بهرغم موقعیت کمنظیر جغرافیایی ایران، وجود ۲۷ متولی در بخش ترانزیت، به یکی از موانع بزرگ رونق حملونقل بینالمللی از مسیر ایران تبدیل شده است. به گزارش مهر، کارشناسان صنعت حملونقل معتقدند که دلیل کاهش میزان ترانزیت در سالجاری را میتوان علاوه بر افت حجم تجارت جهانی، در مشکلات موجود در این صنعت و حملونقل کالا جستوجو کرد، موضوعی که عضو علیالبدل هیاترئیسه انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی هم به آن اشاره میکند و میگوید: حجم ترانزیت کالا از ایران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که یکی از دلایل آن را میتوان در قوانین گمرکی کشور جستوجو کرد و اگرچه قوانینی برای ترانزیت کالا وجود دارد اما گمرک با بخشنامههایی آنها را نادیده میگیرد. علیرضا پاسبان در گفتوگو با مهر، میگوید: در ایران فعالیت در حوزه ترانزیت با مشکلات بسیاری همراه است و گاهی برای عبور کالای ترانزیتی در مرز بندرعباس و بازرگان ۳ تا ۴ روز زمان نیاز است و مواردی مانند بهداشت و استاندارد کالاهای عبوری مورد بررسی قرار میگیرد. به گفته پاسبان، بررسی موارد بهداشتی کالا قابل توجیه است اما پیگیری استاندارد کالاهای ترانزیتی زمانبر بوده و انجام آن لزومی ندارد. این فعال حوزه حملونقل بینالمللی اضافه میکند: از دیگر مسائلی که فعالان حوزه حملونقل بینالمللی با آن مواجه هستند افزایش قیمت هر تن کیلومتر (واحد اندازهگیری قیمت بار) طی یک سال گذشته است که حدود ۲ برابر شده است؛ این مبلغ در سالهای گذشته یک تومان بوده، سپس 2 تومان و هماکنون ۱۵ تومان شده است. پاسبان به تلاش کشورهای همسایه برای کسب سهم ایران در ترانزیت کالا اشاره میکند و میگوید: هماکنون کشور آذربایجان از طریق دریای خزر به کامیونهای ترکیهای خدماترسانی میکند. کامیونهای ترک از دریای خزر به گرجستان وارد شده و از آنجا با کشتی در بندر ترکمنباشی پیاده میشوند که این مسیر ارزانتر و کوتاهتر بوده و استقبال خوبی هم از آن شده است. این فعال حوزه صنعت حمل ونقل، اضافه میکند: یکی دیگر از اقدامات کشورهای همسایه برای کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا مربوط به ترکمنستان است که این کشور تعرفه گمرکی کالا از مرز ایران را افزایش داده است تا از این طریق میزان ترانزیت کالا از ایران افت کند. وی ادامه میدهد: ترانزیت کالا در ایران، ۲۷ نهاد و ارگان متولی دارد که این موضوع مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده که زمان و هزینههای ترانزیت را افزایش و تعداد مشتریان را کاهش داده است. پاسبان بیان میکند: آمار ترانزیت کالا از ایران همواره پایین بوده است و در سالهایی که این آمار بالا بوده سهم حداکثری آن مربوط به ترانزیت سوخت بوده که حملونقل سوخت مقطعی است و نباید در آمار لحاظ شود.