printlogo


کد خبر: 170567تاریخ: 1395/10/28 00:00
چهارگوشه

داعش 14 روحانی افغان را ربود
یک مقام دولت افغانستان اعلام کرد، روز یکشنبه عناصر وابسته به داعش در این کشور اقدام به حمله به یک مدرسه مذهبی در استان ننگرهار در شرق این کشور و ربودن ۱۴ تن از روحانیون مدرس در این مدرسه کرده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را به عهده نگرفته اما مقامات پلیس و دولت افغانستان تروریست‌های داعش را در این کشور که در آن منطقه فعال بوده‌اند، مسؤول آن می‌دانند. افغانستان طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش حملات و فشارهای گروه‌های شبه‌نظامی شامل طالبان و داعش بوده است.

تأکید عفو بین‌الملل بر آزادی فوری شیخ زکزاکی
بنابر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند. ماکمید کامارا، رئیس موقت عفو بین‌الملل در نیجریه، دوشنبه گفت: «مهلت 45 روزه برای آزاد کردن آنها امروز به پایان می‌رسد. اگر دولت از روی عمد احکام دادگاه‌های خود را رعایت نکند، این اقدام به منزله اخلال‌گری آشکار و خطرناک در اجرای قانون است.» دادگاه عالی فدرال در ابوجا، پایتخت نیجریه، 2 دسامبر دستور آزادی رهبر شیعیان این کشور و همسرش را صادر کرده بود.

شورش خونین در زندان برزیل
در تازه‌ترین شورش در زندانی در شمال برزیل، بیش از 30 تن کشته شده‌اند. این شورش خونین که از شنبه‌شب آغاز شد، تازه‌ترین قتل‌عام مربوط به باندهای مخوف در زندان‌های برزیل در سال جاری است. به گفته مقام‌های محلی، نیروهای امنیتی سحرگاه یکشنبه به زندان هجوم بردند و پس از 14 ساعت به خشونت‌ها پایان دادند. چند روز پیش نیز شورش در زندانی در ایالت آمازون برزیل حدود 60 کشته برجا گذاشت.

مانور انگلیس و امارات در خلیج فارس
نیروهای مسلح امارات و انگلیس روز یکشنبه رزمایشی مشترک موسوم به «خنجر دریا 2017» برگزار کردند. این رزمایش که به گفته منابع اماراتی محل دقیقش مشخص نیست تا چند روز آینده ادامه دارد. این رزمایش پس از گذشت 10 روز از رایزنی‌های نظامی سرلشکر ستاد حمد محمد ثانی الرمیثی، رئیس ستاد نیروهای مسلح امارات و سر استوارت پیچ، همتای انگلیسی‌اش آغاز شد. رزمایش مزبور که در چارچوب همکاری، هماهنگی و تبادل تجارب و اطلاعات انجام می‌شود نخستین همکاری مشترک نظامی بریتانیا با یک کشور حوزه خلیج‌فارس به دنبال اعلام بازگشت رسمی نیروهای نظامی انگلیسی به منطقه در ماه نوامبر گذشته است. همچنین شیوخ عربی حوزه خلیج‌فارس و انگلیس در نشست اخیر خود در ماه دسامبر که با حضور ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس برگزار شد، بر ضرورت همکاری راهبردی در زمینه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و تجاری تأکید کرده بودند. این در حالی است که اخباری درباره کنار کشیدن قریب‌الوقوع نیروهای اماراتی متحد ائتلاف متجاوز سعودی به یمن و احتمال جایگزینی نیروهای اردنی منتشر شده است.

حرف‌های ترامپ درباره اروپا رؤیای پوتین است
برای متحدان اروپایی آمریکا هنوز هم دشوار است که باور کنند، یک رئیس‌جمهور ایالات متحده ناتو را زیر سوال می‌برد. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در واکنش به انتقادهای اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا از آنگلا مرکل، بن‌بست اتحادیه اروپا و همچنین وضعیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در مصاحبه با روزنامه‌نگاران  تایمز و بیلد مطرح شد، این ناباوری را علنی کرد. او پس از دیدار با «ینتس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت این سازمان اظهاراتی مبنی بر اینکه سازمان به طور کلی منسوخ شده است را نگران‌کننده می‌داند. یک سیاستمدار دیگر برلین نیز در واکنش به ترامپ گفت اظهارات او درباره اتحادیه اروپا همان رویای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. ترامپ در مصاحبه با روزنامه بیلد که در دفتر کار معروفش انجام شد، گفت: «ناتو مشکل دارد. این سازمان منسوخ است، چرا که سال‌ها پیش طراحی شده است».
 


Page Generated in 0/0057 sec