوبی انجام نمی‌شود تا خط دفاعی استقلال دچار سردرگمی باشد. به نظر می‌رسد اتفاقات دیگری در استقلال رخ داده که تاثیرات آن قبل از شروع دیدار برابر نفت عیان شده است. شاید اعلام غیررسمی فهرست مازاد استقلال که یک بازیکن نیمکت‌نشین مورد حمایت بزرگ‌ترها در آن بوده باعث این دلخوری‌ها شده است. شاید هم برخی اتفاقات داخلی دیگر باعث این لجبازی‌ها شده است.


Page Generated in 0/0071 sec