printlogo


کد خبر: 170424تاریخ: 1395/10/26 00:00
دادستان تهران اعلام کرد
احضار 74 مدیر در پرونده حقوق‌های نجومی
جعفری‌دولت‌آبادی: 10 دلال ارز دستگیر شدند

گروه اجتماعی: بیست‌وچهارمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اجرای احکام، با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت زندان‌ها و قضات اجرای احکام چند ناحیه از دادسرای تهران به ریاست دادستان تهران برگزار شد.
 به گزارش «وطن امروز»، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی و امور مرتبط با آن گسترده و شامل چند بخش می‌شود، در توضیح این بخش‌ها افزود: حوزه‌های اجتماعی شامل برخی جرائم مانند شرارت‌ها و سرقت‌ها است که هم جرم و هم آسیب محسوب می‌شود. از طرفی آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. به عنوان مثال حضور متکدیان چهره شهر را نازیبا کرده و به هم می‌زند، کودکان کار و معتادان متجاهر آسیب به حساب می‌آیند و مردم از آنها رنج می‌برند. وی با اشاره به موضوع ترافیک و آلودگی اظهار کرد: ترافیک و آلودگی هوا یک مشکل اجتماعی است که بیشتر مردم با آن درگیرند و از جمله سختی رفت و آمد، تاخیر در انجام امور و هزینه‌های مربوط، بر نحوه رفتار مردم تاثیر می‌گذارد. دادستان تهران با تصریح به اینکه آلودگی هوا و معضل ترافیک واجد وصف مجرمانه نیست اما بیشتر مردم درگیر آن هستند، افزود: از این رو به عنوان یک مشکل اجتماعی قابل بحث و بررسی است.
شیوه و بررسی مشکلات اجتماعی
جعفری‌دولت‌آبادی شیوه دولت‌ها در برخورد با چنین مسائلی را مدیریت مساله اعلام کرد و افزود: همه حکومت‌ها وقتی با اینگونه مسائل مواجه می‌شوند آن را مدیریت می‌کنند و در غیر این صورت، نظم اجتماعی مختل می‌شود. وی در بازگویی نظر متخصصان پیرامون علل و ترافیک آلودگی هوا، اظهار کرد: عده‌ای در تبیین علل این مشکل به جمعیت زیاد کلانشهر تهران که 9-8 میلیون نفر است اشاره دارند و معتقدند معابر اشباع شده و کشش بیش از این را ندارد. آمارها از تردد وجود 3 میلیون و 800 هزار خودرو و 3 میلیون موتوسیکلت در تهران سخن می‌گویند که بخشی از آنها فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند و مجموع شمار سفرهای درون‌شهری در هر روز 17 میلیون اعلام شده است. کارشناسان ترافیک معتقدند مدیریت این میزان وسیله نقلیه و این جمعیت زیاد با مشکلات جدی مواجه است بویژه در فصول پاییز و زمستان که به لحاظ برودت هوا و کوتاه بودن ساعات روز، بیش از 65 درصد مردم از وسیله شخصی استفاده می‌کنند. دادستان تهران با اذعان بر اقدامات به عمل آمده در راستای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله افزایش تعداد اتوبوس‌ها، ایجاد ایستگاه‌های بی‌آرتی و افزایش خطوط مترو، به‌رغم چنین اقداماتی، کلاف ترافیک و آلودگی هوا را در حال پیچیده‌تر شدن ارزیابی نمود و با اشاره به خبری که سال 1356 در یکی از روزنامه‌ها درج و اعلام شده بود که تهران به پارکینگ اتومبیل‌ها تبدیل شده است، افزود: حال که 40 سال از آن زمان گذشته، این مشکل نمود بیشتری دارد.
راهکارهای رفع ترافیک و آلودگی هوا
جعفری دولت‌آبادی در جهت تبیین مدیریت ترافیک و آلودگی هوا به برخی راهکارها اشاره کرد و گفت: امروزه شهر تهران از نظر احداث معابر، اتوبان‌ها و خیابان‌های جدید اشباع است پس باید به سوی توسعه حمل‌ونقل عمومی، استفاده از سیستم هوشمند و مدیریت ترافیک شهری رفت و در این راستا افزایش خطوط مترو که در حال ارتقاست و از 5 به 7 خط خواهد رسید، مدیریت بر اصناف و ساعات کاری مغازه‌ها و برقراری سرویس‌های حمل‌ونقل ادارات باید دوباره مورد توجه قرار گیرد.
نقش انضباط اجتماعی در ترافیک
وی با تایید راهکارهای یادشده مشکل اصلی ترافیک را پایین بودن سطح انضباط اجتماعی دانست و گفت: رعایت انضباط اجتماعی در کنترل ترافیک بیش از سایر مسائل نقش دارد و به عنوان مثال وقتی پلیس در اجرای طرح زوج و فرد، ممنوعیت تردد برخی خودروها را در مناطقی اعلام می‌کند، برخی رانندگان بدون توجه به این اعلام، اقدام به بیرون آوردن خودروهای شخصی کرده و به پرداخت جریمه یا حتی توقف خودرو توسط پلیس تن در می‌دهند و این نحوه اقدام، جلوه‌ای از نبود انضباط اجتماعی و عدم اعتقاد مردم به این امر است.
دستگیری 10 نفر از دلالان ارز
جعفری‌دولت‌آبادی از تشکیل پرونده مربوط به موضوعات ارزی در دادسرای پولی- بانکی خبر داد و در چگونگی روند قضایی این پرونده اظهار کرد: تاکنون 10 نفر از دلالان ارز بازداشت شده‌اند. دادستان تهران درباره پرونده واگذاری املاک شهرداری و حقوق‌های نجومی اطلاع‌رسانی کرد و با اعلام اینکه تاکنون 66 نفر در پرونده واگذاری املاک و 74 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی احضار و از آنها تحقیق شده است، ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر تحقیقات این دو پرونده
به اتمام برسد.


Page Generated in 0/0056 sec