printlogo


کد خبر: 169307تاریخ: 1395/10/4 00:00
نگرانی صهیونیست‌ها از مطرح شدن جولان اشغالی به عنوان ایستگاه‌ بعدی ارتش سوریه
حلب به آغوش وطن بازگشت

حلب پس از 1612 روز برابر با 4 سال و 5 ماه از جنگ همه‌جانبه کشورهای متخاصم منطقه‌ای و بین‌المللی علیه دولت سوریه که از 21 ژوئیه 2012 آغاز شد، بالاخره رنگ آزادی را به خود دید. فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح ارتش سوریه شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از آزادی کامل شهر حلب خبر داد. در این بیانیه آمده است: «به لطف و برکت خون شهدای پاک و قهرمانان و جانفشانی‌های نیروهای مسلح شجاع و نیروهای متحد و مقاومت ملت سرفراز سوریه، فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه بازگشت امنیت به شهر حلب، بعد از آزادسازی آن از تروریسم و تروریست‌ها و خروج ترریست‌های باقیمانده را اعلام می‌کند». این دستاورد بزرگ، انگیزه‌ای قوی برای ادامه انجام مأموریت‌های ملی ارتش سوریه برای مقابله با تروریسم و بازگرداندن امنیت به همه اراضی این کشور خواهد بود. ارتش سوریه در این بیانیه دوباره از افراد مسلح خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و عبرت بگیرند، چرا که ارتش به عملیات پاکسازی تمام مناطق سوریه ادامه خواهد داد.
آزادی حلب بعد از 4 سال
حلب از تابستان سال 2012 به بعد که هدف هجمه قرار گرفت، اندک اندک و محله به محله اشغال شد و سرانجام ارتش سوریه تابستان 2016 افراد مسلح در شرق حلب را در محاصره کامل قرار داد و هرگونه ارتباط زمینی و لجستیک آنان با ترکیه و دیگر حامیان منطقه‌ای‌شان را قطع کرد. از 3 هفته گذشته عملیات زمینی نهایی برای پاکسازی شرق حلب از لوث تروریست‌ها آغاز شد و سرانجام با آزادسازی محلات متعدد، عرصه بر تروریست‌ها تنگ شد تا اینکه در 3، 4 محله در شرق شهر حلب محصور شدند.  طبق توافق صورت گرفته میان روسیه و ترکیه‌، افراد مسلح با اتوبوس‌های سبز که به نماد تسلیم و ذلت گروه‌های مسلح یا طبق خودشان «گروه‌های انقلابی» تبدیل شده است، از استان حلب خارج شدند. تروریست‌های حلب همزمان با خروج از مقرهای خود در چندین محله، مکان‌ها و خودروهای (نظامی) خود را آتش زدند تا علاوه بر اظهار خشم خود، هرگونه سند یا مدرکی را از بین برده باشند. کار اخراج تروریست‌ها چندین بار به دلیل کارشکنی تروریست‌ها در خارج کردن مجروحان و بیماران از 2 شهرک محاصره شده شیعه‌نشین در ادلب به تأخیر افتاد.
جشن و پایکوبی مردم سوریه
مردم حلب پنجشنبه‌شب با اعلام خروج آخرین گروه تروریست‌ها از این شهر و تامین امنیت کامل آن توسط ارتش سوریه، تا صبح بیدار بودند و در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با حمل پرچم‌های سوریه و تصاویر بشار اسد شعارهایی را در حمایت از فداکاری‌های ارتش در جنگش علیه تروریسم سر دادند. همچنین اذان از مساجد پخش شده و زنگ کلیساها به مناسبت این پیروزی بزرگ به صدا درآمد.
اذعان معارضان به «شکست بزرگ»
گروه‌های تروریستی و تکفیری که تا چندی پیش برای شکستن محاصره حلب، از «حماسه بزرگ» دم می‌زدند، اکنون اعتراف می‌کنند «شکست بزرگ» برای آنان رقم خورده است. گروه تروریستی موسوم به «جنبش نورالدین زنکی» آزادسازی کامل حلب توسط دولت سوریه را «شکست بزرگ» توصیف کرد. این گروه تروریستی اعلام کرد: از دست دادن حلب در ابعاد جغرافیایی و سیاسی، شکستی بزرگ است و برای «انقلاب سوریه»(!) یک نقطه عطف دشوار به شمار می‌آید. جنبش تروریستی «احرار الشام» نیز اعتراف کرد با «سقوط» حلب به دست ارتش سوریه، گروه‌های مسلح انگیزه سیاسی و نظامی خود را از دست داده‌اند. این گروه تروریستی بدون نام بردن از کشوری خاص تاکید کرد: «گروه‌های مسلح، پس از آنکه برخی کشورها از حمایت آنان دست برداشتند، «محرک سیاسی» خود را از دست دادند و «محرک نظامی» خود را نیز زمانی از دست رفته دیدند که آمریکا برای دادن سلاح‌های پیشرفته به آنان شرط‌های سختی تعیین کرد و اکنون این گروه‌ها جز «مشروعیت انقلابی»(!) هیچ ندارند».
پوتین: آزادی حلب بسیار مهم است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی پایان سال 2016 اعلام کرد: آزاد شدن شهر حلب از اشغال تروریست‌ها یک واقعه مهم برای بازگشت سوریه به شرایط عادی است. پوتین گفت: تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس نهایی در سوریه با مشارکت تمام طرف‌های ذی‌نفع از جمله ایران و ترکیه ادامه دارد. وی ادامه داد: آزادی حلب گام بسیار مهمی در راه عادی شدن اوضاع در سوریه و منطقه است و بدون شک این عملیات و کمک‌رسانی به سوری‌ها با مشارکت نیروهای روسی انجام گرفت. رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست خبری که صدها خبرنگار داخلی و خارجی حضور دارند، گفت: همراه ایران، ترکیه و البته دولت سوریه و همچنین دیگر کشورهای منطقه برای انجام اقدام‌ها با هدف برقراری صلح پایدار فعالیت می‌کنیم. وی تاکید کرد: باید تلاش کرد اقدام‌های جنگی در سوریه پایان یابد و ما برای رسیدن به همین هدف تلاش می‌کنیم. از سوی دیگر، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز پنجشنبه هشدار داد شهر ادلب سوریه می‌تواند حلب بعدی باشد. دی‌میستورا تایید کرد دست‌کم 35 هزار نفر از شهر حلب خارج شده‌اند؛ بسیاری از آنها به ادلب رفته‌اند و در تئوری، ادلب می‌تواند حلب بعدی باشد.
نگرانی رژیم صهیونیستی از نزدیک بودن عملیات جولان
پس از پیروزی ارتش سوریه در حلب، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نگرانی این رژیم درباره نزدیک بودن عملیات جولان خبر دادند. در گزارشی که روزنامه عبری‌زبان هاآرتص آن را منتشر کرده، آمده است: پیروزی نظام سوریه در حلب موجب نگرانی اسرائیل شده است، هرچند اسرائیل بیشتر نگران قدرت گرفتن همپیمانان دمشق یعنی حزب‌الله و ایران است. یکی از تحلیلگران نظامی اسرائیلی می‌گوید: نگرانی ما به دلیل تبدیل شدن ایران به قدرتی ضد اسرائیلی در مرز با سوریه است. به گفته این تحلیلگر، اسرائیل نگران این است که ارتش سوریه پس از پیروزی در حلب و بعد از آزادی استان ادلب، عملیات در جولان را آغاز کند.

اعتراف کری به شکست سیاست آمریکا در سوریه
یک بار دیگر سرخوردگی جان کری از اوضاع سیاسی آمریکا به موضوعی رسانه‌ای بدل شد. به گزارش اسپوتنیک، جان کربی خبر از اعتراف جان کری در آخرین ماه وزارتش به شکست تلاش‌های دیپلماتیکش در سوریه داد. کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رئیسش کری، وزیر خارجه این کشور «نخستین کسی خواهد بود که از یأس و سرخوردگی خود نسبت به پیامدهای سیاست خارجی آمریکا در سوریه سخن خواهد گفت». جان کری حدود 2 ماه پیش و قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز اعتراف کرده بود از مناظره‌های تبلیغاتی کثیف دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون شرمسار است و دیگر رویش نمی‌شود با همتایان خارجی‌اش درباره دموکراسی صحبت کند.


Page Generated in 0/0054 sec