«هفت» در برنامهای که بامداد شنبه روی آنتن شبکه 3 رفت، در میزگردی با حضور مهدی فخیمزاده، کارگردان سینما و تلویزیون به بررسی سینمای پلیسی- جنایی در ایران پرداخت. فخیمزاده در ابتدای این گفتوگو بیان داشت: وقتی ساخت سریال «ولایت عشق» را تمام کردم، آقای قالیباف - آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود - سراغ من آمد و گفت میخواهم کاری درباره پلیس بسازی. گمان کردم به دنبال یک فیلم تبلیغاتی باشند. گفتند نه فیلم تبلیغاتی نمیخواهیم، امروز مردم در جامعه ما را به چشم همان آژانها میبینند درصورتی که ما به دنبال طراحی یک پلیس مدرن هستیم - آن زمان تازه 110 راهاندازی شده بود - باشناختی که به این فضا پیدا کردم، فیلم «خواب و بیدار» را ساختم. دوستان نیروی انتظامی هم مشاورههایی درباره این کار میدادند اما به هیچ وجه دخالتی در خط داستان و قصه نمیکردند. پس از این، 2 فیلم دیگر در این ژانر ساختم که ساخت آنها هیچ ارتباطی با نیروی انتظامی نداشت. اما هیچ کدام موفقیت «خواب و بیدار» را نیافت. فخیمزاده ادامه داد: آقای قالیباف با این کار قصد داشت ساخت فیلمهایی در این ژانر را ترویج کند و این اتفاق افتاد. اما به مرور بویژه از زمانی که «ناجی هنر» شکل گرفت، عملا ترمزی برای تولید این جنس فیلمها شد. چون اساسا به دنبال تولید فیلم پروپاگاندا در جهت سیاستهای بروکراتیک نیروی انتظامی و شکلگیری یک شخصیت کلیشهای از پلیس رفتند. لذا این سانسورها و محدودیتها در ناجی هنر کار را سخت کرد. این نگاه از ژانر پلیسی که باید بازتابدهنده بخشنامههای ما باشد و آنها را منزه و مقدس از هر گناهی نشان دهد، سبب شد برخلاف دنیا ژانر پلیسی جان نگیرد و رونق نیابد. وی افزود: هرجایی که دولت به هنر ورود کند و متصدی شود، با اولین اعتراض و انتقادی که روبهرو میشود برخورد سانسوری میکند. زمانی که «ناجی هنر» توسط آقای قالیباف تاسیس شد، با این نیت شکل گرفت که زیرساختها و تجهیزات گرانقیمتی که بخش خصوصی توان تهیهاش را ندارد، این بخش تامین کند و سبب تسهیل کار تولید این جنس فیلمها شود اما به مرور این تصدی بیشتر شد. درباره فیلم «خواب و بیدار» با وجود اینکه از طرف آقای قالیباف به من اختیار تام داده شد و همه جور پشت من بود اما نیروهای زیردست بشدت کارشکنی میکردند. آقای قالیباف از یک فیلم حمایت کرد اما این روند نمیشود. «خواب و بیدار» حاصل یک اعتماد بود و باید در باقی موارد نیز این اعتماد صورت گیرد.
ساختار پیچیده فرم فیلمهای پلیسی
وی در ادامه به تبیین ساختار پیچیده فرم فیلمهای پلیسی پرداخت و گفت: ساخت فیلمهای جنایی بسیار سخت است. به راحتی فیلمهای عاشقانه چند ضلعی نیست که میتوان بسادگی تا 100 قسمت هم پیش برد! اینجا دیگر نمیشود پشت هنر مخفی شد و بگوییم این فیلم نیز هنر و تجربی است با انتهای باز و هر طور دلت میخواهد برداشت کن! اساسا این ژانر، ژانر منطق است و مخاطب منتظر پایان منطقی فیلم است. لذا خلق درام در این ژانر بسیار نفسگیر و دشوار است و فیلم پلیسی بلدی میخواهد. در فیلم پلیسی، ساختار بسیار مهم است. حرکت دوربین، جغرافیا، فضاسازی و... بسیار مهم است. اینها هم جزء مشکلاتی است که نمیگذارد فیلم پلیسی به سادگی دیگر ژانرها رشد یابد. فخیمزاده در پایان گفت: در فیلم پلیسی تا به شخصیت منفی خوبی دست نیابی، درام شکل نمیگیرد. هرچقدر شخصیتها بهتر باشد برای مخاطب باورپذیرتر میشود. هرچند فیلم «خواب و بیدار» صحنههای اکشن محدودی دارد اما شخصیت ناتاشا، شخصیت جذابتر و خطرناکتری بود.