printlogo


کد خبر: 170437تاریخ: 1395/10/26 00:00
در میزگرد «سینمای انیمیشن» در هفت با انتقاد از نهادهای دولتی مطرح شد
چرخه طبیعی انیمیشن‌سازی را بهم ریخته‌اند

برنامه سینمایی «هفت» در بامداد شنبه 25 دی‌ماه با موضوع بررسی سینمای انیمیشن ایران روی آنتن زنده شبکه 3 سیما رفت.  به گزارش «وطن امروز»، این برنامه در میزگردی با حضور بهرام عظیمی و امیرمحمد دهستانی، کارگردان و کارشناس انیمیشن، به بررسی سینمای انیمیشن ایران پرداخت. امیرمحمد دهستانی بیان داشت: به نظرم سینمای انیمیشن در ایران در حال پا گرفتن است. هر چند در ابتدای راه هستیم اما واقعا در حال شکل گرفتن است. بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن بیان داشت: برخی فیلم‌های سینمایی انیمیشن را نمی‌توان فیلم سینمایی دانست، بلکه بعضا نسخه 90 دقیقه‌ای از یک انیمیشن سریال تلویزیونی هستند اما فکر می‌کنم در مجموع به تعداد انگشتان 2 دست انیمیشن سینمایی تولید کرده‌ایم اما سینمای انیمیشنی که بخواهیم کودک را در آن دخیل کنیم غیر از «شاهزاده روم» انیمیشن سینمایی نداشته‌ایم که کودکان را شامل شود. وی افزود: تولید یک انیمیشن منوط به کار تیمی است؛ چیزی که کمتر در میان ایرانیان معنا دارد. برخلاف این ما در کشورهای روز دنیا در انیمیشن نظیر ژاپن می‌بینیم تولید یک انیمیشن توسط گروه‌های تیمی 300 نفره‌ای انجام می‌شود. در ادامه دهستانی نیز بیان داشت: تولید انیمیشن در ایران را نمی‌توان با کشورهایی مثل ژاپن مقایسه کرد. به هر حال روحیات و خلقیات ما ایرانی‌ها گاهی با مردم دیگر کشورها متفاوت است و باید با همین خصوصیات شیوه‌های تولید را طراحی کنیم. تولید پروژه‌هایی نظیر «فیلشاه» یا «شاهزاده روم» در ایران با حداقل امکانات و تیم‌های کوچک انجام شده و موفق بوده است.
وی با بیان اینکه ما در خلق شخصیت در قصه برای کودکان‌مان دچار مشکل هستیم، ادامه داد: دقیقا مساله از کتاب کودک شروع می‌شود. امروز تعداد کسانی که در حوزه کتاب کودکان کار می‌کنند، چه تعداد است؟ بسیاری از نویسندگان ما گمان می‌کنند ساده‌ترین داستان نوشتن برای کودکان است. در حالی که تنها برتری کتاب کودکان ما نسبت به جهان، تصویرسازی خوب آن است و اساسا در قصه‌گویی برای کودکان ناتوانیم. لذا در فیلمنامه‌نویسی و خلق شخصیت برای کودکان دچار مشکل هستیم. شما چه تعداد فیلم خوب برای کودکان در سال می‌بینید که قصه خوب تعریف کند؟ حالا سراغ انیمیشن بیاییم. انیمیشن کمی سخت‌تر از ساخت فیلم برای کودکان است، چون همه چیز را خلق می‌کنید.
بهرام عظیمی با اعلام خبر مشارکت 15میلیون دلاری یک شرکت چینی در ساخت انیمیشن جدید خود گفت: من یک داستان بکر پرفروش به نام «ابرقدرتی از نازی‌آباد برمی‌خیزد» براساس داستان 7 ابرقهرمان جدید در منطقه نازی‌آباد طراحی کردم و قصد تولید آن را داشتم. در میان این 7 چهره، حداقل 4 قهرمان جدید معرفی کرده‌ایم که تا به حال نمونه‌اش وجود نداشته است. با ارائه این طرح در میان سرمایه‌گذاران خارجی، توافقاتی نیز با کشور چین به میزان 15 میلیون دلار داشته‌ایم. اما چه اتفاقاتی رخ داد که من نساختم؟ نیروهای توانمند و متعهد تولید انیمیشن در ایران محدود است و متاسفانه امروز این افراد با پول هنگفت نهادهای دولتی جذب شده‌اند و این نهادها چرخه طبیعی انیمیشن‌سازی در ایران را بهم ریخته‌اند، لذا یا من باید نامردی کنم و افراد را با پول بیشتر بخرم یا تولید نکنم.


Page Generated in 0/0064 sec