گروه فرهنگ و هنر: دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش که با شروع اکران فیلمهای شرکتکننده از روز دوشنبه 27 دی ماه در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شده است و امروز اختتامیه آن برگزار خواهد شد؛ در طول روزهای گذشته به نمایش آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره پرداخته است. به گزارش «وطن امروز»، سیدجواد رفائی، دبیر اجرایی جشنواره، با ابراز امیدواری از اینکه «رویش» پایگاهی برای رشد معنوی هنرمندان فیلمساز کشور باشد، هدف اصلی جشنواره را ارتباط معنوی بین فیلمسازان سراسر کشور و امام هشتم(ع) عنوان کرده است. در این جشنواره تمام آثار رسیده به جشنواره در 2 نوبت نمایش داده شده است و نشستها و کارگاههای تخصصی با حضور اساتید ملی، اعضای هیات انتخاب و داوران جشنواره، همایش خدمات متقابل دین و سینما با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شده است. سیدجواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان و دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، همچنین در جریان برگزاری جشنواره و در دیدار مسؤولان جشنواره فیلم رویش با تولیت آستان قدس رضوی گفت: جشنواره فیلم کوتاه رویش تاکنون توانسته بیش از ۱۱هزار فیلم کوتاه دینی را معرفی کند و در طول فعالیت خود، بیش از ۴هزار فیلمساز تربیت کرده است. وی همچنین ارائه ویترین شایسته و نمایش آثار فاخر، تقویت جریان فیلمسازی دینی، کشف استعدادهای جوان و حمایت از آنان، به وجود آوردن فضای رقابتی در تولید آثار دینی، ترویج سینمای دینی و معرفی تحلیلگران و اندیشمندان در این زمینه را از اهداف مهم جشنواره فیلم کوتاه رویش عنوان کرد. محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری نیز با اشاره به اینکه هنرمندان فعال در حوزه فیلم کوتاه دینی، ذوق و اندیشهشان را در خدمت دین قرار دادند، تاکید کرده: گونههای مختلف هنری باید برای نشان دادن و تبیین دین به کار رود. مومنی با تاکید بر اینکه جشنواره رویش به واسطه رجوع به هنر دینی از اهمیت بالایی برخوردار است، توضیح داد: امیدواریم بستری فراهم شود تا فیلمسازانی که در این زمینه فعال هستند در این راه بمانند و در راه تبلیغ دین از طریق شیواترین شکل آن یعنی فیلم، فعال باشند. رفاهی دبیر جشنواره رویش، در نشست خبری دهمین جشنواره فیلم رویش گفته بود: حدود 1498 اثر به دبیرخانه دهمین جشنواره فیلم کوتاه«رویش» ارسال شده است که از این بین 860 اثر در بخش ملی، 618 اثر در بخش داستانی و 280 اثر در بخش بینالملل است. این 280 اثری که در بخش بینالملل ارسال شدهاند از 18 کشور دنیا هستند که از این بین 11 اثر به بخش مسابقه راه یافتهاند. در حال حاضر جشنواره رویش در حال مشق کردن بخش بینالملل است و امیدواریم این بخش را در سالهای آینده به صورت رسمی برگزار کنیم. رفاهی تاکید کرده بود تنها حامی برگزاری جشنواره فیلم کوتاه رویش حوزه هنری است و در حال مذاکره هستیم تا آستان قدس رضوی را برای برگزاری یازدهمین جشنواره فیلم رویش در کنار خود داشته باشیم. هادی مقدمدوست که دبیر هنری دهمین جشنواره فیلم رویش است نیز درباره جشنواره با ارائه توضیحاتی از حضور چشمگیر آثار خوب در بخش مستند خبر داده بود. دبیر هنری دهمین جشنواره رویش، درباره آثار راه یافته گفته است: 800 آثاری که امسال به دبیر خانه این جشنواره ارسال شده است بین رنج سنی دهههای 60 تا 70 هستند. خوشبختانه جوانان با انگیزه بسیار در حال حاضر در کشورمان فیلم کوتاه میسازند که میتوان با این وجود آینده بسیار روشنی را برای فیلمسازی در کشورمان انتظار داشت. در این بین برگزاری کارگاههای تخصصی جشنواره رویش در موضوعات ساخت انیمیشن، نوشتن فیلمنامه و... که با استقبال هم مواجه شده است، با حضور اساتید از هیات داوران جشنواره رویش از برنامههایی است که به طرح موضوعات تازه برای فیلمسازان جوان میپردازد و بسیار در آینده فیلمسازی موثر خواهد بود.
راه فرار از شعارزدگی
دبیر هنری دهمین جشنواره رویش در یکی از این کارگاهها به نکات مهمی اشاره کرده و راه فرار از شعارزدگی در فیلمهای دینی را رعایت تمام اصول در ساخت یک فیلم دانست. مقدمدوست در این باره گفت: «وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعارزدگی میشویم.». هادی مقدمدوست با طرح پرسش اینکه فیلم دینی چگونه شکل میگیرد، فیلمنامه دینی را برگرفته از واکنش شخص در برخورد با یک پدیده دانست که این واکنش چه هوشیارانه و چه براساس یک تربیت دینی باشد و منجر به یک عمل دینی شود، ایده اولیه یک فیلمنامه دینی شکل خواهد گرفت. کارگردان فیلم «سر به مهر» با انتقاد از عدم پرورش ایده در اغلب فیلمهای کوتاه ایرانی، اثر این موضوع را بسیار زیانبار توصیف کرد. وی با بیان اینکه بیشتر فیلمسازان حد نهایی کار خود را تنها رونمایی از ایده قرار دادهاند، آن را به خام فروشی تشبیه کرد. مقدمدوست در این باره گفت: «ما در فیلمنامهنویسی گاهی فقط با یافتن ایده به پایان میرسیم. گاهی نیز با فیلمنامه زیست میکنیم که به آن «کار کردن روی ایده» میگوییم. خیلی از فیلمهای کوتاه ایدههایی دارند اما این ایده را پنهان میکنند و این توجیه را دارند که در صورت ارائه آن در طول فیلم ایده لو میرود. به عقیده من این لو رفتن ایده نیست، بلکه کار نکردن روی ایده است.» دبیر هنری دهمین جشنواره رویش یکی از مصادیق کار کردن روی ایده را نظر دادن و کامنت گذاشتن روی آن ایده معرفی کرد که درباره آثار دینی این نظر باید منطبق با تعلیمات دینی باشد. کارگردان فیلم هیهات با انتقاد از بینظری برخی کارگردانان نسبت به پدیدهها، اینگونه آثار را خارج از دایره فیلمهای دینی نامید چرا که دین صاحبنظر است و درباره مسائل نظر داده است. وی گروه دیگری از کارگردانان را افرادی معرفی کرد که نظر دارند ولی دیدشان در حد میپسندم یا نمیپسندم باقی مانده است. کارگردان فیلم چسب زخم با اشاره به این موضوع که اگر ما از کلیشه فرار کنیم و بدانیم به عنوان فیلمساز واجب است که اظهارنظر کنیم، شاهد فیلمهای سرد نخواهیم بود. وی ابراز احساسات را فاکتور اثرگذار روی مخاطب دانست. وی مورد اثرگذار بعدی را پرداختن هنرمند فارغ از هر فکر دیگری به اثر خود دانست؛ به معنی آنکه نگران اثرش باشد نه اینکه هنگام خلق اثر به خود و آینده خود که با اثر برایش به دست میآید بیندیشد. مقدمدوست راه فرار از شعارزدگی را رعایت تمام اصول در ساخت یک فیلم دانست نه اینکه مضمون حذف شود. وی در این باره گفت: «وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعارزدگی میشویم.» وی بیان را در فیلم دینی بسیار مهم ارزیابی کرد و درباره کسانی که فکر میکنند فیلم دینی شعارزده میشود، گفت: «وقتی نمیتوان بیان و نحو درست داشت، مجبور میشویم معنا را کنار بگذاریم». مقدمدوست با انتقاد از عدم تحقیق در فیلمنامهنویسی، آن را یکی از بخشهای مهم در فیلمنامهنویسی عنوان کرد. وی نداشتن آگاهی فیلمسازان از روشهای تحقیق و همچنین توجیههای عامهپسند مانند اینکه هنرمند نباید از چیزی تاثیر بپذیرد و بکر بماند را علت این موضوع دانست. انتهای این کارگاه به پرسش و پاسخ فیلمسازان از هادی مقدمدوست درباره فیلمنامه اختصاص یافت.