گروه اجتماعی: شاخص کیفیت برخط هوای تهران از ناسالمشدن هوای تهران برای تمام گروهها حکایت دارد.
به گزارش تسنیم، در حالی که در روزهای گذشته کیفیت هوای تهران بیشتر برای گروههای حساس ناسالم بود، بر اساس اعلام مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت برخط هوای تهران که همهروزه ساعت 8 صبح اعلام میشود، با گذشت میزان ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون از 150 و رسیدن به عدد 153 در شرایط ناسالم قرار گرفت. این در حالی است که روز گذشته و ساعت 8 صبح، شاخص کیفیت برخط هوای تهران در عدد 139 بود که تنها برای گروههای حساس ناسالم اعلام شده بود.
به نظر میرسد در چند روز گذشته کاهش نسبی آلودگی هوا متأثر از بارشهای تهران بوده و با نبود بارش میزان شاخص آلایندههای هوای تهران دوباره در شرایط ناسالم قرار گرفته است.
انتقاد از تعطیل نشدن مدارس تهران
در همین باره معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران گفته است: «در حال حاضر آلودگی هوا در غرب و در شهرستانهای کهریزک و ورامین، دانشآموزان را بیشتر تهدید میکند». محمد احسانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران به میزان اظهار داشت: با وجود افزایش آلودگی هوا اما هنوز هیچ تصمیمی درباره تعطیلی مدارس به دست ما نرسیده، چرا که تاکنون جلسه تصمیمگیری برگزار نشده است. وی افزود: آموزشوپرورش در این باره تابع تصمیمگیری استانداری است. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران در ادامه گفت: در حال حاضر آلودگی هوا در غرب تهران و در شهرستانهای کهریزک و ورامین دانشآموزان را بیشتر تهدید میکند و در دماوند مشکل آلودگی وجود ندارد. احسانی در پایان بیان داشت: آلودگی هوا قابل پیشبینی نیست و بهتر است هرچه سریعتر تصمیمات لازم درباره وضعیت دانشآموزان در زمان آلودگی گرفته شود.
دولت به تعهدات خود عمل کند
علاوه بر این رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شرایط نامطلوب این روزهای هوای تهران میطلبد دولت فارغ از افکار سیاسی هر چه سریعتر به تعهدات خود در زمینه توسعه حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا عمل کند. پرویز سروری در سیصدوهفدهمین جلسه شورا با اشاره به آلودگی هوای این روزهای تهران گفت: وضعیت به قدری وخیم است که فرزندان خردسال ما در معرض تهدید جدی هستند تا جایی که فرزند خردسال یکی از نزدیکان ما به واسطه وخامت حال عمومی در بیمارستان بستری شد که به تشخیص پزشک آلودگی هوا عامل این امر بوده است. سروری با بیان اینکه توسعه ناوگان حملونقلی عمومی راهکار جدی برای مقابله با آلودگی هواست ولی دولت تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده، افزود: ما در حال حاضر 6 هزار اتوبوس داریم که باید طبق برنامه 11 هزار اتوبوس داشته باشیم، در ضمن این 6 هزار اتوبوس نیز در مرز فرسودگی هستند و سال دیگر این مرز درنوردیده میشود و آن وقت است که این اتوبوسهای فرسوده خود باری بر دوش مردم در ایجاد آلودگی میشوند. وی افزود: ما در حال حاضر 1100 واگن مترو داریم که با راهاندازی خطوط جدید نیاز به 2 هزار واگن جدید خواهیم داشت، این در حالی است که دولت تا به امروز کمترین میزان از تعهدات خود را در این زمینه عملی کرده است. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که ما همه ظرفیتها را در بخش مترو اعم از تونل و ایستگاهها ایجاد کردیم و تنها به انتظار واگنها نشستهایم. با این سرمایهگذاری عظیم در حال حاضر استفاده حداقلی از مترو میکنیم و این یعنی آلودگی بیشتر و تضییع بیشتر حقوق شهروندان. سروری افزود: دولت باید سهم خود را در حوزه تاکسی، اتوبوس و مترو انجام دهد و برای این خدمترسانی باید فارغ از افکار سیاسی عمل کند تا این اندیشه از اذهان مردم نیز زدوده شود. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی گفت: شرایط این روزها نامطلوب است، کمتر سابقه داشته از شنبه تا سهشنبه محدوده زوج و فرد هم به محدوده طرح ترافیک اضافه شود. با ادامه این روند باید کل تهران را محدوده ممنوعه اعلام کنند، در حالی که این راهکار نیست بلکه عمل دولت به تعهدات خود میتواند راهکاری موثر باشد.