در حالی ۱۱ ماه از امضای قرارداد جدید پژو با ایرانخودرو در حضور رئیسجمهور میگذرد که این شرکت فرانسوی در تداوم بدقولیهای گذشته در فرآیند داخلیسازی محصولات مشترک تعلل میکند. به گزارش تسنیم، بهمنماه سال گذشته قراردادی میان ایرانخودرو و پژو امضا شد. ایجاد شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی با سهامداری 50 درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی منتهی خواهد شد. در این قرارداد در 5 سال تا 400 میلیون یورو (451 میلیون دلار) سرمایهگذاری در زمینه تولید محصولات جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت. تولید مشترک 3 نوع خودروی 208، 2008 و 301 در این قرارداد تعریف شده که قرار است در شرکت مشترک «ایکاپ» با سهم 50 درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات 30 درصد از محصولات انجام شود. طبق قرارداد تولید این محصولات از اردیبهشت 96 آغاز میشود و این شرکت جدید 200 هزار خودرو در سال تولید و روانه بازار میکند. در حال حاضر بیش از 11 ماه از امضای این قرارداد میگذرد ولی هنوز سیر داخلیسازی تولید نخستین محصول مشترک ایرانخودرو و پژو (2008) با مشکلاتی همراه است. براساس اعلام وزارت صنعت و مسؤولان ایرانخودرو نخستین تولید مشترک باید در سال نخست به 40 درصد ساخت داخل برسد ولی هنوز تعامل قطعهسازان کشور و تأمینکنندههای زنجیره پژو با کندی همراه است و همچنان خبری از تایید نهایی قطعهساز داخلی توسط شرکت پژو نیست. کندی همکاری پژو در قرارداد جدید در حالی است که بنا به اعلام رئیسجمهور و مسؤولان وزارت صنعت خط تولید 2008 اسفندماه امسال آغاز به فعالیت خواهد کرد.