ورود جریانهای موسیقی و سرود فاخر به حوزههای ارزشی طی سالهای گذشته رشد قابل توجهی یافته است. به گزارش «وطن امروز»، این موضوع بویژه بعد از تاکید رهبر انقلاب در دیدار ماه رمضان گذشته با شعرا، از سوی مجموعههای ادبی چون شهرستان ادب نیز جدی گرفته شده و کارهای قابل ذکری در این حوزه صورت گرفته است. در روزها و ماهها و سالهای اخیر مساله مدافعان حرم، جبهه مقاومت و مبارزه با تکفیریها به اجتماعیترین مسائل تبدیل شده است. از این رو موسیقی نیز در این عرصه وارد شده است. تصنیف مدافعان حرم که چندی قبل توسط علیرضا افتخاری خوانده شد، یکی از کارهای صورتگرفته در این حوزه است. علیرضا سپهوند آهنگساز این کار پیشتر در گفتوگویی با «وطن امروز» درباره این کار گفته است: «شعر این کار را که آقای احمد بابایی سروده بودند، علاوه بر ساختار خوب فنی، مدنظر رهبری هم قرار گرفته بود. شعر ایشان با توجه به استفاده از واژگان درست و ساختار مناسبی که داشت خیلی خوب بود و از لحاظ وزنی هم مناسب بود. بعد از انتخاب شعر در حدود 10 روز برای ساخت آهنگ کار وقت گذاشتم و ملودی «مدافعان حرم» را ساختم. لایت موتیف ملودی را به آقای افتخاری دادم تا ایشان براساس آهنگ انتخابشده تمرین کنند. همزمان به همراه همایون پشتدار تنظیم آهنگ را پیش بردیم. من اوورتور را دنبال کردم و ایشان ارکستراسیون و نتنگاری تنظیم را انجام دادند، بعد هم به صورت ارکسترال آهنگ را ضبط کردیم. در این اثر بیشتر به دنبال نمایش وجه حماسی مدافعان حرم بودم که بخوبی توسط استاد افتخاری اجرا شد.» در حوزه موسیقی و سرود ارزشی، اجتماعی و دیگر حوزهها که هر کدام به نحوی پیوند خورده با مفاهیم انقلاب اسلامی است، شهرستان ادب، آثاری را تولید کرده و در ادامه فعالیتهای بیشتری را در این عرصه صورت خواهد داد. در این راستا بتازگی قطعه موسیقی «مرز ما عشق است» از سوی دفتر موسیقی موسسه شهرستان ادب منتشر شده است. به مناسبت خبر مسرتبخش آزادسازی شهر حلب، قطعه موسیقی «مرز ما عشق است»، در دفتر موسیقی موسسه «شهرستان ادب» تولید شد.
***
نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است» با حضور سازندگان این اثر موسیقایی در شهرستان ادب برگزار شد و خواننده، آهنگساز و تنظیمکننده اثر ضمن معرفی این کار، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. در ابتدای این نشست که روز شنبه یازدهم دیماه در محل «شهرستان ادب» برگزار شد، امیرحسین سمیعی، خواننده قطعه و مدیر دفتر موسیقی این موسسه توضیح داد: «این توفیقی برای دفتر موسیقی «شهرستان ادب» بود تا تولید این قطعه را بر عهده بگیرد. 90 درصد این قطعه به صورت آکوستیک ضبط شده است، چون ما تصمیم گرفتهایم زیاد به سراغ موسیقی الکترونیک نرویم و با زبان فاخرتری کار را انجام دهیم. فرم این کار ارکسترال پاپ است و از نوازندههای خیلی خوب کشورمان در ساخت اثر استفاده کردیم.» خواننده و آهنگساز «مرز ما عشق است» با اشاره به مراحل ساخت این قطعه و نیز بازخوردهای آن نزد مخاطبان تصریح کرد: آقای محمدعلی بهمنی پیشنهاد ساخت این کار را به من دادند و بعد از وقفهای کوتاه با شاعر اثر دیدار کردیم. خوشبختانه بازخوردهای کار بویژه در شبکههای اجتماعی بسیار مناسب بود، از جمله آقایان اخشابی و ایمان جعفریپویان مطالبی درباره این قطعه منتشر کردند. امیدوارم بتوانیم همین مسیر را با قدرت بیشتری ادامه دهیم.
حضور جدی در موسیقی ارزشی
سمیعی درباره برنامههای آینده دفتر موسیقی و اولویتهای کاری آن نیز گفت: دفتر موسیقی شهرستان ادب تلاش میکند در زمینه موسیقی ارزشمند و فاخر قدم بردارد، نه موسیقیهایی که خوراک مناسبی به شنونده نمیدهند و فرمهایی که ماندگاری ندارند و مخاطب را گول میزنند. ما تصمیم داریم در موسیقی ارزشی به شکل جدیتری ورود کنیم. این حوزه را اولویت اصلی خودمان میدانیم، و فکر میکنم بزنگاه کار ما نیز همینجاست. اگر در این حوزه کاری ساختیم باید به شکلی باشد که هیچ جای بحث و ایراد باقی نگذارد و سرآمد چنین آثاری باشد. همچنین ما در آینده آلبومهای موسیقی و دکلمه خواهیم داشت که جزئیات آن را در آینده ارائه خواهیم کرد. مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب همچنین درباره نگاه این موسسه به موسیقی تصریح کرد: در شهرستان ادب به تمام حلقههای مغفول مانده در موسیقی کشور خواهیم پرداخت، چه اجتماعی باشد و چه عاشقانه که به نظرم تمام انحطاط موسیقی پاپ فعلی در همین بخش است، و اگر کسی سراغ موسیقی تغزلی در این بخش برود معمولاً با موسیقی دمدستی به آن خواهد پرداخت. ما در این حوزه نیز فعالیت میکنیم، و پشتوانه خوبی نیز در این زمینه داریم، از جمله جمعی از بهترین شاعران معاصر که همکار ما هستند. ما برنامههای بلندمدتی چه در زمینه دکلمه و چه در حوزه موسیقیهای باکلام به قصد بهتر شناساندن شعر معاصر در نظر داریم که به مرور اجرایی خواهد شد. این آهنگساز جوان درباره دیگر آثار تولید شده در دفتر موسیقی شهرستان ادب نیز به رسانهها توضیحاتی داد: «اولین قطعه دکلمه که در شهرستان ادب ساختیم براساس شعر «چگونه رهایت کنم» سروده محمدحسین نعمتی بود و به شهدای هواپیمای ایرباس تقدیم شد. قطعه بعدی که اقبال زیادی به آن شد «خلاصه همه بغضهای تاریخم» بود که شعری از علیمحمد مودب در رثای بابارجب بود و بهرغم زمان طولانی، بازخورد خوبی داشت و در شبکههای مجازی بارها به اشتراک گذاشته شد. قطعه بعدی «هنوز در دل ما» نام داشت که عاشورایی و با شعر و دکلمه علی داوودی بود. این کار را ما به رسم ادب در ایام محرم تولید کردیم و طبیعتاً نوع موسیقی آن با موسیقی موردعلاقه مردم در زمان محرم تفاوت داشت، ما هم انتظار نداشتیم که در ایام عزاداری از این قطعه استقبال زیادی شود اما قطعه قابل قبولی بود. قطعه چهارم همین اثری است که امروز معرفی میشود و نخستین قطعه باکلام ما محسوب میشود».
سازها هماهنگ با کلمهها
در ادامه این نشست خبری، آرمان مهربان، تنظیمکننده اثر هم به هماهنگی موسیقی قطعه و شعر کار پرداخت و توضیح داد: «مقدمه کار اورتور بسیار کوتاهی است که با زمینهسازی، تمی تشویشوار و خبری دارد و شنونده را سریعا وارد فضای موسیقی و متن شعر میکند، کوتاه بودن مقدمه کار و استفاده از فضای خلوت مینیمال در فراز اول موسیقی، توجه شنونده را بیشتر به سوی شعر هدایت میکند و با رسیدن به فراز دوم، موسیقی متناسب با مفهوم شعر، ریتمی حماسی پیدا میکند، با انرژی و حرکت پیش میرود و شنونده را به قسمت ملودی سولوی فلوت میرساند، در فراز سوم با مدگردی و آلتراسیون، اثر با فضای آرام و ملایم پیش میرود، چنانکه گویی آرامش پیش از توفان است. در این فراز برای فضاسازی کلماتی مثل «صبح شهادت» از آواهای گروه همخوان کر و برای کلماتی مثل «شام مرگ» و «خسران» از افکت ترمولوی سازهای زهی استفاده شده است.» گفتنی است شعر این قطعه سروده سیدمحمدمهدی شفیعی، پیش از این در دیدار رمضانی سال 1395 شاعران با رهبر فرزانه انقلاب قرائت شده بود و رهبری در تحسین این سروده به نو بودن «لفظ، معنا و مناسبت» اشاره کرده بودند. پس از آن، این شعر در فضای مجازی و بویژه شبکههای اجتماعی با استقبال فراوان مردمی، بارها بازپخش شد. دفتر موسیقی موسسه «شهرستان ادب» نیز به مناسبت آزادسازی شهر حلب در سوریه، این قطعه موسیقی را براساس همین شعر تولید کرد. «مرز ما عشق است»، در دفتر موسیقی موسسه «شهرستان ادب» تولید شد. این قطعه به شهدای مدافع حرم تقدیم شده است که پیام این قطعه در حقیقت، زبان حال آنان است.
***
کوه باشی، سیل یا باران... چه فرقی میکند
سرو باشی، باد یا توفان... چه فرقی میکند؟
مرزها سهم زمینند و تو اهل آسمان
آسمان شام با ایران چه فرقی میکند؟
قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
حصر «الزهرا» و «آبادان» چه فرقی میکند؟
مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست
سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی میکند؟
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی میکند؟
شعله در شعله تن ققنوس میسوزد ولی
لحظه آغاز با پایان چه فرقی میکند؟