printlogo


کد خبر: 170767تاریخ: 1395/11/3 00:00
بررسی ۳ ساختمان برای استقرار کسبه پلاسکو

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی 3 ساختمان برای استقرار کسبه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت پیشنهاد بخشودگی بدهی کسبه امروز در دولت مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: توانستیم با اتاق اصناف و اتحادیه‌های دیگر موضوع را پیگیری کنیم. حدود ۵۷۰ واحد تولید پوشاک در ساختمان بوده که تولیدی نبوده و دفتر فروش و بنکداری بوده‌اند. وی افزود: بیمه بیکاری کارکنان برقرار می‌شود. حدود ۲۲۰۰ نفر اینجا کارگر بودند که با حساب مالکان در مجموع  حدود ۳۰۰۰ نفر بیمه بیکاری می‌شوند و حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز به صاحبان واحدهای صنفی این ساختمان ارائه می‌شود. وی با اعلام اینکه برخی واحدهای صنفی این ساختمان نیز بدهی‌هایی دارند، اظهار داشت: کسبه نباید نگران باشند، چرا که  ما تلاش می‌کنیم مشکل آنها حل شود.
چگونگی برقراری بیمه بیکاری شاغلان
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از آغاز پذیرش مشمولان بیمه بیکاری شاغلان پلاسکو خبرداد و گفت: ایستگاه‌های برقراری بیمه بیکاری آماده برقراری بیمه بیکاری هستند. حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با مهر افزود: کمیته‌ای متشکل از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل سازمان تامین اجتماعی غرب تهران تشکیل شد. وی ادامه داد: براساس تصمیمات گرفته شده، در محل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی واقع در خیابان سرهنگ سخایی تقاطع ۳۰ تیر، چندین ایستگاه پذیرش تقاضای برقراری بیمه بیکاری مستقر شد؛ ایستگاه‌های اداره کار از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ آماده پذیرش شاغلان ساختمان پلاسکو و برقراری بیمه بیکاری این افراد هستند.  شاکرمی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده مراحل برقراری بیمه بیکاری این افراد خارج از تشریفات اداری انجام می‌شود، ادامه داد: متقاضیان و مراجعه‌کنندگان برای برقراری بیمه بلافاصله به شعبه ۲۶ تامین اجتماعی معرفی می‌شوند. وی درباره زمان برقراری بیمه بیکاری افراد گفت: بیمه بیکاری افراد مشمول، از روز حادثه برقرار خواهد شد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط برای دسترسی به مدارک این افراد شاید میسر نباشد، مبنای برقراری بیمه بیکاری اظهارات خود افراد و بررسی‌هایی است که از طرف دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد شد.
فقط ۱۶۰ مغازه پلاسکو بیمه بودند
از سوی دیگر رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تنها ۱۶۰ واحد صنفی مستقر در پلاسکو بیمه بودند، گفت: مجموع تعهد صنعت بیمه درباره این حادثه ۴۰ میلیارد تومان است. عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با مهر افزود: تنها ۱۶۰ واحد از ۶۰۰ واحد موجود در ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه قرار داشتند و متأسفانه بقیه هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند. وی تصریح کرد: بیمه آتش‌سوزی یکی از بیمه‌های اختیاری به شمار می‌رود و به همین دلیل هم بسیاری از واحدهای صنفی مستقر در این ساختمان تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار نداشتند و همان‌هایی هم که بیمه بودند، تعهد بسیار پایینی خریداری کرده بودند. وی یادآور شد: طبق گزارش همکاران من در شرکت‌های بیمه، فقط حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بودند که بعضاً به‌دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیون بوده‌اند که جمعاً از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است. مدیرعامل بیمه آسیا نیز اعلام کرد: 51 واحد ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی بودند که حدود 8/5 میلیارد تومان سرمایه خود را تحت پوشش بیمه آسیا قرار داده بودند. وی افزود: همه کسانی که در این ساختمان دارای بیمه‌نامه آسیا هستند می‌توانند به شعبه مرکزی بیمه آسیا واقع در خیابان شهید سپهبد قرنی مراجعه کنند. به‌ گفته وی، تاجری که در ساختمان پلاسکو سرمایه خود را با 500 هزار تومان بیمه آتش‌سوزی کرده الان بین 280 تا 300 میلیون تومان خسارت دریافت خواهد کرد.
تعدادی از کارگران ساختمان زیر آوار ماندند
در همین حال رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان گفت: با هماهنگی صورت گرفته با بسیج اصناف، مقرر شده است امروز ساعت ۹ همه کسبه ساختمان پلاسکو برای تعیین وضعیت به حسینیه فاطمه الزهرا سپاه واقع در خیابان سپاه (عشرت‌آباد) مراجعه کنند. جواد درودیان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: طبق برنامه، کاغذهایی در اختیار کسبه قرار داده می‌شود تا آخرین وضعیت و آدرس دقیق واحد خود را در آن یادداشت و میزان جنس باقیمانده در آنجا‌ را تشریح کنند. تلاش داریم تا جایی که امکان دارد به همکاران خود کمک کنیم و قرار است این کاغذها را پس از بررسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعلام خسارت تحویل دهیم. وی ادامه داد: تلاش ما این است غیر از خسارت سرقفلی تا جایی که می‌توانیم به اعضای اتحادیه کمک کنیم. در ساختمان پلاسکو 402 واحد صنفی این اتحادیه را داشتیم که بیشتر آنها بنکدار بوده‌اند و با توجه به اینکه انبارها و کارگاه‌های آنها خارج از ساختمان است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانند با توجه به نزدیکی شب عید به کار خود ادامه دهند.  درودیان تصریح کرد: قرار شده شهرداری، محلی را برای اسکان این واحدها در نظر بگیرد. وی درباره کشته‌شدگان ساختمان پلاسکو گفت: متاسفانه چندین کارگر ساختمان در زیر آوار مانده‌اند و هنوز هیچ خبری از آنها نداریم. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با بیان اینکه ارزش ۳۰ هزار مترمربع فضای تجاری ساختمان پلاسکو با احتساب اقلام موجود در آن حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: در بحث بازدارندگی از فعالیت مجتمع‌های تجاری باید قوانین جدیدی وضع شود. وی اضافه کرد: متاسفانه ‌کمتر از 30 درصد از ساختمان پلاسکو بیمه بوده‌ و بیش از 70 درصد افراد، اقلام و کالاها بیمه نبوده است و  کمتر از 30 درصدی نیز که بیمه بودند سقف بیمه آنها کمتر از سرمایه‌های آنها و در واقع تشریفاتی بوده است.


Page Generated in 0/0058 sec