مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: استفاده از مترو در 6 ماه نخست سال باعث کاهش 530هزار تن گاز آلاینده Co2 در هوای پایتخت شد اما مطمئنا توجه به این حمل و نقل پاک میتواند این سهم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. محمد احمدیبافنده با بیان اینکه بررسیها نشان میدهد استفاده از خطوط متروی تهران تنها در 6 ماه نخست سال 95 به میزان قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است، اظهار داشت: استفاده از این حمل و نقل سبز در این مدت باعث شد تا 198 میلیون لیتر بنزین و 19 میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شود و به تبع آن از ورود 74 هزار تن آلاینده به هوای تهران جلوگیری شد. احمدی بافنده خاطرنشان کرد: مسلما با توجه بیشتر دولت و انجام چند اقدام مهم میتوان نقش مترو را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت افزایش داد. به گزارش فارس، احمدی بافنده با بیان اینکه بدهی دولت به مترو به 450 میلیارد تومان رسیده است، افزود: پرداخت یارانه بلیت از سوی دولت و کمک به خرید واگن و تجهیزات مورد نیاز میتواند مشکلات متروی تهران در این زمینه را حل کند.
خطوط حومهای متروی تهران باید گسترش پیدا کند
احمدیبافنده دومین راهکار را توسعه خطوط حومهای و پیوند آن با متروی تهران دانست و افزود: باید وسایط نقلیهای که از اطراف وارد تهران میشوند را کم و شرایطی را فراهم کنیم که این سفرها با سیستم ریلی انجام شود اما در حال حاضر تنها یک خط تهران - کرج فعال است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران با اشاره به اینکه روزانه 5/3میلیون از 10 میلیون سفر با خودروی شخصی در تهران، مربوط به ساکنان شهرهای اطراف است، تاکید کرد: 80 درصد این افراد به خاطر کار و تحصیلات از شهرهای اطراف به تهران میآیند که میتوان با راهاندازی خطوط ریلی حومه و اتصال آنها به متروی تهران حجم زیادی از این سفرهای روزانه را از خودروهای شخصی به حملونقل پاک ریلی منتقل کرد.
افق 1400؛ جابهجایی 10 میلیون مسافر در روز
احمدیبافنده از توسعه خطوط متروی داخل تهران به عنوان راهکاری دیگر در کاهش آلودگی و ترافیک کلانشهر تهران یاد کرد و گفت: در برنامه 1400 قرار است متروی تهران به ظرفیت جابهجایی روزانه 10 میلیون سفر برسد که برای تحقق این هدف جدا از خطوط 6 و 7 که درحال ساخت هستند باید خطوط 8، 9 و 10 هم اضافه شود. وی تصریح کرد: نهایت ظرفیت هر خط مترو با بهترین فاصله گذر حدود یک میلیون جابهجایی در روز است، بنابراین برای رسیدن به حدنصاب مورد نظر باید ساخت خطوط بیشتری مدنظر قرار گیرد. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در پایان خاطرنشان کرد: اگر این 3 نکته در کنار هم به نقطه مطلوب برسد مثل متروهای مطرح جهان میتوانیم انتظار داشته باشیم این ناوگان حملونقل پاک نقش بهتری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.