از سری برنامههای جانبی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، سخنرانی اساتید جبهه فرهنگی انقلاب با موضوع سینماست، این سری جلسات با سخنرانی حجتالاسلام پناهیان و حسن عباسی آغاز شد و استاد حسن رحیمپور نیز با موضوع قهرمانسازی در سینما میهمان جشنواره مردمی فیلم عمار بود. به گزارش فارس، او در این سخنرانی بیان داشت: محور این جشنواره سینمای قهرمانپرور است، ممکن است از چند جهت تردید شود که یک سینمای مکتبی دینی توحیدی و خدامحور میتواند نوعی قهرمانمحوری بشری را محور داستان و فیلم و سینما و تئاتر قرار دهد؟ بنده معتقدم همه ژانرهای هنری به الهی و غیرالهی تقسیم میشود. سینمای جنگی، عشقی، کمدی، داستانی و مستند از این امر مستثنا نیست. وی در ادامه افزود: آیا هنر قهرمانمحور با توحید منافات دارد؟ یک عده گفتهاند بیچاره ملتی که قهرمان ندارد و عدهای هم میگویند بیچاره ملتی که احتیاج به قهرمان دارد. به نظر من هر دوی این وجوه درست است اگر در جای خود به کار برود. یک وقت است که میگوییم ملتی با قهرمانتراشی برای خود سرابی تشکیل داده و آن را با آب اشتباه گرفته است، این قهرمان برای جامعه یک بهانه سلب مسؤولیت است پس اینجا ملت بیچاره هستند! رحیمپورازغدی با اشاره به اینکه قهرمانشناسی همان الگویابی و جهتشناسی است، گفت: قهرمانتراشی قالب کردن بدلیجات به جای اصل است. وی با اشاره به اسطوره و اسطورهشناسی در سینما گفت: اسطورههای صهیونیستی بخش مهم سینمای جهان را تشکیل داده است؛ بخشی از سینمای هند و مسیحیت نیز در واقع سینمای صهیونیستی و اسطورهسازی به سبک خرافات مدرن مذهبی است که باطنش سکولار و نمادهایش مذهبی است. سینمای سکولار در 100 سال گذشته بر وجه قالب غرب و جهان استوار بوده است، اینها خود میدانستند که در این سینما در حال اسطورهسازی هستند. این استاد دانشگاه گفت: اگر در سنت دینی چهرههای دینی منشأ اسطوره بودند در غرب چهرههای رقصنده، سکس و شرکآمیز خرافی که اکنون تبدیل به چهرههای الحادی خرافی مادی شدهاند، اسطوره شدند. ما امروز یک فیلم بدون قهرمان در غرب پیدا نمیکنیم اینها از بین نمیروند اما با هم جابهجا میشوند. بشر به معنایی نیاز به قهرمان دارد. اگر قهرمانان با ارزش نباشند، بیارزشها اسطوره میشوند. وی در ادامه یادآور شد: اگر قهرمانمحوری به معنای شخصیتپرستی باشد حتی اگر صفات درستی به قهرمان داده شود باز هم ضدتکامل است. قهرمان داشتن و نداشتن دو مفهوم دارد. الان نقش اول خیلی از فیلمهای جذاب که دزد بانک، قاتل حرفهای و... هستند، چند صفت اخلاقی شاید هم اسلامی داشته باشند اگرنه قهرمان نمیشوند. رحیمپورازغدی در ادامه یادآور شد: امروز سینمای جذاب، بدون قهرمان در جهان نیست چنانچه در زندگی واقعی هم همیشه قهرمان و ضدقهرمان داریم. بخشی از ماجراها که احساسات و عقل ما را درگیر کرده، تعارض بین قهرمان و ضدقهرمان است. هیچ وقت بشر بدون خوب و بد کردن روز را به شب نرسانده است. لذا عقل و وحی آمدند تا این معیار و مصداقها را نشان دهند. وی در ادامه گفت: اگر قهرمان میتراشیم تا به او تکیه کنیم ضعیف هستیم، اگر قهرمان به مفهوم الگو میخواهیم که ما براساس آن قدرت روحی پیدا کنیم و مسیر سخت انسانیت را طی کنیم بیچاره ملتی که این قهرمان را ندارد!